طرح کنترل فشار خون در ۷۱۶ مرکز غربالگری کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یزدان پناه با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیماری فشار خون نیز نسبت به میانگین کشوری در حد متوسط قرار دارد، گفت: البته این آمار قطعی نیست و افرادی مبتلا به این بیماری هستند ولی مطلع نیستند.

فصلی نو ،طرح غربالگری و کنترل فشار خون، برای افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری کلیوی کهگیلویه وبویراحمد امروز شنبه همزمان با سراسر کشور در ۷۱۶ پایگاه ثابت و سیار به طور رسمی آغاز و تا ۱۵ تیرماه سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش فصلی نو ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد افراد مشمول اجرای طرح غربالگری کنترل فشار خون در سطح استان را حدود ۶۸ هزار نفر دانست و گفت: تا پایان اجرای این طرح این افراد باید تحت کنترل فشار خون قرار گیرند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که از این تعداد ۶۸ هزار نفر دارای فشار خون بالا در سطح استان ۳۴ هزار نفر از آنها شناسایی شوند و ۱۷ هزار نفر نیز تحت کنترل و مراقبت‌های درمانی در سطح یک و دو قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر در این مراکز به عنوان ناظر و پرسشگر کار غربالگری و کنترل فشار خون را انجام خواهند داد.

یزدان پناه با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیماری فشار خون نیز نسبت به میانگین کشوری در حد متوسط قرار دارد، گفت: البته این آمار قطعی نیست و افرادی مبتلا به این بیماری هستند ولی مطلع نیستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت ۴۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا از بیماری خود آگاهی ندارند تا زمانی که یکباره سر از راهی بیمارستان شوند.

یزدان پناه هدف از اجرای طرح ملی کنترل فشار خون بالا، افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات فشار خون بالا دانست و گفت: مردم باید در این زمینه آگاه شوند و به فشار خون خود به عنوان یک عامل تهدید کننده سلامتی، توجه ویژه داشته باشند.

برآورد شده که در این پویش ملی کنترل فشار خون، حدود ۲ میلیون نفر دارای فشار خون بالا شناسایی شوند.

بسیج ملی فشار خون، نخستین گام بسیج بهداشتی وزارت بهداشت در سال ۹۸ محسوب می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد نیز گفت: حدود ۲۳ هزار نفر در این شهرستان جامعه هدف برای اجرای این طرح ملی هستند.

محسن مرادی اظهار داشت: بر اساس این طرح حدود ۵۹ درصد از افرادی که براساس شاخص کشوری باید بیماری آنها کنترل شود، تاکنون شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به بیماری فشار خون بالا در سطح این شهرستان نیز تاکنون ۱۳ هزار و ۲۵۰ نفر است.

وی تصریح کرد: سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی‌های کلیوی و مشکلات شبکه چشمی در پی فشار خون بالا ایجاد می‌شود.

بیماری فشار خون، در مراحل اولیه بیماری علامت ندارد اما در مراحل بعدی علائمی مانند سردرد، عرق کردن، درد در قفسه سینه و احساس درد در دست چپ از نشانه‌های فشارخون بالاست.

فشار خون ۱۲۰ بر روی ۸۰ نرمال، ۱۲۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۰ تا ۸۹ در مرحله هشدار، و فشارخون ۱۴۰ بر روی ۹۰ فشارخون بالا دارد به عنوان بیمار ۱۸۰ تا ۱۱۰ مرحله بحران محسوب می‌شود.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=9285

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: