آزموده را آزمودن خطاست آقای استاندار؛ مدیران ضعیف را برنگردانید

فصلی نو - مطلبی را که در زیر می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین فصلی نو است و انتشار آن بمعنای تایید یا نقد آن نیست.

فصلی نو – نسرین کشاورزی نسب

اکنون بیش از هر زمانی مشخص شده است که مدیریت ضعیف و ناکارآمد مدیرامدیرانن سیاسی و فسیل شده از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد است. مدیرانی که نه بر اساس شایسته سالاری، که بر اساس روابط حزبی و سیاسی از یک طرف و روابط خانوادگی و دوستی از سوی دیگر بر این استان چنبره انداختند و از آنجا که توانایی علمی و خلاقیت و کارایی لازم را نداشتند روزمرگی را پیشه کردند و صرفا دلخوش به حفظ صندلی خود بودند، بزرگترین ضربه را به توسعه این استان زدند. استانی که با داشته های خدادادی خود می توانست با استفاده از نیروهای علمی ، جوان و توانمند یکی از استانهای توسعه یافته کشور باشد متاسفانه با استفاده از نیروهایی که هیچ یک از ملاک ها و معیارهای مدیریتی را نداشتند به روزی افتاده است که همگان باید برای گذشته آن تاسف بخورند. شاید ظلمی بزرگتر از این نبود که برنامه های توسعه ای این استان زرخیز بیشتر بر روی کاغذ و کپی پیست های برنامه ای توسعه سایر استانها بود که در این استان قابلیت اجرایی نداشت و نتیجه آن عقب ماندگی و فقری است که هر روز بیش از گذشته خود را نمایان می کند و اثرات و بازخوردهای مدیریت های ناکارآمد، خود را در افزایش بیکاری، طلاق، اعتیاد، کودکان کار و در یک کلمه ناهنجاری های اجتماعی نشان داده است و این رویدادی است که چنانچه مورد بازنگری قرار نگیرد جبران زیان های ناشی از آن در بلند مدت مسیر نخواهد بود و در کوتاه مدت نیز بدون صرف هزینه گزاف و به سادگی مقدور نیست .
دکتر علی محمد احمدی از زمان تصدی مسوولیت استانداری کهیگلویه و بویراحمد تا کنون نشان داده است که در سخنرانی و صحبت کردن ید طولایی دارد و به حق که می توان گفت این گفتارها و سخنرانی ها اگر به مرحله عمل و اجرایی برسد شاید بتوان آینده ای بهتر را برای این استان به ارمغان بیاورد اما نکته مهم و قابل تامل عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جا مشخص می شود که احمدی دهلرانی از همان آغاز ورود به استان نحوه مدیریتی خویش را بر هماهنگ نمودن تیم مدیریتی بنا نهاد و تغییر را از معاونین خود آغاز کرد. روندی که می توانست نوید بخش روزهای خوبی برای مدیریت و توسعه این استان باشد چرا که با استفاده از نیروهای جدید در پست های معاونت استانداری می توانست شیوه جدیدی از مدیریت را آغاز کند. این تغییرات مدیریتی در استان به همین جا ختم نشد و علی محمد احمدی از عزم جدی خود در کنار گذاشتن مدیران ضعیف نیز پرده برداری نمود تا امیدهای توسعه و روزهای روشن را همراه با مدیران جوان ، تحصیل کرده ، با تجربه و کارآمد به مردم نوید دهد. اما با کمال تعجب و در سایه ناباوری مردم و جوانان تحصیل کرده و توانمند استان ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یک اقدام نه چندان منطقی معاون عزل شده استانداری را به عنوان مشاور خویش در بخش برنامه ریزی و امور اجرایی منصوب نمود تا همان سیکل معیوب مدیریتی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه یابد و حمایت از مدیران ضعیف را سایه امر مشاوره ای به این استان تحمیل نماید. کیست که نداند استاندار سابق و معاونین ایشان از جمله معاون امور اقتصادی در انتصاب همین مدیرانی که امروز از آنان به عنوان ناکارآمد ، ضعیف و روزمره یاد می شود نقش اساسی داشته اند و شاید بخش عظیمی از ضعف مدیریتی را نتیجه همین انتصابات در چهار سال گذشته دانست و نقش مجید محنایی به عنوان معاون امور اقتصادی در انتصاب مدیران غیر کارآمد و ناتوان کاملا مشهود است که اگر معاون امور اقتصادی سابق استانداری می توانست نیرویی کارآمد و توانمند باشد و در انتخاب مدیران دقت کافی و لازم را داشته باشد در زمان معاونت خویش این اقدام را به سرانجام می رساند چرا که اختیارات تام و تمام داشت و نتیجه عملکرد و نگاههای مدیریتی او وضعیتی است که امروز بر این استان مستولی شده است.
حال جای این سوال باقی است که کسی که در زمان معاونت خویش نتوانست نیرویی مفید و موثر بر ای توسعه استان باشد چه مشاوره ای می تواند به استاندار بدهد که از این وضعیت رهایی یابد. انتظاراتی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حکم مشاور برنامه ریزی و امور اجرایی خود بیان کرده همان نقاط ضعفی است که مجید محنایی در چهار سال گذشته در مقام معاونت استانداری نتوانست از عهده آنها برآید. چرا که پیگیری امور سرمایه گذاری هلدینگهای اقتصادی ، ارتباط با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان و پیگیری امور دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری از جمله پاشنه آشیل های مجید محنایی بود که به علت ناتوانی در اجرایی نمودن این امور در برابر آنها زانو زد و ناتوانی خویش را در اجرایی کردن این برنامه ها نیز به صورت عملی نشان داد.

نسرین کشاورز نسب _ دانشجوی ارشد مدیریت دانشگاه تهران

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=7031

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: