در این مدت برای توانمند سازی نیروهای انسانی این سازمان در مراکز درمانی، دوره های آموزشی این پرسنل نسبت به مدت مشابه سال های گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

فصلی نو ، ایرنا نوشت: – سازمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر باوجود برخی مشکلات اقتصادی و تحریم های گوناگون، توانست موفقیت هایی در زمینه تهیه تجهیزات پزشکی پیشرفته، افزایش تعداد پزشکان و کادر درمان، ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی بدست آورد.

بر اساس گفته های مسئولان سازمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، سطح خدمات رسانی این سازمان در استان در سال های اخیر به حدی رسیده که هم سطح و هم تراز با خدمات دهی در بیمارستان های شهرهای بزرگ کشور از جمله شیراز است. 

نصب تجهیزات پزشکی پیشرفته و به روز دنیا، افزایش تعداد پزشکان و کادر درمان، ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی و تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد از جمله اقدامات مهم انجام شده در این سال ها بوده است.

در این سه سال، در مراکز درمانی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰ نیروی جدید به کار گرفته شدند این در حالی است که پیش از آن کمبود شدید نیرو احساس می شد.

در این مدت برای توانمند سازی نیروهای انسانی این سازمان در مراکز درمانی، دوره های آموزشی این پرسنل نسبت به مدت مشابه سال های گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

سال ۹۷ برای نخستین بار بیمارستان شهدای گمنام یاسوج (تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در استان) در بین مراکز درمانی و غیردرمانی توانست لوح مرکز خدماتی سبز را  به دلیل منطبق بودن سیستم های بهداشتی و درمانی با محیط زیست و نبود آلودگی را به خود اختصاص دهد.

در این مدت همچنین به صورت پیاپی تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد توانسته است که با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته برای چند بار رتبه های برتر را در زمینه های مختلف از جمله آن ها تعداد تخت های بیمارستانی نسبت به بیمارستان های هم تراز خود کسب کند.

بخش‌های ارتوپدی، اورولوژی، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی و سونوگرافی در سه سال گذشته به بخش های تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزوده شده است این در حالی است که پیش از آن تنها دارای چهار بخش بود. 

ظرفیت اشغال تخت در تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد(شهدای گمنام یاسوج) به  ۸۸ درصد می رسد، این در حالی که حد نرمال اشغال تخت در بیمارستان ها حدود ۷۰ درصد است.

به گفته مدیران این سازمان در استان، بر اساس آخرین اعتبار بخشی از طرف وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، این بیمارستان از سطح بندی درجه ۲ با اخطار به درجه یک ارتقا یافته و ظرفیت بیمارستان از ۳۲ تخت در سال ۹۴ به ۶۴ تخت رسیده است.

۳۲۰ هزار نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد موجود هستند اما به بیش از ۳۵۰ هزار نفر خدمات ارائه می شود.

 میانگین مراجعه بیمه شدگان این سازمان به کلینیک های درمانی تخصصی و همچنین بیمارستان شهدای گمنام یاسوج روزانه افزون بر هشت هزار نفر محاسبه شده و همچنین  میزان مراجعه بیماران به کلینیک تخصصی یاسوج روزانه حدود ۲ هزار نفر است.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت که بیش از هر چیز در سال های اخیر، ارتقای شاخص‌های درمانی، تلاش در راستای خدمات دهی مطلوب به مردم و توسعه فضاها و ارتقای هتلینگ بیمارستانی و کلینیک های مراکز درمانی از برنامه‌های اساسی این سازمان در استان بوده است. 

پیام اکبری افزود: در سه سال اخیر هزینه ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی و تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد  و نصب تجهیزات به روز در این مراکز افزون بر ۴۴۰ میلیارد ریال محاسبه شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سال‌های گذشته در خصوص کمبود تخت ویژه برای بیمه شدگان مشکل اساسی وجود داشت و سبب می‌شد که افراد برای تکمیل درمان خود به خارج از استان سفر کنند.

وی عنوان کرد: امسال بخش icu با پنج تخت، ccu با ۶ تخت و nicu با پنج تخت و نوزادان با ۶ تخت در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج فعال شدند و هم اینک این بیمارستان از لحاظ دارا بودن تخت‌های ویژه بیمارستانی در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی، برای تسهیل امور بیمه شدگان راه را بسیار هموار کرده و در کارها سبب کاهش هزینه ها، وقت و تسهیل در سرعت انجام امور شده است.

یکی از این خدمات نهضت الکترونیک سیستم نوبت دهی این سازمان به بیمه شدگان آن بوده است که بیمه شدگان می توانند به چهار شکل تلفنی، اینترنتی، USSD، اپلیکیشن تامین از سیستم نوبت دهی مراکز درمانی تامین اجتماعی استان استفاده کنند.

 بیمه شدگان با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir  و قسمت نوبت دهی اینترنتی ضمن انتخاب استان ، شهر و مرکز درمانی مورد نظر خود می توانند نسبت به گرفتن نوبت از پزشک مورد نظر اقدام کنند.

همچنین نوبت دهی مراکز درمانی از طریق شماره گیری کد دستوری *۱۴۲#  برای بیمه شدگان این سازمان امکان پذیر است.

 مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین در چند سال اخیر یکی از کارهای ارزنده که سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم در بحث نهضت بزرگ الکترونیک انجام داد، موضوع حذف نسخه کاغذی بوده است.

پیام اکبری با اشاره به اینکه تعداد مراکز طرف قرارداد با حوزه درمان تامین اجتماعی استان ۳۰۵ مورد است، گفت: حذف دفترچه در ۷۰ درصد مراکز خصوصی طرف قرارداد در حال اجراست.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اظهار داشت: حذف دفترچه از نیمه دوم سال ۹۷ در مراکز تحت قرارداد این سازمان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اما زیرساخت‌های لازم برای تحقق ۱۰۰ درصدی این مهم مهیا نبود.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۷ برنامه مشخصی برای حذف نسخه های کاغذی پزشکان نداشت.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال این وزارتخانه در این زمینه گام نهاده و بحث حذف کلی دفترچه و جایگزینی آن با کارت سلامت را در دستور کار قرار داده است.

اکبری بیان کرد: امید است تا پایان شهریور ماه ۹۸ در تمامی مراکز خصوصی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد، نسخه الکترونیک جایگزین دفترچه شود.

بر اساس آمار موجود در سه سال اخیر در حوزه درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه های مختلف نهضت خدمات رسانی به وقوع پیوسته است اما آنچه مشهود است مراکز درمانی تامین اجتماعی با کمبود پزشکان متخصص برای خدمت رسانی بهتر به بیماران مواجه هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مراکز درمانی تامین اجتماعی این استان در حوزه درمان به طور جد نیاز به پزشکان متخصص بیشتری دارند که در صورت تامین نیروهای مورد نیاز بخش، عمده ای از مشکلات بیمه شدگان تامین اجتماعی در زمینه درمان رفع خواهد شد.

پیام اکبری افزود: در مدت این سه سال خدمات قابل توجهی در زمینه های مختلف از جمله خریداری تجهیزات مورد نیاز درمان برای مراکز درمانی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است اما این رشد و ارتقا با تعداد پزشکان موجود همخوانی ندارد و می طلبد راهکاری برای این مهم اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: تاکنون مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده اند و کمبود موجود را به سبب محدودیت های طرح تحول نظام سلامت عنوان می کنند این در حالی است برنامه ششم توسعه استثنایی در این زمینه قائل شده و این پزشکان مشمول این طرح می توانند به مناطق محروم خدمت رسانی کنند.

بر اساس اظهارات مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با جذب هشت پزشک متخصص در زمینه های قلب و عروق، گوارش، جراحی، اعصاب و دیگر تخصص ها به مراکز درمانی این سازمان بخش عمده ای از مشکلات بیمه شدگان رفع می شود و دیگر نیازی به مراجعه این بیماران به دیگر بیمارستان های استان های همجوار وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به مراکز درمانی این سازمان در برخی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد، گفت: به سبب برخی بی تدبیری ها، در سال ۸۶ درمانگاه عمومی شهر دهدشت به درمانگاه تخصصی تغییر نام یافت و در سال های اخیر با پیگیری های پی در پی با سازمان مرکزی تامین اجتماعی سطح خدمات درمانی در این درمانگاه تخصصی افزایش پیدا کرده و همچنین حدود ۶۰۰ مترمربع به فضای فیزیکی آن نیز افزوده شده است.

وی افزود: درمانگاه شهر سی سخت نیز راه اندازی می شود و در این راستا پیگیری های ویژه ای در دست اجراست.

اکبری بیان کرد: ایجاد پلی کلینیک به وسعت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در گچساران نیز در دستور کار است و هم اینک ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز داشت: در صورت همکاری و تخصیص اعتبار لازم از محل سه درصد نفت امکان ساخت یک درمانگاه تامین اجتماعی در شهرستان بهمئی وجود دارد در این باره حتی زمین مورد نیاز به میزان بیش از ۲ هزار مترمربع برای ساخت این کلینیک درمانی آماده شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مجوز افزایش وسعت پلی کلینیک شهر یاسوج به میزان ۲ هزار متر مربع نیز از مراجع ذیربط نیز گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در سال ۹۵ تنها ۲۷ پزشک در این پلی کلینیک خدمت رسانی می کردند اما هم اینک تعداد آن ها به ۶۳ نفر رسیده است و در رابطه با ارتقای تجهیزات این پلی کلینیک کارهای گسترده ای انجام گرفته است.

حدود ۴۶ درصد از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش بیمه درمانی تأمین اجتماعی هستند.