اما تفاوت معنا دار تحلیل ها در حوزه ی مرکزی با سایر حوزه ها علت مهم دیگری است به این معنا که پیوستن به کمپین هر کدام از کاندیداها خلاف آنچه در حوزه های پیرامونی اتفاق می افتد تماما بر اساس قرابت فامیلی یا منفعت شخصی نیست .

فصلی نو-فرهاد خواهانی

بنام حق
انتخابات مجلس یازدهم در حوزه ی انتخابیه ی بویراحمد ودنا خلاف آنچه تصور می شد روز به روز حساسیت هایش بیشتر می شود .
روشن است که نتیجه ی انتخابات می تواند همگان را شگفت زده کند.
محمد بهرامی تنها اصلاح طلب باقیمانده ی غربالگری شورای نگهبان کاندیدایی است که تا خواندن سرود پیروزی راه کوتاهی در پیش دارد .
البته که این ادعا نافی شگف زدگی مان از نتیجه ی انتخابات نیست اما تحلیل میدانی آنچه در حال وقوع است حکایت از پیروزی قریب الوقوع شهردار خوشنام یاسوجی ها می دهد .
اگر بویراحمد و دنا فارغ از تقسیم بندی هایی که این روزها بعضی اصرار بر وجودش دارند به سه حوزه ی رای آوری مرکزی ، دور از مرکز و آراء خاکستری تقسیم کنیم می توانیم تحلیلی دقیق تر ارائه دهیم .
الف ) حوزه ی مرکزی : مسلما اکثریت خوانندگان می پذیرند که اوضاع در حوزه ی مرکزی حکایت از برتری مطلق بهرامی می دهد .
حتما می پرسید علت چیست؟
روشن است کارنامه و شخصیت حقیقی و سیاسی بهرامی علت های اصلی است .
اما تفاوت معنا دار تحلیل ها در حوزه ی مرکزی با سایر حوزه ها علت مهم دیگری است به این معنا که پیوستن به کمپین هر کدام از کاندیداها خلاف آنچه در حوزه های پیرامونی اتفاق می افتد تماما بر اساس قرابت فامیلی یا منفعت شخصی نیست .
باتوجه به تمرکز دانشجویان و سیاسیون یعنی افرادی دارای تفکرات قوی سیاسی به نسبت سایر حوزه ها ، رای ساکنین بخش مرکزی به لحاظ سیاسی و حزبی و تحلیلی متفاوت است.
از این رهگذر مشاهده می شود که عموما بحث ها در مورد کاندیداها از جنبه های گوناگون و زیادی برخوردار است اعم از کارنامه ، سوابق ، دانش علمی و خواستگاه حزبی و سیاسی .
پس بی سبب نیست کاندیدایی که روزی شهردار این شهر بوده ، اکنون استاد دانشگاه است و شخصیت و رزومه اش در دسترس است می تواند به راحتی مورد وثوق جمعی قرار گیرد .
ب ) دور از مرکز : هرچه از حوزه ی مرکزی دور می شویم رای آوری سخت تر و رقابت فشرده تر می شود
پس علت آنکه آگاهان انتخابات همواره تاکید دارند اکثریت بودن در حوزه ی مرکزی ضامن پیروزی نیست ، اشاره به سخت بودن رقابت و جمع آوری آراء است .
هرچه از مرکز فاصله می گیریم نیازهای عمومی افزایش می یابد.
صد البته که نباید اینگونه باشد اما کم کاری های صورت پذیرفته که امیدواریم عامدانه و از روی تئوری قطره چکانی خدمت کردن برای درمشت داشتن مردم نباشد باعث شده تا لعاب بالاتر شعائر نقش تعیین کننده تری در صندوق ها داشته باشد.
البته پررنگ بودن حساسیت ها و تعصبات طایفه ای و نقش تعیین کننده ی ریش سفیدان علت های دیگری است که سختی کار جلب اعتماد را صدچندان کرده است.
غلام محمد زارعی در طول هشت سال گذشته تلاش کرده است اکثریت را در این حوزه برای خود بدست آورد.
باوجود آنکه می توان گفت در دودور گذشته موفق به انجام این کار شده است اما ریزش های فراوان ایشان و افزایش آگاهی ها و همچنین فعال کردن پلن طایفه ای باعث شده است تا رقابت شدیدا سختی در حوزه ی پیرامونی در جریان باشد.
دنبال کردن اخبار در رسانه ها حکایت از آن دارد فعلا رقابت در حوزه های پیرامونی بین بهرامی و روشنفکر نزدیک و نفس گیر است و پس از این دو نادر منتظریان خروجی نهایی جریان اصولگرایی و مورد تایید ستارهدایت خواه قطب اصولگرایان ، قرار دارد که تمرکزش را روی طوایف کوچکتر و کمتر حساس برای جذب اندک اندک آراء گذاشته تا بلکه بتواتد در روزهای آخر برگ های آس ترش را رو کند .
ج ) : آراء خاکستری : کسانی هم هستند که نه انتخاب های حزبی دارند و نه گرایشات عمیق طایفه ای .
بنابراین دو تصمیم پیش رویشان است .
اولا تحریم انتخابات با بیان دلایل متنوع و دوم پیوستن لحظه ی آخری به کاندیدایی که قرابت فکری بیشتری با آنها دارد .
پس با اطمینان بیشتری می توانیم بگوییم بویراحمد ودتا در گردنه ی حساس عبور از مشکلات فزاینده و ضدتوسعه افق های روشن پیش روی دارد.
ضمن انکه با قطعیت می توان گفت علمی و دانشگاهی نبودن تصمیمات و برنامه ها علت العللی است که رای مردم به محمد بهرامی طلیعه ی عبور از این بیماری بزرگ است.