فصلی نو، بی‌بی‌سی با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم در سراسر جهان فهرست ۱۰۰ فیلم برتر از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو را منتشر کرد. به گزارش فصلی نو ،به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، در فهرست یکصد فیلم برتر قرن بیست و یکم نام سه اثر ایرانی به چشم می‌خورد. دو فیلم از عباس […]

11 9 24 1324970

فصلی نو، بی‌بی‌سی با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم در سراسر جهان فهرست ۱۰۰ فیلم برتر از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو را منتشر کرد.

به گزارش فصلی نو ،به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، در فهرست یکصد فیلم برتر قرن بیست و یکم نام سه اثر ایرانی به چشم می‌خورد. دو فیلم از عباس کیارستمی کارگردان برنده نخل طلای کن و یک فیلم از اصغر فرهادی که جایزۀ اسکار را در کارنامۀ کاری خود دارد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی با قرار گرفتن در رتبه نهم در میان ۱۰ فیلم برتر قرن بیست‌ویک ایستاده است. در این فیلم که جایزه اسکار و گلدن‌گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را برای اصغر فرهادی به ارمغان آورد، پیمان معادی، شهاب حسینی، لیلا حاتمی و ساره بیات ایفاگر نقش‌های اصلی هستند.

فیلم «کپی برابر اصل» و «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی در فهرست برترین فیلم‌های قرن به ترتیب در جایگاه ۴۶ و ۹۸ ایستاده‌اند. کیارستمی فیلم «ده» را در سال ۲۰۰۲ میلادی ساخت و پس از آن در سال ۲۰۱۰ فیلم «کپی برابر اصل» را با بازی ژولیت بینوش بازیگر سرشناس فرانسوی به سینما ارائه کرد. بینوش برای بازی در «کپی برابر اصل» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد.

در این نظرسنجی ۱۷۷ منتقد فیلم از ۳۶ کشور جهان فیلم «جاده مالهالند» به کارگردانی دیوید لینچ کارگردان نام آشنای سینمای آمریکا را به عنوان برترین فیلم قرن بیست و یک برگزیدند.

پس از شاهکار دیوید لینچ در این فهرست نام فیلمی از سینمای هنگ‌کنگ به چشم می‌‌خورد. فیلم «در حال و هوای عشق» به کارگردانی وونگ کار وای ردۀ دوم فهرست را در اختیار دارد و پس از آن فیلم «خون به پا خواهد شد» به کارگردانی پل توماس اندرسون ایستاده است.

یکی از نکات قابل توجه این فهرست حضور انیمیشن «شهر اشباح» اثر تحسین شدۀ هایائو میازاکی در رده چهارم برترین فیلم‌های قرن حاضر است.

فیلم «پسر بچگی» به کارگردانی ریچارد لینکلیتر که پاتریشا آرکت برای نقش‌آفرینی در آن اسکار گرفت، فهرست پنج فیلم نخست برتر قرن را به پایان می‌رساند.

در این فهرست نام برخی کارگردان‌ها بیشتر تکرار شده است. وس اندرسون، کریستوفر نولان، میشائیل هانکه، آپیچاتونگ ویراستاکول، پل توماس اندرسون و برادران کوئن هر کدام سه فیلم در این فهرست دارند.

متیو اندرسون دبیر بخش سرویس فرهنگ بی‌بی‌سی با اشاره به ویژگی نظرسنجی‌هایی از این دست که معمولاً نگاه‌شان به گذشتۀ سینما است، گفت: «اما ما در این نظرسنجی قصد داشتیم که بهترین فیلم‌های سال‌های اخیر را بیابیم. این آثار همان فیلم‌هایی هستند که بیشتر مردم احساس زیادی نسبت به آن‌ها دارند.»

او در ادامه گفت: «امیدواریم که نتیجۀ این نظرسنجی باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو در این باره شود. آن‌هم نه تنها بحث بین منتقدان فیلم و علاقه‌مندان دو آتشه سینما بلکه میان همه کسانی که از تماشای فیلم لذت می‌برند و درباره ویژگی‌های یک فیلم خوب نظری دارند.»

در این نظرسنجی هر منتقد اجازه داشت ۱۰ فیلم برتر از دیدگاه خود را ثبت کند. پس از انجام نظرسنجی یک فهرست متشکل از ۵۹۹ فیلم به دست آمد که از میان آن‌ها فهرست ۱۰۰ فیلم برتر منتشر شد.

با در نظر گرفتن این فهرست در میان تمام سال‌هایی که از قرن بیست و یکم می‌گذرد، سال ۲۰۱۲ موفق‌ترین فیلم‌ها را در خود جای داده است، به گونه‌ای که ۱۰ اثر از ۱۰۰ فیلم برتر قرن حاضر در این سال به سینما آمده‌اند. از مهم‌ترین آثار ارائه شده به سینما در این سال می‌توان به «عمل کشتن» به کارگردانی جاشوا اپنهایمر در رده چهاردهم و «هولی موتورز» به کارگردانی لئوس کاراکس در ردۀ شانزدهم اشاره کرد.

سال ۲۰۱۳ نیز ۹ فیلم از جمله «دوازده سال بردگی» به کارگردانی استیو مک‌کوئین و «آبی گرم‌ترین رنگ است» به کارگردانی عبدالطیف کشیش، در فهرست دارد.

در این نظرسنجی هم نام بسیاری از فیلم‌های بسیار محبوب ۱۶ سال گذشته دیده نمی‌شود. نه از سری فیلم‌های «هری پاتر» چیزی به چشم می‌خورد نه از دنیای خیالی «هابیت‌ها» و «دزدان دریایی کارائیب» خبری هست. البته این بدان معنا نیست که در فهرست نباید انتظار دیدن فیلم‌های موفق از دیدگاه تجاری را نداشته باشیم. شاید واضح‌ترین مثال برای این مدعا حضور «مد مکس: جاده خشم» به کارگردانی جرج میلر در رده نوزدهم باشد. انیمیشن‌های «وال ای» در رده ۲۹ و «موش سرآشپز» در رده ۹۰ نمونه‌های دیگری از این دست به شمار می‌روند.