نتیجه گیری از همه این اتفاقات نشان می دهد که برخلاف ترس مسئولان نسبت به اعلام تعطیلی، مردم خود نگران شیوع بیماری کرونا”>کرونا هستند و برای انجام اقدامات پیشگیرانه دست به کار شده اند.

فصلی نو-فاطمه رشیدی در ایرنا نوشت: این روزها هر اتفاق خوب، بد و یا زشتی در زندگی ما رخ می دهد یک سرش به ویروس کرونا می رسد. هر اتحاد و همدلی که در جامعه شکل می گیرد ،هر کالایی که کمیاب و یا گران می شود معلوم می شود پای کرونا در میان بوده است.این ویروس هزار چهره با عملکرد ترسناکش توانسته به راحتی چهره خوب، بد و زشت خیلی ها را نشان دهد.

کرونا کاسبی خیلی ها را از رونق انداخته در عوض بازار مکاره ای برای دلالان ایجاد کرده است. کارخانه هایی را تعطیل کرده در عوض فرصتی ایجاد کرده تا برخی کارخانه ها با عملکردشان یک بار دیگر نشان دهند همه چیز پول نیست وانسانیت هنوز زنده است.

در یک سو رافت و مهربانی مدیرانی را نشان داده و در سوی دیگر پلیدی پشت نقاب خیلی ها را به رخ جامعه کشیده است.در این گزارش خوب ، بد و زشت هایی که کرونا”>کرونا از جامعه انعکاس داده را بررسی می کنیم.

بد و خوب کنارهم

رانندگان کامیون های حمل سوخت می گویند ویروس کرونا کسب و کارشان را به هم ریخته است. اگرچه این خبری بد درباره یک صنف است اما کورسوی امیدی است که نشان می دهد هشدار و توصیه های بهداشتی مسئولان اثر گذار بوده و تردد درون شهری و برون شهری در کهگیلویه و بویراحمد کاهش داشته است.

احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که چه ارتباطی میان کرونا”>کرونا”>کرونا”>ویروس کرونا ، کامیون حمل سوخت و توصیه های پیشگیرانه و بهداشتی مسئولان است؟

ماجرا از این قرار است که بسیاری از رانندگانی که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته برای تخلیه بنزین به مخازن سوخت شهر های استان مراجعه کرده اند بر خلاف رویه یک تا دو ساعته معمول، حالا مجبور شده اند یک تا دو روز در نوبت تخلیه بار بمانند.این تاخیر در تخلیه، علاوه بر وقت و انرژی که از رانندگان می گیرد باعث افت بار هم می شود وبعد هم به آنها گفته شده تا اطلاع بعدی لازم نیست سوختی به استان بیاورند. این سه اتفاق باعث شده کسب و کار کامیونهای حمل سوخت چندان تعریفی نداشته باشد.

مهمترین عامل این وضعیت نیز همان ویروس صاحب نام این روزهاست. زیرا دلیل ممانعت از تخلیه سوخت کامیون ها پر بودن مخازن سوختی استان است.اما اینکه چه اتفاقی افتاده که مخازن سوخت استان مثل گذشته تخلیه نشوند ساده است؛ این روزها مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا در خانه مانده اند و همین نیز باعث شده مصرف سوخت در استان به شدت کاهش پیدا کند. پس مخازن به سرعت گذشته تخلیه نمی شوند و در نتیجه کامیون ها نیز باید زمان بیشتری در نوبت تخلیه بار بمانند.

نتیجه گیری از همه این اتفاقات نشان می دهد که برخلاف ترس مسئولان نسبت به اعلام تعطیلی، مردم خود نگران شیوع بیماری کرونا”>کرونا هستند و برای انجام اقدامات پیشگیرانه دست به کار شده اند.

خوب

یک گشت ساده در شهرهای استان هم نشان می دهد که ترس از کرونا باعث خلوتی پیاده روها شده است. بسیاری از اصنافی که این روزها می تواند بهترین زمان کارشان باشد بی هیچ بخشنامه و دستوری، تعطیل هستند. ممکن است این تعطیلی خیلی برایشان گران تمام شود اما سلامت خود و جامعه برایشان اولویت است.

کارخانه طبیعت زنده ( سینره) که در یاسوج فعالیت می کند این روزها تمامی خطوط تولید خود را تعطیل کرده و تمام خطوط تولیدی خود را به صورت تمام وقت به تولید ژل ضد عفونی کننده دست اختصاص داده و این کار تا اشباع بازار ادامه خواهد داد.

تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره و در همه بحرانها در هر کجا از کشور ماموریتی بر عهده داشته قهرمانانه و با تمام قوا آن را انجام داده، این بار مسئولیت خطیر گند زدایی و ضد عفونی کردن محیط های پر خطر شهرهای استان را به عهده گرفته است و با تمام توان این بار برای حفظ سلامت جامعه به میدان آمده است.

این روزها که ما می توانیم خود را در خانه قرنطینه کنیم و یا از طریق دورکاری فعالیتهایمان را پیش ببریم یک گروه هستند که نه تنها نمی توانند دورکار باشند که از نزدیک با ویروس کرونا سرو کار دارند و امید جامعه به همت آنهاست. پرستاران و پزشکان و کادر درمان که شبانه روزی درگیر بیماری اند و این روزها خط مقدم مبارزه با بیماری شده اند و برخی از آنها نیز در کشور درگیر بیماری شده اند .

فرماندار بویراحمد در نشست شورای اداری استان تاکید کرد که مدیران ادارات برای پیشگیری از شیوع بیماری می توانند کارمندان و یا واحدهای اداری که حضور آنها تاثیری بر روند فعالیت اداره ندارد را به مرخصی بفرستند و یا با دورکاری آنها موافقت کنند.

بد

اگرچه تمامی کادر بیمارستان شهید جلیل در یاسوج و به طور کلی کادر بهداشت و درمان استان از هر گونه مصاحبه منع شده اند اما گزارشهای میدانی خبرنگار ایرنا و گفت و گو با برخی از کادر درمان بیمارستان شهید جلیل حاکی از آن است که پرستاران و پزشکان به عنوان خط مقدم مقابله با این بیماری از امکانات و تجهیزات پزشکی بی بهره اند. گفته می شود ماسک n۹۵ که تنها ماسک استاندارد برای محافظت کادر درمان از بیماری کروناست در بیمارستان شهید جلیل یاسوج به تعداد وجود ندارد.

کادر درمانی استان معتقدند عادی نشان دادن وضعیت از سوی برخی مدیران و دستگاه ها باعث شده بسیاری از مردم بیماری را جدی نگیرند. اما برای ریشه کن کردن بیماری باید همه با هم عزمشان را جزم کنند تا مانع شیوع بیماری شوند.نه اینکه یک نفر تعطیل باشد و یک نفر در غیاب رقبایی که سلامت جامعه را در اولویت قرار داده ، برای خود کاسبی کند و جلوی کنترل بیماری را بگیرد.

در سوی دیگر مراکز آموزشی مثل کلاسهای زبان و کمک آموزشی بر خلاف مصوبه آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس باز هستند و دانش آموزانی که به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کرونا به مدرسه نمی روند مجبورند به کلاس بروند چون موسسه گفته است که هر کس در کلاس حاضر نشود نمره ای نخواهد گرفت!

شیوع کرونا”>کرونا آنقدر که در شهرها باعث ایجاد ترس شده در روستاها جدی گرفته نمی شود این در حالی است که بسیاری از کسانی که مشکوک به کرونا”>کرونا و یا حتی آنفولوانزا و سایر بیماریهای همه گیر هستند اغلب روستائیان هستند. در واقع در روستاهای استان انگار هیچ اثری از ترس نیست در عوض در شهرها اغلب ماسک های روی صورت و دستکش ها و حتی رانندگانی که تک تک مسافران خود را مجبور به استفاده از ژل ضد عفونی کننده می کنند نشان می دهد موضوع خیلی جدی است.

زشت

یکی از مشکلات کشور در بحران ها همواره نداشتن سیاست گذاری برای مدیریت بحران است. یعنی زمانی که باید مردم بدانند آنها را محروم می کنیم تا آنقدر فضای مجازی شایعه و دروغ به خورد جامعه بدهد که هیچ حرف راستی را باور نکنند و حالا در ماجرای کرونا”>کرونا هم همین شده است با اینکه گفته می شود در کهگیلویه و بویراحمد تنها تست یک بیمار مثبت شده اما کسی باور نمی کند این در حالی است که به گفته منبع خبری موثق در بیمارستان شهید جلیل تاکنون همان یک مورد مثبت ثبت شده اما تعداد بیماران مشکوک به کرونا”>کرونا خیلی بیشتر از آماری است که اعلام شده زیرا پاسخ آزمایش سایر بیماران هنوز اعلام نشده است.

کمبود ژل، ماسک ، دستکش و بسیاری از اقلامی که گفته می شود در پیشگیری از شیوع این بیماری می توانند موثر باشند هم به رغم آنکه بارها گفته شده اما انگار موضوعی لاینحل شده است و اگرچه مسئولان هر روز اعلام می کنند موضوع حل شده اما واقعیت بازار خلاف این را نشان می دهد در این میان کرونا”>کرونا”>کرونا”>ویروس کرونا باعث تعطیلی سه داروخانه در شهر یاسوج شده است و نکته زشت ماجرا این است که این دروخانه ها به دلیل گرانفروشی و احتکار توسط دادستان تعطیل شده اند.

بسیاری از کارمندان گلایه مند هستند که به رغم آنکه می توانند با دورکاری هم از تراکم افراد در ادارات بکاهند و هم امنیت روحی و جسمی خود و خانواده هایشان را تامین کنند از سوی برخی مدیران ملزم به حضور در اداره هستند.زیرا این مدیران خود هنوز بیماری را جدی نگرفته اند و قصد دارند همه چیز عادی جلوه کند تا بتوانند مدیریت خود را به رخ اداره بکشند.به عنوان مثال کارمندان واحد های آموزشی دانشگاه ها که این روزها تعطیل هستند معتقدند حضور فیزیکی آنها هیچ نفعی برای دانشگاه ندار

از نخستین روز مطرح شدن نام ویروس کرونا بهترین و ساده ترین راه حل پیشگیری از بیماری، شستشوی مداوم دستها عنوان شده است این در حالی است که برخی ادارات از جمله مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد حتی برای شستشوی دستان آب ندارد.

در روزهای گذشته به رغم هشدارهایی که داده شده اما هنوز هم بسیاری ادارات جلسات خود را به همان روال سابق برگزار می کنند ضمن آنکه خبرنگاران به این نشست ها دعوت می شوند بی آنکه سلامت این قشر نیز در نظر گرفته شود.

مشکلات فرهنگی هم که همچنان به قوت خود باقیست بسیاری از مردم با اینکه می دانند اوضاع بحرانی است اما نه تعداد روزهای فاتحه خوانیشان و نه جمعیت شرکت کننده در جشن های عروسیشان کمتر نشده است.بدتر آنکه از یاسوج برای یک فاتحه خوانی باید به گچساران و دهدشت بروند و یا برای یک عروسی باید از دهدشت و گچساران به یاسوج بروند. البته بعضی خانواده ها هم برای حفظ سلامت دوست و آشنا پیام می دهند که مراسمی برگزار نمی کنند با این حال تعدادشان انگشت شمار است.

این روزها هر اتفاق خوب و بدی که در کهگیلویه و بویراحمد می افتد معلوم می شود پای ویروس کرونا هم در میان بوده است. با شیوع کرونا بیماری طمع درونی بسیاری از اقشار از داروخانه دار گرفته تا میوه فروش و بقال آشکار می شود. همین ویروسی که می گویند قدرت کشندگی اش به پای آنفولوانزا و بیماریهای هم خانواده اش نمی رسد باعث شده خیلی ها هم مثل پرستاران و پزشکان آن بخش قهرمان و سلامت درونشان را به جامعه نشان دهند.