فصلی نو- حسن کریمی‌فرد در الف نوشت: در روزها و هفته های اخیر بدلیل اتفاقات و وقایع تلخی که رخ داده، عموم جامعه ناراحت و غمگین هستند. در این شرایط معقول و منطقی آن است اصحاب سیاست و رسانه بر اتحاد و همگرایی مردم تاکید کنند و حداقل مدتی از رقابت های سیاسی و جناحی […]

فصلی نو- حسن کریمی‌فرد در الف نوشت: در روزها و هفته های اخیر بدلیل اتفاقات و وقایع تلخی که رخ داده، عموم جامعه ناراحت و غمگین هستند. در این شرایط معقول و منطقی آن است اصحاب سیاست و رسانه بر اتحاد و همگرایی مردم تاکید کنند و حداقل مدتی از رقابت های سیاسی و جناحی که منجر به شکاف و چند قطبی شدن جامعه می شود امتناع کنند. 

 بخصوص این که آمریکا و برخی کشورهای غربی نیز کمر به نابودی نه نظام سیاسی بلکه ملت و جامعه ایران بسته اند. دونالد ترامپ روزانه چندین توییت فارسی و انگلیسی درباره ایران منتشر و سفیر انگلیس در تجمعاتی که برگزار می شود شرکت می کند. 

بخشی از راه حل برای عبور از این وضعیت پرهیز از اتخاذ مواضع اختلافی و آسیب زا به اتحاد جامعه است. این همان گفتمان و راهی بود که حاج قاسم سلیمانی به آن معتقد بود و اتفاقاً یکی از دلایل محبوبیت و تشییع باشکوه وی نیز بدلیل تاکید بر درنظر گرفتن و به حساب آوردن تمام مردم ایران فارغ از خط و خطوط های فرضی و ساختگی بود. تشدید شکاف های اجتماعی در این شرایط بازی در زمین دشمنان هویت ایران و ایرانی است.

بنا به همین دلایل است که رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع و زمان های مختلف بر جذب حداکثری تاکید داشته اند. به عنوان نمونه، رهبری در تاریخ ۱۳۸۹/۵/۲۷ در دیدار با کارگزاران نظام بیان می کنند: « … کسانی که خودشان را قوی میدانند، آن کسانی را که ضعیف میدانند، ملاحظه کنند، مراعات کنند، دفع نکنند. آن کسانی که جزو مجموعه هستند، لیکن بر اثر اشتباه و غفلت کنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند؛ اینها را نصیحت کنند، دلالت کنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند. اینها مسائل اساسی است».

اما متاسفانه برخلاف مشی و روش نظام جمهوری اسلامی، این روزها، برنامه هایی در شبکه افق پخش می شود که اصرار عجیبی بر تداوم فضای التهاب، تشدید اختلافات و شکاف های اجتماعی در جامعه دارد. صحبت ها و مواضعی که حکم به رفتن تعدادی از مردم از ایران می دهند که ما به ازای تاریخی دارد و هر فردی را به یاد دوران رژیم پهلوی می اندازد یا در برنامه ای دیگر صراحتاً به یک فرد مشخص بدلیل مواضع نادرستی که داشته توهین و بی احترامی می شود یا اینکه شهادت تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافربری با حمله قاطع و بازدارنده ایران به پایگاه عین الاسد مقایسه می شود و دومی بر اولی ترجیح داده می شود!

حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر هم زننده معادلات آمریکا در منطقه بود و دقیقاً به همین دلیل است که آمریکا تلاش می کند شرایط را به آبان ماه برگرداند. سقوط هواپیمای مسافری نیز غمی بر دل همه ایرانیان گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد. بنابراین هیچ وقت نباید با هم قیاس شوند چرا که این گونه موضع گیری ها منجر به جنگ درونی و ناراحتی بخشی از جامعه می شود.

در طول روزهای اخیر این مواضع اشتباه بارها و بارها در شبکه های اجتماعی بازنشر شده و از آن به مثابه اتفاقی برای تخطئه کلیت رسانه ملی بهره گرفته شده است. فراموش نشود این گونه مواضع در کنار اظهارنظرهایی که سه روز رسانه ملی غیرآگاهانه درباره دلیل سقوط هواپیما داشته قرار می گیرد و سرجمع این ها به عدم اعتماد بیشتر مخاطبان دامن می زند و امکان جولان رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بیش از پیش فراهم می شود.

از سوی دیگر این نوع موضع گیری ها بیشترین کمک را به دو یا چند قطبی شدن جامعه می کند و فرصت تاخت و تاز بیشتری را برای دشمنان جهت ترویج فضای خشونت و ادامه تجمعات مهیا می سازد. فارغ از این که بافت متکثر سیاسی و اجتماعی ایران هرگز پذیرای تک صدایی و تک گفتمانی نیست اما این انتظار وجود دارد همگان علی الخصوص آنهایی که قرابت فکری و گفتمانی بیشتری با اندیشه و نظام جمهوری اسلامی دارند به طریق معقول و منطقی از آن دفاع کنند و تلاش کنند اگر عده ای نیز مواضع اشتباه داشته اند با روشنگری آنها را قانع کنند.