پناه در اولین جلسه شورای هماهنگی استان فارس: بیمه اجتماعی روستایی ظرفیت ارزشمندی است


به گزارش فصلی نو به نقل از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، غلامرضا پناه در اولین جلسه شورای هماهنگی سال ۹۹ استان فارس که با حضور عسکری نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت، فرماندار داراب و زرین دشت، اعضای شورای هماهنگی استان و دیگر مسئولان شهرستان در سالن ارشاد داراب برگزار شد، در پاسخ به مطالبه مردم و مسئولین شهرستان‌های داراب و زرین دشت در خصوص بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در استان فارس ۱۴۶ هزار خانوار روستایی را تحت پوشش بیمه درآورده و جزو استان‌های پیشرو است. این آمارها حاکی از مدیریت دلسوزانه و عالمانه صندوق در استان است.
پناه، خواستار استفاده کشاورزان و روستاییان از این ظرفیت ارزشمند بیمه ای شد و افزود: در مناطقی که فرمانداران، بخشداران و دهیاران خدمات صندوق را ترویج داده‌اند، موفق بوده‌ایم. بنابراین از فرماندار داراب و زرین دشت می‌خواهم تا با کمک بیش از پیش دهیاران و شوراهای اسلامی، از این فرصت به نحو مطلوب‌تری استفاده شود و برای تامین آینده روستاییان و عشایر کمک شود.
وی اذعان کرد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با سرمایه گذاری دقیق و کارشناسی شده در بازار بورس توانسته در بین سایر بیمه‌های دولتی از تراز مالی مثبتی برخوردار باشد و  آینده درخشانی در پیش خواهد داشت.

  ۱۴۶ هزار خانوار روستایی و عشایری استان فارس تحت پوش بیمه صندوق روستاییان و عشایر هستند

همچنین حسن کمالی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان فارس نیز در این نشست، گزارشی از عملکرد صندوق در این استان ارائه کرد و گفت: ۲۰۲ کارگزار در استان فارس فرآیند جذب و نام نویسی جامعه هدف بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را انجام می دهند و در حال حاضر حدود ۱۴۶ هزار خانوار روستایی و عشایری تحت پوش بیمه این صندوق قرار گرفته‌اند و بالغ بر۷ هزار خانوار روستایی و عشایر استان فارس نیز از مزایای مستمری بهره‌مند شده‌اند.
وی تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی به لحاظ سهمیه برای ثبت نام واجدین شرایط وجود ندارد و تمامی کشاورزان، روستاییان و عشایری که بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند و تاکنون تحت پوشش هیچ سازمان بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند، می‌توانند به عضویت صندوق درآیند و از خدمات آن برخوردار شوند.
کمالی همچنین با تشریح سطوح درآمدی گفت: برای اختصاص بیشتر سهم دولت باید فضای رقابت را با دیگر استان ها گسترش دهیم  و این امر محقق نمی شود  مگر با کمک بخشداران و دهیاران در حوزه اطلاع رسانی و ترویج خدمات صندوق.

 
استفاده از ظرفیت روحانیون برای گسترش بیمه‌های اجتماعی در میان روستاییان و عشایر

همچنین مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به مناسبت پانزهمین سال تاسیس این صندوق، از طریق ویدئوکنفرانس با حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه این شهر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

علی شیرکانی در این دیدار بر تلاش درجهت گسترش پوشش بیمه‌ای در میان روستاییان و عشایر تاکید کرد و گفت: صندوق بیمه اجتماعی در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده و از ثمرات نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات بیمه ای به جامعه روستایی و عشایری کشور به‌شمار می‌رود.
شیرکانی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را ازجمله پایدارترین صندوق‌های بازنشستگی کشور معرفی کرد و افزود: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از بیمه‌های اجتماعی حقی است همگانی و این صندوق، برای اقشار روستایی و عشایر که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی و زیست محیطی کشور برعهده دارند و ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی توسط آنان ایجاد می‌شود، تاسیس شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، گزارشی از جمعیت تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ارائه کرد و گفت: پس از گذشت ۱۵ سال از تاسیس صندوق، امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده و حدود ۱۱۰ هزار مستمری‌بگیر، اعضای صندوق را تشکیل می‌دهند و اگر این ارقام را به خانوار تبدیل کنیم، می‌توان گفت که امروز، بیش از ۵ میلیون نفر از مردم کشورمان به واسطه این صندوق، نسبت به آینده خود خیالی آسوده‌تر دارند و این امر، به ارتقای امنیت اجتماعی در کشور خواهد انجامید.
شیرکانی، خواستار همکاری و تعامل بیشتر روحانیون با صندوق، در جهت گسترش پوشش و ارائه خدمات بیمه ای در میان اقشار زحمت‌کش روستایی و عشایری شد و افزود: خوشبختانه روحانیت در جامعه، جایگاه ویژه و نقش بسزایی دارد و می‌توان از این جایگاه، در جهت بسط فرهنگ بیمه‌ای که اقدامی حسنه و اساسی در راستای زندگی عزتمندانه و خدمت‌رسانی نظام به اقشار زحمتکش و کم‌برخوردار است، استفاده کرد.
وی ادامه داد: امسال اولین گروه از بیمه‌شدگان صندوق که با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه به سن ۶۵ سالگی می‌رسند، ثمره اعتماد ۱۵ ساله خود را دریافت خواهند کرد و به افتخار بازنشستگی نائل می‌آیند.

همه موظفیم از روستاییان و عشایر حمایت کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه این شهر نیز در این دیدار، از فعالیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مسیر ارائه خدمت به اقشار روستایی و عشایری تقدیر کرد و گفت: در کشور ما، مشاغل و افرادی هستند که کارآمدی زیادی دارند و جایگزینی برای آنها وجود ندارد. بنابراین همه موظفیم از این افراد حمایت کنیم.
وی افزود: برای مثال بر اساس آمارها، هر یک از عشایر غیور کشورمان، تامین گوشت مورد نیاز ۱۲ نفر از مردم را برعهده دارد و لازم است از این افراد حمایت شود.
حجت‌الاسلام شعبانی ادامه داد: حمایت از روستاییان و عشایر کشور، باعث کاهش روند مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و حاشیه‌نشینی و مسائل آن می‌شود. اغلب مهاجرت ها، به دلیل مسائل اقتصادی است و اگر معیشت و امید به آینده خانوارهای روستایی و عشایری را در محل زندگی خودشان تصمین کنیم، قطعا شاهد کاهش مهاجرت‌های غیرضروری خواهیم بود.
نماینده ولی فقیه در استان همدان، تقویت جامعه روستایی و عشایری را وظیفه همه نهادها و سازمان ها دانست و گفت: تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اتفاق خوبی است که ریشه در انقلاب اسلامی دارد. با توجه به این که نظام هم به دنبال توسعه خدمات و عدالت اجتماعی به خصوص در میان روستاییان و عشایر است، باید تا جایی که می‌توانیم از این صندوق حمایت کنیم.
حجت‌الاسلام شعبانی با قدردانی از تلاش‌های مدیریت صندوق در استان همدان، افزود: پرداخت حق بیمه صندوق از توان روستاییان خارج نیست و باید تا جایی که می‌توانیم، تلاش کنیم که روستاییان و عشایر عزیز کشورمان با ورود به این صندوق، از خدمات و حمایت‌های آن برخوردار شوند.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=11927

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: