فصلی نو ،خلبان شهید اهل گچساران استان کهگیلویه و بویراحمدی از خلبانان نخبه در دوران دفاع مقدس بود.

شهید ابراهیم امیدبخش، عقاب تیز پرواز جنوب، تنها خلبان شهید کهگیلویه و بویراحمدی و شیرمردی از دیار صداقت و سادگی که ابابیل وجودش را در‌بهار وصال به پرواز درآورد تا ابرهه ی خصم به اهداف شومش نرسد.
بر سر دوراهی رفتن و ماندن که قرار‌گرفت میتوانست در پهنای زرق و برق آن روزها در خوشی های و رفاه دنیوی باشد اما چشمه ی غیرت در وجودش چنان جوشید که ماندن میهن ودین را بر ماندن دنیای خودش ترجیح داد.

شهید ابراهیم امید بخش، متولد ۱۳۳۲ روستای آب شیرین از توابع گچساران بود. وی پس از سپری کردن دوره تخصصی آموزش خلبانی به مدت ۲ سال به استخدام نیروی هوایی جمهوری اسلامی درآمد.
شهید امیدبخش پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال ۱۳۵۲ به آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا (این ساعت به خلبان برتر در هر دوره اهداء می‌شد) به میهن عزیزمان بازگشت و به پادگان بوشهر اعزام شد.
این شهید والامقام در اواخر سال ۱۳۵۸ برای آموزش خلبانی عازم تهران شد و در دوران دفاع مقدس بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد و در عملیات آزاد سازی سوسنگرد شرکت کرد.
این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت الله خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ به شکست حصر سوسنگرد انجامید.
شهید امید بخش ۵۴ ماموریت پروازی سخت انجام داد.
ماموریت های هوایی سخت به ماموریت هایی گفته می شود که امکان بازگشت در آن ۵۰ درصد است.
نیروهای هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس با انجام ۱۱۰ هزارو ۴۸۶ پرانه پروازی و ۲۲۷ هزارو ۷۸۲ ساعت پرواز خدمات ارزنده ای را در پشتیبانی از پایگاه های هوایی و سایر نیروهای مسلح به عمل آورد.

روایتی از شجاعت های شهید خلبان ابراهیم امیدبخش

در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۵۹ به سروان خلبان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر ماموریتی سنگین واگذار شد.
وی به همراه خلبان کابین عقب خود، ستوان یکم ‘محمد تقی حسینی’ برای انهدام سپاه ۳ عراق که شامل پنج لشکر(۳لشکر زرهی و ۲ لشکر مکانیزه) که با هدف تصرف سوسنگرد ، آبادان و اهواز شروع به پیشروی کرده بودند انتخاب شدند.
این شهید والامقام به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم)پایگاه هوایی بوشهر با انجام ۶ نوبت پرواز در روز ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو کرده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخت ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی قرار گرفتند.
شهید ابراهیم امید بخش به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود در این زمان حمله جنگنده های اف ۴ به ستون پیاده دشمن گر چه اثر بخش بود اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن، سروان ‘ابراهیم امیدبخش’ و همرزم خلبانش ستوان یکم ‘محمد تقی حسینی’ به شهادت رسیدند و برای همیشه جاوید الاثر شدند.
هم اکنون فرودگاه شهر دوگنبدان به نام این شهید با عنوان ابراهیم امیدبخش نامگذاری شده است.