آقای محنایی لطفا دکمه کتتان را ببندید/ آقای کیانی پور کت و شلوار روشن نپوشید

فصلی نو-پیمان فرامرزی

امروز خبری مبنی بر اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن یاسوج با سفیر بلغارستان در ایران در محل سفارتخانه این کشور دیدار و گفتگو کرده اند. تحلیل نتیجه این دیدار و سخنانی که مابین دو طرف گذشته است هدف این مقال نیست و مجال گسترده تری می طلبد، آنچه که موجب نگارش این متن شده است، لباس و پوشش ظاهری مجید محنایی و جبار کیانی پور است لباس و پوششی که در دیدارهای دیپلماتیک و اقتصادی بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در مذاکرات و دیدارهای دیپلماتیک و در گفتگوهای اقتصادی بازرگانی بین المللی لباس و پوشش اهمیت بالایی دارد و حتی برای رنگ لباس، جوراب و کفش نیز معناهای مختلفی تعریف شده است که اهمیت بالایی در احترام گذاشتن به طرف مقابل دارد و احتمالا کسانی هم بگویند حالا این موضوع چه اهمیتی دارد، نحوه بستن یک دکمه کت در دیدار بازرگانی بین المللی و دیپلماتیک به اندازه کلاه بر سر داشتن در احترام نظامی مهم است.
دیدار آقای محنایی و آقای کیانی پور با سفیر بلغارستان را می توان سومین دیدار دیپلماتیک مهم استان قلمداد کرد، حالا به اصل ماجرا که این دیدارها منتج به نتیجه خاصی برای استان شدند یا نه کاری نداریم اما دیدار صورت گرفته و پس از هرکدام از آنها رسانه ها نسبت به انتقاد از مسئولان استانی در عدم رعایت پیش شرط پوشش در این دیدارهای بین المللی واکنش نشان داده اند اما مسئولان استانی حتی نگاهی به پوشش طرف مقابل هم نینداخته و همچنان با لباسی که در محل کار حاضر می شوند بر سر قرارهای بین المللی می روند.
در سفر مسئولان استان به امسک که در واقع نماینده جمهوری اسلامی در کشور روسیه بودند، اثری از تیپ و لباس های مختص دیدارهای دیپلماتیک در مسئولان این استان دیده نشد، آنچه که عکس های یادگاری آن زمان نشان می داد، وضعیتی اسف بار از پوشش را در یک دیدار بین المللی به نمایش گذاشته بود، مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف روال مرسوم حتی کت شلوار بر روی پلیور یقه هفت پوشیده بودند! و همانگونه هم عکس یادگاری گرفته بودند در حالی که در این دیدارها و در صورت وجود سرما باید اوور کت بر روی کت و شلوار پوشیده شود و در غیر آن لباس رسمی یک دیدار بازرگانی- دیپلماتیک نیست از رنگین کمان پیراهن ها و کت و شلوارها هم چشم می پوشیم و ان را به پای اولین دیدار رسمی بین المللی تیم استان می گذاریم.
در سفر مسئولان امسک به یاسوج نیز که چند مدت پیش رخ داد، باز هم ماجرای عدم رعایت اصول دیپلماتیک در دیدار با مسئولان کشورهای خارجی تکرار شد و بازهم انتقاد از این رویه پوشش در مقایسه به طرف خارجی مورد انتقاد رسمی و غیر رسمی در رسانه های اجتماعی قرار گرفت.
اینبار اما امیدوار بودیم که دیدارهای دیگر این روند اصلاح شود اما دیدار دو مسئول استان با سفیر بلغارستان نشان داد که قرار نیست مسئولان این استان جدیتی برای رعایت اصول دیپلماتیک در پوشش خود به خرج دهند. آقای کیانی پور و آقای محنایی در واقع نمایندگان این استان در سفارت طرف مقابل – که به نوعی می توان آنجا حریم آن کشور در داخل ایران دانست- بودند اما برخلاف طرف خارجی اهمیت به لباس خود و نشانه های آن ندادند، این آقایان هر دو سمت های مهمی بر عهده دارند و اینکه یک مشاور در زمینه دیدارهای بین المللی داشته باشند، نه تنها ایراد نیست که حفظ آبرو هم می باشد. حتی یک جستجوی ساده در موتور جستوگر گوگل نشان می دهد که یک دیپلمات و یا یک بازرگان در عرصه بین المللی چگونه باید لباس بپوشد.
بستن دکمه بالایی کت!
از زمانی که کت های دو دکمه ای وارد بازار شده است، دیپلمات ها و بازرگانان نشانه هایی برای آن قائل شده اند. در حالت ایستاده دکمه بالایی کت بسته می شود و دکمه پایینی باز می ماند و در حالت نشسته هر دو دکمه باز است. باز گذاشتن دکمه کت در حالت ایستاده نوعی عدم احترام دیپلماتیک بوده و نشان از شوخی بودن تمام بحث هایی است که انجام شده است. حالا شما به عکس های یادگاری سفیران استان در سفارت بلغارستان دقت کنید. حتی گاها مسئولان استان به جای دکمه بالای کت دکمه پایین را بسته اند!
رنگ کت و شلوار و پیراهن!
دیپلمات ها و بازرگانان بین المللی هیچگاه کت و شلوار روشن نمی پوشند و در دیدارهای خود این موضع را مراعات می کنند که کت و شلوارهایی به رنگ تیره و یا سرمه ای به تن کنند و آن را نوعی نشانه اقتدار و جدیت در بحث ها قلمداد می کنند (تمام سایت هایی که بررسی لباس دیپلمات ها و بازرگانان بین المللی پرداخته اند بر این نکته اتفاق نظر دارند). کت و شلوارهای راه راه هم به شدت در دیدارهای رسمی بین المللی نهی شده است و حتی اگر شخص مجبور به پوشیدن کت و شلوار راه راه شود نباید فاطله خطوط راه راه آن کمتر از یک سانتی متر باشد!
پیراهن هم ماجرای دیگری در نوع پوشش دیپلمات ها و بازرگانان بین المللی است. اغلب در دیدارهای رسمی بین المللی از رنگ هایی که جلب توجه می کنند استفاده نمی شود، رنگ سفید برای پیراهن نیز نهی شده و بیشتر رنگ های تیره و همخوان با کت و شلوار توصیه شده است.
حالا شما خوانندگان گران قدر به عکس های منتشر شده از حضور مسئولان استان در سفارت بلغارستان توجه کنید و آن را با اصول بالا تطبیق بدهید.
و اما نکته پایانی
آقای محنایی در عکس یادگاری ایستاده در کنار دیگر حاضرین در دیدار کاغذهایی را در دست گرفته و زیر بغلش قرار داده است، به طوریکه مانع از همتراز شدن دستها با بدن وی شده و همچنین این کاغذها نیز وصله نچسب عکس مذکور گردیده است، بسیاری از عکس های یادگاری در دیدارهای بین المللی تجار، بازرگان و دیپلمات ها را بررسی کردم و در همه آنها نقطه مشترک صاف ایستادن و قرار دادن دست ها در کنار بدن بود. حالا این یک اصل در عکس های بین المللی باشد یا نه، مهم نیست، مهم این است که دو مسئول استان چطور یک تفر را همراه خود نبرده اند تا حداقل کاغذهایی که طرف مقابل می گیرند یا روی آن یادداشت می نویسند را برایشان حمل کند و مجبور نباشد خود آنها را زیر بغل بزن و حین دست دادن و امور جاری یک دیدار این کاغذها را از این دست به آن دست نمایند.
بهرحال تیم مدیریت استان حداقل کاری که می تواند انجام دهد این است که اصول حاکم بر دیدارهای سیاسی و بازرگانی بین المللی را استخراج کند و در دیگر دیدارها خود را موظف بدانند که به رعایت آنها بپردازند.

photo_2016-10-25_11-50-23 photo_2016-10-25_11-48-17 photo_2016-10-25_11-50-18

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=2407

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: