فصلی نو ، کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر شهرستان بویراحمد از برگزاری جلسه برون بخشی ثبت سرطان در شهرستان بویراحمد خبر داد. به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد؛ شهلا رحیمی، اظهار داشت: جلسه برون بخشی ثبت سرطان در شهرستان بویراحمد با حضور معاون فنی این مرکز و مسئولین آزمایشگاههای شهر یاسوج( دنا- […]

فصلی نو ، کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر شهرستان بویراحمد از برگزاری جلسه برون بخشی ثبت سرطان در شهرستان بویراحمد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد؛ شهلا رحیمی، اظهار داشت: جلسه برون بخشی ثبت سرطان در شهرستان بویراحمد با حضور معاون فنی این مرکز و مسئولین آزمایشگاههای شهر یاسوج( دنا- عزیزی- مرجع- بیمارستانهای امام سجاد و  شهید بهشتی)، برخی مدیران داخلی بیمارستانها، کارشناس امور آزمایشگاههای بخش خصوصی، مسئول بیماریهای غیرواگیر و ثبت سرطان شهرستان بویراحمد برگزار گردید.

وی افزود: در ابتدا مهندس جهان بین ضمن برشمردن اهمیت برنامه ثبت سرطان گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور و استان می باشد که ثبت دقیق اطلاعات هویتی بیماران در پورتال وزارتی نیازمند همکاری آزمایشگاهها و بیمارستان ها می باشد و با توجه به اینکه سامانه به روز نیست اگر اطلاعات هویتی از طرف کادر درمان ( آزمایشگاهها و بیمارستان ها) بخوبی تکمیل نگردد به آن اهداف مطلوب در حوزه ثبت سرطان نخواهیم رسید و شایسه است که آزمایشگاهها در این زمینه با مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد همکاری لازم را داشته باشند.

 سپس کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر شهرستان بویراحمد، بطور مفصل به تاریخچه ثبت سرطان و آمارهای ثبتی از سال ۹۳ تا ۹۶ د رحوزه شهرستان، استان و کشور پرداخت و همچنین مشکلات این برنامه و انتظارات از مدعووین را بیان نمود.

در ادامه دکتر عزیزی مسئول آزمایشگاه عزیزی عنوان کرد؛ با توجه به آمارهای ثبت شده در پورتال وزارتی ثبت سرطان، در بین سرطان های شایع در چند سال اخیر از سال ۹۴ تاکنون سرطان تیروئید بالاترین آمار را در بین زنان هم در استان و هم در سطح شهرستان بویراحمد دارد که باید از آمار به دست آمده در زمینه ی این نوع سرطان استفاده علمی شود.

در پایان پس از بحث، بررسی و ارائه پیشنهادات سایر مدعوین مصوب گردید؛ با پزشکان متخصص، عمومی و آزمایشگاههای فاقد پاتولوژی مکاتبه شود، با توجه به کیفیت بالای آزمایشگاهای پاتولوژی شهر یاسوج، بیماران ارجاعی را به جای ارجاع به استان های همجوار به آزمایشگاههای سطح شهر یاسوج ارجاع دهند.