در حوزه انتخابیه شهرستان بویراحمد هیچ خانمی برای ثبت نام مراجعه نکرد و بانوانی که در گذشته ثبت نام کرده بودند نگرانی برای رد صلاحیت ها را مهمترین دغدغه خود می دانستند و بر این باور بودند حضور دوباره آنان مشکلی را حل نخواهد کرد.

فصلی نو -ایرنا نوشت: ثبت نام داوطلبان برای حضور در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی تمام شد که شهرستان بویراحمد با بیشترین نرخ مشارکت و ثبت نام در ادوار گذشته، در این دوره کمترین تعداد ثبت نامی را داشت.

تب انتخابات همواره در شهرستان بویراحمد بالا بوده است و البته بخشی از آن نیز به دلیل جمعیت بالای ان افزون بر ۳۰۰ هزار نفری است که در این شهرستان ساکن هستند و در زمان رای گیری همین جمعیت می تواند روی سرنوشت سایر شهرستان های استان هم تاثیر بگذارد.

در این دوره در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا در روز اول، ۲ نفر برای ثبت نام مراجعه کردند که یکی به دلیل نقص مدارک نامش ثبت نشد و نفر دوم در بعد ازظهر ثبت شد.

در روزهای دوم و سوم یخ فرمانداری نشکست و کسی برای ثبت نام نیامد موضوعی که در تاریخ انتخابات شهرستان بویراحمد عجیب بود و یا دست کم در سه چهار دوره گذشته مشابه آن وجود نداشت.

در روز چهارم و پنجم نیز  افرادی برای ثبت نام آمدند که جز یک مورد همه کاملا ناشناس بودند.

اما روز جمعه و روز ششم مهمترین روز کاری ثبت نام ها در فرمانداری بویراحمد بود. از صبح تمامی چهره های مدعی چپ و راست و میانه برای نامنویسی به فرمانداری آمدند و آنچنان که برنامه ریزی شده بود پس ازحضور در میان خبرنگاران و پاسخ به سوالات آنها وارد سالن ثبت نام شدند.

در حوزه انتخابیه شهرستان بویراحمد هیچ خانمی برای ثبت نام مراجعه نکرد و بانوانی که در گذشته ثبت نام کرده بودند نگرانی برای رد صلاحیت ها را مهمترین دغدغه خود می دانستند و بر این باور بودند حضور دوباره آنان مشکلی را حل نخواهد کرد.

در گذشته بسیاری از مدرک داران بیکار داوطلب حضور در انتخابات بودند و البته این اقدام را نوعی دهن کجی  به وضعیت جامعه می دانستند که در این دوره حتی یک مورد از چنین ثبت نام هایی را شاهد نبودیم که برخی دلیل آن را دلمردگی جوانان می دانند و برخی هم بر این باورند که ثبت نام  افراد بدون سابقه اجرایی در انتخابات نوعی اعتراض مدنی به وضعیت آن زمان محسوب می شد که عدم تکرار آن نوع از اعتراض در سال ۹۸ نشانه بی تاثیر بودن این نوع از اعتراض در نزد جوانان و افکار عمومی بوده است.

اگرچه بازار ثبت نام ها به داغی گذشته نبود اما بازار رسانه ها از گذشته هم داغتر بود. کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات که چند روز پیش از ثبت نام ها تشکیل شده بود امسال جایگاه ویژه ای برای رسانه ها تدارک دیده بود که مثل همیشه فقط تیم خبری صداوسیما خود را ملزم به حضور در آن نمی دانستند.

موضوعی که با اعتراض برخی از داوطلبان هم روبرو شد. یکی از آنها در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما گفت نمی دانم چرا باید شما دقیقا در محل ثبت نام داوطلب باشید و سایر خبرنگاران در سرما منتظر بمانند.وقتی خبرنگار سعی کرد اهمیت و ارزش کار خود را برتر از سایر رسانه ها نشان دهد این داوطلب که جز جامعه دانشگاهی محسوب می شود گفت شما باید این رویه را کنار بگذارید و به احترام سایر همکارانتان درکنار آنها قرار بگیرید.

با اینکه استان کهگیلویه  و بویراحمد در زمان انتخابات همواره از روشن شدن آتش زیر خاکستر مسائل قومی رنج می برد  اما یکی از سوالات صداوسیما از داوطلبان به طور مشخص بیان قومیت و طایفه آنها بود که در نوع خود یک بدعت و بد آموزی رسانه ای محسوب می شد و با اعتراض داوطلبان نیز مواجه می شد.

در این دوره بسیاری از چهره های سرشناس منتسب به دو جریان چپ و راست که پیش بینی می شد برای ثبت نام بیایند نیامدند. برخی همراه داوطلبان ورود به صحنه انتخابات دیده شدند و برخی ثبت نام نکردند و یا حوزه ثبت نامی خود را به شهری دیگر تغییر دادند.

در نهایت ثبت نام داوطلبان شامگاه روز شنبه به پایان رسید  و ۲۳ نفر در شهرستان بویراحمد داوطلب حضور در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند.

در استان نیز ۸۹ نفر داوطلب حضور در انتخابات اسفند ماه ۹۸ شدند که پس از بررسی صلاحیت هااز میان افرادی که صلاحیت آنها احراز شده سه نفر از کهگیلویه و بویراحمد بر صندلی سبز بهارستان تکیه می زنند.