فصلی نو _ کیان دهراب پور در حالی که این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد بدترین روزهای کرونایی از لحاظ آمار ابتلاء و مرگ و میر دارد سپری میشود متاسفانه فراخوان آمرانه ای نسبت به حضور دانش آموزان و معلمین در هفته پیش رو، اولیاء دانش آموزان را به ترس و وحشت انداخته است […]

فصلی نو _ کیان دهراب پور

در حالی که این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد بدترین روزهای کرونایی از لحاظ آمار ابتلاء و مرگ و میر دارد سپری میشود متاسفانه فراخوان آمرانه ای نسبت به حضور دانش آموزان و معلمین در هفته پیش رو، اولیاء دانش آموزان را به ترس و وحشت انداخته است و آنها را در یک دوراهی پر استرس قرار داده است که در این بین اینحانب به عنوان خدمتگزار کوچکی در عرصه سلامت، نکات ذیل را خدمت مسوولین امر در آموزش و پرورش گوشزد میکنم:

۱- لازم است در این بین نظر مقام معظم رهبری را که در عید قربان امسال بیان فرمودند چراغ راهنمایمان قرار دهیم که فرمودند:
((در حضورهای اجتماعی معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند. بنده خودم شخصا” هر چه را که آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. هر کاری می کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه میگوید. اگر ضابطه ای تایید کردند، همه ی ما موظفیم آن را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه ی بزرگی رخ خواهد داد. ))
در همین راستا اگر امروز از پرسنل ایثارگر و شهید داده بهداشت و درمان که درگیر موضوع کرونا بوده و روزهای بسیار سختی را گذرانده و دارند میگذرانند و یا از هر کارشناس حوزه ی بهداشت و درمان سوال شود که نظرتان در رابطه با حضور معلمین و دانش آموزان در مدارس چیست؛ واضح است که باتفاق همه خواهند گفت نظرشان منفی است. و این نظر همان نظری است که مقام معظم رهبری با آن وسعت دید بلندشان بر آن صحه خواهند گذاشت.

۲- در صورت بازگشایی مدارس، ضمانت سلامت دانش آموزان بخصوص با توجه به اینکه طی روزهای اخیر، تعداد قابل توجهی از افراد با سن پایین به این بیماری مبتلا و متاسفانه جان خود را از دست داده اند قطعا” غیر ممکن خواهد بود و چنین دستوری خلاف انسانیت بوده و در صورت اجراء تضییع حق الناس است.

۳- حضور دانش آموزان و معلمین در محیط مدرسه به عنوان عضو موثری از همه خانواده ها به طور قطع باعث افزایش شمار مبتلایان و متاسفانه به تبع آن افزایش مرگ و میر در جامعه انسانی خواهد شد و این اتفاق با توجه به آیه ۳۲ سوره مائده از قرآن کریم که بیان نموده است که اگر جان انسانی به ناحق گرفته شود گویی جان همه انسانهای روی کره زمین گرفته شده است چگونه توجیه پذیر خواهد بود؟

۴- نظارت بر اجرای کامل پروتکل های بهداشتی توسط دانش آموزان کار بسیار سخت و پر مشقتی خواهد بود و حتی چند درصد نقص در این نظارتها کافی است تا با فاجعه ای روبرو شویم که بعدا” قابل جمع کردن نباشد.

۵- لازم است مسوولین امر در حوزه ی آموزش و پرورش بجای این دستورات آمرانه تاکنون به فکر و عملیاتی کردن روشهای دیگری از آموزش از قبیل آموزش از راه دور، استفاده از فضای مجازی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت رسانه برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری و مرگ و میر معلمین و دانش آموزان و هم وطنانمان میبودند هر چند هنوز هم دیر نشده است و با ایجاد یک وقفه زمانی مشخص در رابطه با بازگشایی مدارس، روشهای آموزشی ذکر شده را بجای حضور فیزیکی در مدارس اعمال نمایند.

با احترام
دکتر کیان دهراب پور
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستانهای بویراحمد، دنا و بهمئی و دبیر انجمن اسلامی پزشکان ایران استان کهگیلویه و بویراحمد