درخواست همگانی اهالی سی سخت ،جاده ایمن- استمداد از استاندار و نماینده مجلس

فصلی نو ، در پی موانع تراشی اخیر اداره کل محیط زیست استان جهت تکمیل جاده یاسوج به سی سخت روز گذشته عده کثیری از اهالی این شهر با گرد هم آمدن در جلوی مسجد جامع اعتراض خود را نسبت به حرکت محیط زیست اعلام کردند .

به گزارش فصل جنوب ، اهالی سی سخت بدنبال اعتراض و مانع تراشی اداره کل محیط زیست استان در راستای احداث جاده ایمن یاسوج به سی سخت ، در یک حرکت خود جوش اواخر هفته گذپشته اعتراض علنی خود را نسبن به سیاست های محیط زیست اعلام کردند .

،مردم در کنار سایر مسئولین، اعضای شورا و جمعی از بزرگان شهر سی سخت در تجمع اعتراضی خواستار انتقال صدای خود به نماینده استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار استان و سایر مسئولین شدند تا مانع توقف پروژه جاده یاسوج به سی سخت شوند.

با توجه به آنچه این تجمع اهالی سی سخت  به عنوان خواسته های مردمی شنیده می شد باید گفت؛ در کنار حفظ و پاسداشت حریم طبیعت نمی توان از ابتدائیات توسعه که مستقیما با جان، مال و آبروی هر منطقه و جامعه انسانی سر و کار دارد، به سادگی چشم بست تا مردم سی سخت در جاده های ناهموار و خونین قربانی شوند. امروز چشم امید دهها پاره ده به جاده ای است که حق می طلبد به تمامی مناطق دسترسیداشته و این مردم نیز از ابتدائیات توسعه برخوردار باشند.

دیدگاه نادر منتظریان در خصوص مشلات احداث جاده یاسوج به سی سخت

نماینده معترضین عنوان داشت: چندسالی است کلید احداث جاده سی سخت به یاسوج زده شده، از گنجه ای و ده برآفتاب آغاز و هزینه مادی و زمانی بسیاری بخود دید تا از دل طبیعت راهی برای رهایی از بن بست پیدا شود. مجوز احداث این راه نجات قطعا از کارگروه محیط زیست هم تاییدیه گرفته تا از دل گردنه ها بگذرد اما امروز با اعتراض برخی عزیزان که نمی توان به واسطه دیدگاه شان محکوم، یقه شان را گرفت یا متهم شان کرد، نهاد محترم محیط زیست اقدام به تعطیلی عملیات احداث جاده کرده که البته سبب نگرانی مردم سی سخت نیز شده است؛ اما با ادله های بسیار می توان با گفتگو به بهترین جمع بندی و نهایتا نیل بهتر و سریعتر به توسعه رسید.

وی یادآور شد: استان ما در منطقه کوهستانی و صعب العبوری واقع شده که برای احداث هر جاده و هر کانال ارتباطی باید از دل کوه، دره و جنگلها گذشت، تقریبا تمام جاده های استان همین سرنوشت خونین را داشته اند اما مادام که برای نجات جان مردم، توسعه منطقه و همچنین خروج از بن بست بخواهیم گامی برداریم راهی جز دست زدن به طبیعت نداریم، درحالیکه به ازای هربلوط قطعا درختکاری خواهد شد تادوباره طبیعت زنده شود.

در حال حاضر مهمترین خواسته‌ اهالی سی‌سخت رسیدگی به وضعیت خطرناک جاده سی‌سخت به یاسوج است چرا که نبود جاده ایمن در این سال‌ها موجب تلفات مالی و جانی بسیاری شده و مردم همچنان چشم‌انتظار وعده مسئولان هستند.

مهمترین خواسته‌ اهالی سی‌سخت رسیدگی به وضعیت ناایمن و خطرناک جاده سی‌سخت به یاسوج است چرا که نبود جاده ایمن در این سال‌ها موجب تلفات مالی و جانی بسیاری شده و مردم همچنان چشم‌انتظار وعده مسئولان هستند.

مردم شهر سی سخت از زمان های قدیم به مردمی با فرهنگ و اهل علم و قلم در تمام استان و حتی کشور شناخته شده هستند و برای مطالبه به حق خواسته هایشان همواره با کمال احترام و قانونی اقدام کرده‌اند و هرگز با سر و صدا و بی احترامی اقدام نکرده اند و این بار هم برای داشتن جاده‌ای با استانداردهای لازم با تجمع خواستار حل این مشکل وشنیدن صدایشان توسط مسئولین هستند.

صدای مردم سی سخت را به گوش استاندار و نماینده استان برسانید

پروژه جاده سی‌سخت به یاسوج که چندین سال از عمر آن می‌گذرد و استانداران، مدیرکل و فرمانداران مختلفی وعده جاده ایمن و مطمئن را به مردم شهر سی‌سخت داده‌اند ولی تاکنون این وعده‌ها محقق نشده و هر بار به دلایلی جلوی پیشرفت فیزیکی این جاده مواصلاتی گرفته شده است.

نکته قابل تأمل این که تمامی مجوزهای لازم از سوی استانداری، دستگاه‌های مختلف حتی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده و میزان خسارت وارد شده به محیط زیست وحیات وحش صراحتا اعلام و طلب میزان خسارت از اداره راه و حمل نقل جاده‌ای کرده است ولی متاسفانه به دلایلی نامعلوم درست در زمانی که اعتبار برای حفر تونل‌ها تزریق شده و به مناقصه گذاشته شد و پیمانکاری پای کار آمده دستور توقف این پروژه صادر شده است.

