اوج گیری کرونا در شهر نیمه تعطیل

فصلی نو- ایرنا نوشت: نه اوج گیری کرونا و نه محدودیت های ۲ هفته ای هوشمند ، هیچ کدام تاکنون از حجم رفت و آمدها و فعالیت صنوف مختلف در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نکاسته است و بیشترین آمار ابتلای مردم به ویروس کرونا همچنان در این شهر گزارش می شود.

۱۰ روز از اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرستانهای با وضعیت قرمز کهگیلویه و بویراحمد گذشته است، از مجموع ۹ شهرستان استان، شهرستانهای بویراحمد و کهگیلویه در وضعیت قرمز قرار دارند و طبق مصوبات ستاد کرونا باید فعالیت گروه‌های ۲ و سه در این شهرستان ها به مدت دو هفته متوقف می‌شد با این حال مشاهدات خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که جز در خیابان مطهری از میدان هفت تیر تا میدان شهدا شهر یاسوج، صنفی تعطیل نشده است.
شهر یاسوج به لحاظ شهرسازی ویژگی‌هایی دارد که کاهش تراکم در مرکز آن دشوار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر از یک سوم فروشگاه‌های این شهر و محله‌های ان فروشگاه‌های سوپر مارکت، میوه فروش و اغذیه ای است که طبق دستورالعمل‌های کرونا باید فعال باشند.

از یک سو میزان مصرف مواد غذایی توسط شهروندان یاسوجی بسیار بالاست، بنابراین رفت و امد ها به اینگونه فروشگاه‌ها زیاد است.

از سوی دیگر پروتکل‌های بهداشتی در این فروشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و ناقلان ویروس کرونا بدون کلامی وارد و خارج می‌شوند و ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند و اینگونه است که در این شهر جلوی انتشار ویروس کرونا گرفته نمی‌شود.
بر خلاف مراکز استان‌ها که هر صنف در محله و یا خیابان خاصی مستقر هستند، در خیابان مرکزی شهر یاسوج همه نوع صنفی به جز سوپر مارکت ها فعالیت دارند. قدیمی ترین بیمارستان شهر یاسوج، بیشترین تعداد مطب پزشکان، بانک و ایستگاه‌های سرابتاوه، تل خسرو، مادوان علیا و سفلی، بلهزار، مهریان، گوشه و بنسنجان در این خیابان واقع شده‌اند که همگی جز مکان‌هایی پر تردد با تراکم بالاهستند و در عین حال فعالیت آنها نیز محدودیتی ندارد.

همین باعث شده که به رغم تعطیلی برخی اصناف از جمله، کافی شاپ ها و پوشاک و طلافروشی‌ها همچنان این مسیر شلوغ باشد و به نظر می رسد بستن مسیرهای منتهی به میدان ساعت و هفتم تیر جز ایجاد ترافیک در بخشهای دیگری از شهر دستاورد ملموسی نداشته است.

زیرا اگر فردی قصد داشته باشد غیر از مرکز شهر از مسیر دیگری شمال تا جنوب شهر یاسوج را بپیماید ناچار باید از خیابان پاسداران  یا بولوار ارم بگذرد. ۲ خیابانی که در گذشته راه فرار از گره ترافیکی شهر یاسوج بود اما پس از افتتاح کلینیک مفتح وسط  خیابان پاسداران، ترافیک سنگینی از خودرو در این خیابان ایجاد شده که از هر دو طرف و در دو باند این خیابان تا کیلومترها ایجاد شده به گونه‌ای که از یک سو خیابان شصت متری شهر یاسوج و از سوی دیگر تا میدان معلم کشیده شده است.

بولوار ارم نیز به دلیل قرار گرفتن ادارات شهر در آن همچنان پر ازدحام است.

حاشیه های پر رنگ 
 در اعلام محدودیت‌ها برای شهر یاسوج، روستاهای اطراف و اقماری جنوب و جنوب غربی شهر یاسوج مانند سرآبتاوه به عنوان بزرگترین روستای کشور، همچنین شهر مادوان با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت که اغلب ساکنان آن در شهر یاسوج کار می‌کنند نادیده گرفته شده است.
مردم شهر مادوان و روستای سرآبتاوه و تل خسرو بخش زیادی از مایحتاج خود را از یاسوج تهیه می‌کنند و تمامی اصناف این شهر و روستا هم طبق روال گذشته در حال فعالیت هستند.
شهر مادوان به واسطه روستاهای مهریان و بلهزار و توسعه طولی این روستاها و روستای سرابتاوه نیز به واسطه روستاهای اقماری اکبرآباد، نجف آباد و تل خسرو به صورت کامل به یاسوج متصل شده‌اند.
از سویی محل کار و فعالیت تمامی کارمندانی که در این شهر و روستا زندگی می‌کنند در شهر یاسوج است، این بدان معناست که با وجود تعطیلی نصف و نیمه،  همچنان جمعیتی معادل و یا بیشتر از قبل در شهر یاسوج حضور دارند.
نکته دیگر اینکه از زمان شروع محدودیت‌ها نه تنها اینترنت که خطوط تلفن نیز به درستی در این منطقه از کشور آنتن نمی‌دهد موضوعی که باعث ناراحتی دانش آموزان شده که گاهی مجبورند برای بهره مندی از آموزش تا شهر یاسوج بیایند.

شلوغهایی که خلوت نمی شوند

اما به رغم‌تمامی هشدارهایی که تاکنون درباره شیوع ویروس کرونا داده شده است همچنان ازدحام در بانک‌ها، پمپ گاز و بنزین‌ها، سوپر مارکت ها و مطب پزشکان به گونه‌ای است که به سختی می‌توان باور کرد که محدودیتی برای شهر یاسوج و مادوانی که این روزها به گفته مسئولان بهداشت و درمان از وضعیت قرمز به سیاه درآمده، وضع شده است.

اغلب پزشکان حاضر به اعلام نوبت به بیماران نیستند و گاهی بیماران مجبورند ساعتها در سالن‌های کوچک منتظر بمانند بدون اینکه سالن و یا اتاق پزشک که بیماران مدام در حال استفاده از آن هستند ضد عفونی شود.

پشت پرده پنهان کاری 

نکته دیگر آنکه در دستورالعمل‌های مربوط به پیشگیری از کرونا آمده است که اگر یکی از اعضای خانواده به کووید ۱۹ مبتلا شد احتمال ناقل بودن سایر اعضای خانواده وجود دارد و باید از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند اما در میان کارمندان دولت خلاف این موضوع بسیار مشاهده شده است.

بسیاری از کارمندانی که به صورت شرکتی یا قراردادی در ادارات مشغول هستند به دلیل تفسیرهای سلیقه‌ای و اشتباه و گاهی هم سختگیرانه مدیران نمی‌توانند دورکار باشند زیرا در ایام دورکاری حقوق و مرخصی آنها کسر می‌شود و حتی حق بیمه آنها در صورت ابتلا و یا دورکاری پرداخت نمی‌شود که همین هم باعث شده برخی از این کارمندان با علم به ابتلای اعضای خانواده و یا ناقل بودن خود باز هم در محیط کار حضور پیدا کنند.

ساعت کاری برخی ادارات نیز به رغم‌تمامی هشدارها و دستورالعمل‌های ستاد کرونا تغییری نکرده است.

شهر بدون تعطیلی

با آنکه رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور هفته گذشته خبر از تعطیلات یک هفته‌ای داده بود اما این مصوبه در استان اجرایی نشد و اغلب کارمندان صبح شنبه به سر کار رفتند تا این زنجیره همچنان محکم‌تر از گذشته ادامه یابد و کارمند برای کارمند، کارمند برای ارباب رجوع، ارباب رجوع برای کارمند و ارباب رجوع برای ارباب رجوع خطری بزرگ محسوب شود.

به نظر می‌رسد مسئولان ستاد مقابله با کرونا در استان باید تدبیری برای انبوه فروشگاه‌هایی که مایحتاج مردم را در شهر یاسوج عرضه می‌کنند بیندیشند که برای این کار می‌توان یا ساعت فعالیت این فروشگاه‌ها را کاهش داد و یا شیفتی این فروشگاه‌ها فعالیت کنند.

درباره کارمندان نیز لازم است پس از تصویب هر برنامه پیشگیرانه ای ابتدا مدیران توجیه شوند و بعد نیز دستورالعمل‌ها به کارمندان ابلاغ شود و تمامی امور و خدماتی که شرایط الکترونیکی شدن دارند به صورت دورکاری ارایه شوند اگر هم ترس این وجود دارد که کارمندان به بهانه دورکاری از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند سیستمی مانند معلمان برای نظارت بر کارمندان طراحی و برنامه ریزی شود.

این تصمیم باید سریع‌تر گرفته شود تا هم مردم و هم کارمندان از بلاتکلیفی‌هایی که این روزها گرفتار آن هستند، رها شوند چرا که ادارات اگر حتی با یک کارمند فعالیت کنند باز هم ارباب رجوع به آن رفت و امد می‌کند و دریافت خدمت را حق خود می‌داند.

نیاز به  برنامه  بومی برای دورهمی ها

دورهمی های خانوادگی نیز  این روزها در استان به کانونی برای شیوع کرونا تبدیل شده است که به نظر می‌رسد در استان‌های با بافت قومی نرخ شیوع از طریق این دورهمی ها بیشتر است و لازم است همانگونه که برخی دستورالعمل‌های کشوری در استان‌ها اجرا نمی‌شود، یا بی استفاده تشخیص داده می‌شود، دستورالعمل‌هایی متناسب با بافت این استان‌ها نیز تهیه و تدوین شود.

در پایان نیز برای فاتحه خوانی و تشییع ها نیز باید در استان شیوه واحدی در پیش گرفته شود و اگر ممنوعیتی وجود دارد برای همگان باشد و مستثنی نداشته باشد تا مردم نیز برای عدم حضور در مراسمات معذورات اخلاقی نداشته باشند.

 کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روز دوشنبه خود درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹در کشور به تشریح بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و وضعیت کرونا را در این استان پرخطر توصیف کرد.

سمیه سادات لاری با تشریح وضعیت اپیدمی کرونا در استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: در این استان همچنان نمودار موارد ابتلا و بستری نسبتا صعودی است و شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه در این استان در وضعیت قرمز یعنی خیلی پر خطر، شهرهای باشت، چرام و گچساران در وضعیت نارنجی یا پر خطر و شهرهای لنده، بهمئی، مارگون و گراب در وضعیت زرد یا خطر متوسط قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: میزان موارد بستری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته اول آذر ۳۶.۶ نفر به ازای هر صدهزار نفر است که با اختلاف قابل توجه از میانگین کشوری بالاتر است، میانگین موارد مرگ کرونا در این استان نیز ۳۰ در یک میلیون نفر است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۲۷ بیمار قطعی کووید۱۹ در بیمارستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند و ۳۴ نفر از این بیماران به علت وخامت حال در بخش مراقبت های ویژه هستند.

لاری گفت: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۹ درصد است و از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون ۵۴ هزار تست تشخیص کرونا از مردم در این استان گرفته شده است که امیدواریم با همکاری مسئولان میزان انجام تست بیشتر شود.

بیماری کووید۱۹ با وجود همه اقدام ها و تلاش های مسئولان بهداشت و درمان همچنان در کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت کشور قربانی می گیرد و تنها راه مقابله با این اپیدومی رعایت پروتکل های بهداشتی است و ساکنان استان باید از برگزاری دورهمی و مهمانی ها تا زمان توقف شیوع بالای اپیدمی کرونا خودداری کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی نرخ ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در این استان از میانگین کشوری بالاتر است.

استان کهگیلویه و بویراحمد پاییز سال گذشته نیز از مهمترین کانون‌های شیوع آنفولوانزا در کشور بود.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=13059

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: