افتتاح پروژه های نیمه تمام شهرداری یاسوج در این روزها به چه قیمتی

فصلی نو -محمد امین ثابت فر
در آستانه انتخابات شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای فعلی شهر یاسوج به شدت در تلاش¬اند تا از پروژه های نیمه تمام پرده برداری و روبان پشت روبان قیچی کنند. همزمان آمارهایی اعلام می شود تا به اصطلاح نشان دهد، شهرداری موفقیت های شگرفی در عرصه های مختلف بدست آورده و از آن طرف شهروند و مدیریت اجرایی استان را شیفته آمارهای خلق الساعهِ خیالیِ خود کنند.
افتتاح خارج از اصول پروژه‌های نیمه تمام امری غیرقابل بخشش است که قطعا تبعات دامنه‌دار چنین شوهای نمایشی و تبلیغاتی آسیب‌های جدی در آینده بر ارکان اقتصادی شهرداری وارد می نماید. به هر حال نواقص و کمبودهای نهفته در بطن چنین پروژه‌های هزینه‌ساز، نه تنها طعم شیرین برخورداری از مواهب طرح‌های نو را در کام مردم تلخ می‌کند بلکه خسارات و هزینه‌های سنگینی را نیز بر بیت‌المال تحمیل خواهد نمود.
در واقع رفتار شهردار و شورای شهر، به خصوص در این ایام، نه تنها در شأنیت این جایگاه مردم نهاد نیست، بلکه توهین به شعور مردم ست؛ در حالی که مردم با مشکلات عدیده ای در شهر روبه رو هستند؛ شهرداری سعی در جلوه دادن وضعیتی آرمانی و ایده ال از شهر در حوزه های مختلف دارد. در مجموع رفتارهای شورا و شهردار نشان می دهد که این شورا متاسفانه تا چه اندازه در مسائل مختلف شهری از یک شورای اسلامی و کارآمد فاصله گرفته است. نظر می رسد شهرداری تلاش هایی وافر و شبانه روزی را در دستور کار قرار داده تا کارنامه پر از ایراد خود را غلط گیری و اشتباهات بسیار خود را لاک بگیرد. همزمان با این رویکرد، شهردار دست و پا می¬زند تا در روزهای آخر عمر خود حداکثر تبلیغ را برای گروه اکثریت فعلی شورا فراهم نماید.
اقدامات شتابزده شهردار در این روزها چنان اوج گرفت که هر فردی را دچار حیرت می نماید؛ ولی نکته مهم این است که چرا یک مقام تا این اندازه در پی حرکات نمایشی به نفع عده ای خاص و تطهیر کارنامه پر از اشتباه خود می باشد، در حالیکه عواقب اشتباهات پی در پی آنها بر پیکره شهر با صدها گونه افتتاح پروژه نیمه تمام پاک نخواهد شد.
هنوز یادمان نرفته پارک بانوان در اقدامی نمایشی بدون هیچ کار کارشناسی در زمینه مکانیابی به صورت شتابزده افتتاح گردید تا برای غیر متخصص ترین بانوی شورا رزومه ای گردد. مجسمه ای در گوشه ای از شهر به عنوان یک المان شهری برپا می شود اما هزینه افتتاح آن با هزینه تمام شده ساخت المان برابری می کند. با ساخت یک کافی شاپ نیم وجبی به گونه ای بوستان چشمه نباتی افتتاح می گردد که گویی این بوستان هیچگاه وجود نداشته و در این چهار سال تبدیل به فضای سبز شده است. گل سرسبد این افتتاحیه های نمایشی فضایی بنام میدان اجتماعات شهر است؛ همانطور که در تصاویر مشهود است و با اندکی پیاده روی در این فضا هر شهروندی متوجه می شود که این فضا نه تنها شرایط افتتاح شدن را نداشت بلکه افتتاح آن در آستانه انتخابات توهینی دیگر به شعور مردم این شهر می باشد. در طراحی بسیار ضعیف، استفاده از مصالح بی کیفیت، انسان به یاد بساز و بندازهای مسکن مهر می افتد که فقط برای رفع تکلیف چیزی سر هم کنند و به خورد مردم دهند. مکانی که می توانست یکی از بهترین فضاها برای برگزاری مناسبات و تجمعات اجتماعی این شهر باشد به آسانی فدای تبلیغات انتخاباتی چند عضو شورای فعلی می شود تا با خدعه و نیرنگ این چنین بیت المال مردم را با بی تدبیری خود به فنا دهند. مطمئنا اگر امروز میلیون ها تومان خرج ساخت شتابزده این فضا شده است، روزی خواهد آمد که باید میلیون ها تومان خرج اصلاح و بازسازی آن شود. البته این چند مصداق مشتی نمونه خروار است و این رشته سر دراز دارد اما همه داستان نیست.
ناگفته پیداست که این نوع کارها در دراز مدت چه پیامدهای سوء بر اعتماد و اعتقاد مردم دارد. اقداماتی که هدفشان یا اخد دوباره رای از مردم است و یا ثبت افتخار افتتاح یک پروژه به نام خود؛ گرچه غافلند از اینکه در تاریخ پرافتخار دیارم ، افراد عوام فریب نه هیچگاه نام نیکی برای خود به جا گذاشته و نه تاثیری روی تغییر نگاه مردم داشته اند. در یک جمله مردم در انتخابات شورای اسلامی پیش رو خواهان تغییر وضع موجوداند ولاغیر.

photo 2017 05 17 14 20 06

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=3759

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: