از روزی که دکتر عریان بر مسند دانشگاه تکیه زده است؛ جز اتکا به آمار مجله تایمز که مدعی برتر بودن دانشگاه یاسوج نه در کشور که در جهان است، چیز دیگری برای ارائه به جامعه ندارد!

فصلی نو – کورش گوهری

با تغییر مدیریت بومی دانشگاه یاسوج و حضور یک فرد غیر بومی انتظار بر این بود بر داشته های دانشگاه افزوده شود و مسیر رشد و ترقی آن بیش از گذشته رونق گیرد؛ مدیریت جدید که با کارنامه ای از افتخارات علمی و موی های سپید شده بر کرسی دانشگاه تکیه زد، اینچنین تصور می شد  که دکتر عریان، همان حلقه گمشده توسعه پایدار استان است، کسی که می تواند دانشگاهی را که به واسطه مدیریت کارآمد بومی به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده بود را چنان از منظر علمی-آموزشی-رفاهی گسترش دهد که در عمل و نه در آمار و ارقام جزء دانشگاه های برتر جنوب کشور و سپس ایران کند.

آنقدر شعار های دکتر عریان در روز های آغازین زیبا و دلنشین بود که دلها را فریفت و همگان را به ساختن آینده ای روشن امیدوار میکرد؛ ولی انچه امروز از آن آرزوهای قشنگ در ذهن های متبادر می شد چیزی جز افسوس و تباهی و افسردگی هدیه دیگری برای استان نداشته است به گونه ای که بازگشت به نقطه سابق آرزوی دیرینه همگان شده است!

از روزی که دکتر عریان بر مسند دانشگاه تکیه زده است؛ جز اتکا به آمار مجله تایمز که مدعی برتر بودن دانشگاه یاسوج نه در کشور که در جهان است، چیز دیگری برای ارائه به جامعه ندارد!

اما واقعیت ماجرا را باید در جای دیگر جستجو کرد و آن استناد به آمار رسمی و دقیق وزارت علوم است که برای راستی آزمایی مسئولین دانشگاه یاسوج به طور شفاف ارائه می گردد:

به گزارش اداره روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دکتر دهقانی با اعلام این خبر اظهار داشت: در رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۲۱ دانشگاههای امیرکبیر و تهران نسبت به سال گذشته دارای رشد رتبه نیز بوده‌اند. به طور خاص دانشگاه صنعتی امیر کبیر از رتبه ۴۸۹ به رتبه ۴۷۷ (۱۲ پله ارتقا) و دانشگاه تهران از بازه ۶۵۰-۶۰۱ به ۶۰۰-۵۹۱ (۵۰ پله) ارتقا جایگاه داشته اند.

عملکرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در سالهای مختلف در جدول زیر نشان داده شده است.

مقایسه دانشگاه های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در چند سال اخیر
نام دانشگاهرتبه سال ۲۱ ۲۰رتبه سال ۲۰ ۲۰رتبه سال ۲۰۱۹
دانشگاه صنعتی شریف۴۰۹۴۰ ۷۴۳۲
دانشگاه صنعتی امیرکبیر۴۷۷۴۸۹۴۹۸
دانشگاه تهران۶۰۰-۵۹۱۶۵۰-۶۰۱۷۵۰-۷۰۱
دانشگاه علم و صنعت ایران۶۵۰-۶۰۱۶۵۰-۶۰۱۶۵۰-۶۰۱
دانشگاه شیراز۱۰۰۰-۸۰۱۱۰۰۰-۸۰۱۱۰۰۰-۸۰۱

 سرپرست ISC گفت: در میان کشورهای اسلامی از کشور مالزی ۲۰ دانشگاه (با بهترین رتبه ۵۹)، ترکیه ۹ دانشگاه (با بهترین رتبه ۴۶۵)، امارات متحده عربی ۸ دانشگاه (با بهترین رتبه ۲۱۱)، قزاقستان با ۱۰ دانشگاه (با بهترین رتبه ۱۶۵)، عربستان ۱۰ دانشگاه (با بهترین رتبه ۱۴۳)، اندونزی ۸ دانشگاه (با بهترین رتبه ۲۵۴)، لبنان ۸ دانشگاه (با بهترین رتبه ۲۲۰)، پاکستان ۷ دانشگاه (با بهترین رتبه ۳۵۵)، اردن ۴ دانشگاه (با بهترین رتبه ۶۵۰-۶۰۱)، مصر ۴دانشگاه (با بهترین رتبه ۴۱۱)، برونئی ۲ دانشگاه (با بهترین رتبه ۲۵۴)، کویت، عراق و بنگلادش هرکدام ۲دانشگاه (با بهترین رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱)، بحرین ۲ دانشگاه (با بهترین رتبه ۷۰۰-۶۵۱)، قطر یک دانشگاه (۲۴۵)، عمان یک دانشگاه (۳۷۵) در فهرست دانشگاه های برتر کیو اس ۲۰۲۱ حضور دارند. شایان ذکر است که دانشگاه مالایا (UM) با رشد ۱۱ پله ای از رتبه ۷۰ در سال ۲۰۲۰ به ۵۹ در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ممتاز در بین تمام دانشگاه های کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: موسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) ، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ( کلتک)، دانشگاه آکسفورد( انگلیس)، موسسه فناوری زوریخ( سوئیس )، دانشگاه کمبریج ( انگلیس) ، امپریال کالج لندن( انگلیس)، دانشگاه شیکاگوو دانشگاه یو سی ال( انگلیس) به ترتیب ده دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ کیو اس شناخته شدند. لازم به ذکر است دانشگاه ملی سنگاپور( NUS) در رتبه جهانی ۱۱ قرار دارد.

دکتر دهقانی در ادامه گفت: رتبه‌بندی کیو اس توسط مؤسسه “کاکارلی سیموندز” در کشور انگلستان صورت می‌گیرد و عملاً از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاههای دنیا را مورد ارزیابی قرار می دهد. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است. دانشگاه ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند. در رتبه بندی جهانی کیو اس بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰%، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰%، نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی با وزن ۵%، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵%، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن ۲۰% و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰% جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه ها بهره برده است. همچنین پایگاه رتبه بندی کیو اس در ارزیابی خود در شاخص های مربوطه بخصوص اندازه گیری تاثیر پژوهش، اطلاعات پنج ساله موجود دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می دهد که در جدول زیر جزئیات مربوطه آمده است.

باید از آقای دکتر عریان این سئوالات را مطرح کرد که:

 آیا از اینکه با رویای دانشگاه برتر، دست به آمار سازی و تاکید بر رتبه های پوشال و غیر واقعی می زنید و با قند شیرین شیراز ، ذهن های ما را سرگرم روزمرگی های زندگی می کنید، خسته نشده اید؟

چگونه است که در آمار رسمی وزارت علوم هیچ نامی از دانشگاه یاسوج دیده نمی شود ولی شما با افتخار نام دانشگاه یاسوج را برترین دانشگاه ایران معرفی می کنید؟

اگر واقعا با مدیریت عالی شما دانشگاه یاسوج در طی این قریب به دو سال توانسته است مرز های علمی ایران و دنیا را تغییر دهد:

چرا مسئولین کشوری از ظرفیت شما استفاده نمی کنند و شما در بر راس دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر نمی نشانند ؟

اگر شما واقعا اینچنین توانمند هستید که در کمتر از یک برنامه توسعه ۵ ساله اینچنین باعث نام آوری دانشگاه کوچکی به نام یاسوج در جهان اسلام شده اید؛  پس چرا عقلای کشور شما را به عنوان معاون علمی رئیس جمهوری به جای (دکتر سورنا ستاری) معرفی نمی کنند؟

شما که اینچنین از خاک سیاه، طلا می سازید چرا به جای وزیر علوم؛ بر کرسی وزارت تکیه نمی زنید؟

آقای دکتر عریان!

معمولا شما به آمار و ارقامی استناد می کنید که حتی خود شما هم در خلوتتان به بی اعتباری آنان نیز آگاهید!

اگر واقعا دانشگاه یاسوج بر اساس مجله تایمز دانشگاه برتر ایران و جهان اسلام و دنیا شده است؛

به این پرسش ما پاسخ  دهید که در طی مدیریت حضرتعالی؛ کدام یک از مقالات علمی شما توانسته است گره از مشکلات دانشگاه باز کند؟

کدام یک از فکر های نوین شما توانسته است مشکلی از مشکلات شهرستان های بویراحمد و دنا و مارگون یا لیکک و بهمئی و باشت را مرتفع کند؟

مگر نباید برتر بودن یک دانشگاه را در رفع مشکلات اجتماعی-سیاسی-اقتصادی-فرهنگی آن حوزه دید؟ پس پاسخ دهید کارنامه شما در این حیطه چیست؟ جز یک هیچ بزرگ آیا پاسخ دیگری هم دارید؟

باید بر بخت و روزگار و سرنوشت دانشگاه یاسوج گریست که چگونه شما با شعبده بازی با اعداد و لالایی خواندن جملات غلو آمیز، مدینه فاضله ای را برای مردم استان به تصویر می کشید که وقتی خردمندان و عقلا با نگاه تیز بین به انچه بیان کرده اید مینگرند؛ سیمای بیمار و قامتی خمیده ای از دانشگاه یاسوج می بینند که چون ریشه های سرطان تمام تار و پود ان را فرا گرفته است و روز به روز  نام و هویت و شان و منزلت دانشگاه را به لبه پرتگاه و سقوط می کشاند که این هنر جز با مدیریت تحسین برانگیز جنابعالی امکا پذیر و میسیر نبوده است!

آقای دکتر عریان!

بیائید و شفاف بیان کنید دلیل این همه شک و شبه و تناقض در گفتار شما و مسئولین وزارت علوم در چیست؟

مگر می شود شما و دانشگاه یاسوج معیار و شاخصتان با معیار و شاخص وزارت علوم تفاوت داشته باشد؟

مگر شما حکومت خودمختار و تازه استقلال یافته اید که آمار شما فرسنگ ها با آمار وزارت علوم تفاوت دارد؟

در این بین چه کسی حقیقت را می گوید و چه کسی در پی اصرار بر عدم شفافیت و اصرار بر ژنهان کردن حقیقت است؟

آقای دکتر عریان!

آیا شایسته نیست دست های خود را به نشانه تهی بودن دستاوردهایتان در دانشگاه یاسوج بالا ببرید و ضمن عذرخواهی از شعور مردم این استان، تسلیم حقیقت شوید و با استعفای شجاعانه، خدمتی ماندگار به جامعه علمی استان نمائید؟