مردم شهر سی‌سخت که خود از حافظان اولیه و پرچم داران حفاظت از محیط زیست وحیات وحش هستند همانند دیگر مردم نقاط مختلف کشور داشتن جاده مواصلاتی ایمن و مطمئن را حق خود می‌دانند و از مقام عالی دولت در استان و شورای تأمین استان، نماینده ولی فقیه، دادستان مرکز استان ونماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار رفع این مشکل شدند.

اما آنچه که حایز اهمیت است اینکه  برای تصویب و اجرای این طرح در ابتدا اداره راه طرحی را مصوب و برای اداره محیط زیست و جهت ارزیابی خسارت و تایید یا عدم تایید طرح ارسال کرد،کارشناسان محیط زیست هم در قبال ۷۰ میلیون تومان هزینه کارشناسی و براورد اولیه خسارتی که این طرح به محیط زیست منطقه وارد خواهد کرد مبلغی حدود ۱.۵ میلیارد تومان ارزیابی کردند، که با رایزنی های انجام شده این مبلغ به ۴۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد،که از این مبلغ تا کنون۱۰۰ میلیون تومان را دریافت و مابقی هم اماده پرداخت است.

توسعه این محور ۳۵ کیلومتری ۱۲ سالی است شروع شده و در یکی دو سال اخیر نیز اقداماتی جدی برای تکمیل آن عملیاتی شده است و می توان گفت از ۳۵ کیلومتر حدود ۳۰ کیلومتر در همین زمان نهایی شده است.

این محور از سمت سی سخت تا محل احداث تونل ها یعنی کیلومتر ۰ تا ۱۵.۶۰۰ است که تا کنون ۱۲ کیلومتر از این سمت کارشد وتنها سه کیلومتر معادل ده درصد کل محور، از محور مذکور تا پایان کار فاصله دارد که در طول این سه کیلومتر سه تونل در دستور کار است .

احداث تونل راه حل خود محیط زیست در ابتدا بوده ولی الان بعداز تکمیل ۹۰ درصد پروژه ودر مرحله ای که شرکت های پیمانکاری جهت اجرای عملیات احداث تونل در متطقه مستقر شدند، از انجام عملیات جلوگیری کردند .

و با توجه به اینکه مبلغ قرارداد ۲۶۰ میلیارد تومان است و در دوسال این تونل ها باید احداث شوند ، شرکت ها باید ماهانه ۲۰ میلیارد کار انجام دهند، طبق قرارداد شرکت ها با اداره راه، در صورتی که به هر نحوی جلوی کار گرفته شود پیمانکار ۱۰ درصد کارکرد فرضی خود تا سه ماه اول ، (که در اینجا برای هر ماه معادل دومیلیارد تومان) تحت عنوان تعلیق به عنوان خسارت به پیمانکار پرداخت شود وسه ماه دوم به اختیار پیمانکارمی تواتند خسارت را نگیرد یا از ادامه کار انصراف دهد، که این به نوبه خود یک بار مالی زیادی برای اداره راه و به دنبال ان استان خواهد داشت.
ختم کلام مردم منطقه چیزی که در این بین جای سوال دارد این است که چرا محیط زیست در ابتدا این مجوز را برای این منطقه در نظر گرفته و الان که فقط ده درصد از کارباقی مانده جلوی کار گرفته شده است؟!

ایا مردم منطقه مستحق مسیر ایمن نسیتند؟! ختم کلام تمامی اهالی منطقه این است که انتظار میرود حال که اداره محیط زیست جلو پروژه را گرفته است در اسرع وقت با ارائه راهکار مناسب و قابل اجرا،در سطح منطقه و استان مردم را از داشتن محور ارتباطی مناسب و ایمن محروم نکنند.
.
برخی از فعالان محیط زیست اما با توسعه این محور مخالفت کرده اند و در مطالب خود از قطع هزاران درخت گفته اند و همین را هم عَلَمی برای مخالفت با توسعه این جاده کرده اند ،اما واقعیت اینست قطع هزاران درخت اغراق است.

طبقه نظریه یکی از مطلعین تعداد درخت های که در منطقه قطع خواهند شده چیزی حدود ۴۰۰ قطعه درخت با قطر ده است.

از طرفی در همه جای کشور در شمال با آن حجم و پوشش درختی و در خارج از کشور هم ناگزیر برای توسعه راه بخش هایی از طبیعت خراب شده است.

وعده خوب و ارزشمند در این محور اما وعده ارزشمندی داده شده است که تعداد زیادی درخت معادل سه برابر درختهای قطع شده همانگونه که در بخشی از این مسبر در ادوار گذشته بجای ۱۰۰۰ درخت سه هزار کاشته شد ، در اطراف کاشته شود.

، توسعه دیر یا زود اتفاق می افتد، حالا که بخش زیادی از این محور عملیاتی شده مخالفت ها با اتمام و تکمیل آن بی انصافی است چرا که بخش زیادی از محور عملیاتی شده و کمتر از ۱۰ درصد آن باقیمانده است.

دغدغه دوست داران محیط زیست حالا باید نظارت بر کاشت و نگهداری و مراقبت از درختان وعده داده شده با همکاری دستگاه های متولی باشد، اجازه دهید توسعه این محور اتفاق بیفتد تا مردم سی سخت هم از بن بست خارج شوند و با همین توسعه راه به کشاورزی، باغداری، توریست و آبادانی این منطقه کمک شود.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=13504

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: