مدیرتخلفات گمرکات:حل مشکلات کشور یک “جوهمت میخواهد نه یک “جو بایدن!

فصلی نو،مدیرتخلفات گمرکات:حل مشکلات ایران یک جو همت میخواهد نه یک جو بایدن!

حل مشکلات ایران یک جو همت میخواهد نه یک جو بایدن!

این روزها فشار اقتصادی بر گرده اکثریت توده‌های ملت سنگینی می‌کند. افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و نابسامانی بازارهای مختلف و تورم روزافزون باعث سختی ، اضطراب و کاهش آستانه تحمل‌نسبت به موضوعات اجتماعی در جامعه شده است.

حال در این اوضاع تخریب آلونک زن بی‌سرپرست توسط مأموران شهرداری بندرعباس که در حومه این شهر با بلوک‌های سیمانی خانه محقری برای خود ساخته بود و بدون امکانات با دختر بچه‌اش زندگی می‌کرد در فضای مجازی انعکاس گسترده‌ای داشته است و وجدان عمومی را متأثر کرد.
که البته امیدواریم با ورود قوه قضائیه که در دوران آیت الله رئیسی گام های موثر وجدی را از خود قوه قضائیه شروع و تا مفاسد اقتصادی وارزی ادامه داده اند و مطمعن هستیم زجه های کودکی که در جلو چشمانش آلونک محقرشان تخریب شد با عدالت قوه قضائیه نه تنها بند خواهدآمد بلکه کاخ های که بدون مجوز و یا با لابی های شبانه سر به فلک رسیده است و سهم هرکسی هم که باشد با عدالت دستگاه قضا روبه رو خواهد شد.

روشن است که بیشتر مشکلات یک “جو همت میخواهد نه یک “جوبایدن!

از اجرای درست قانون برای کوخ نشینان وکاخ نشینان تا اصلاحات اقتصادی و اجرای صحیح نظام‌مالیاتی و….همه علاج آن در داخل کشور است نه بیرون از مرزها!

بستر توسعه و پیشرفت در داخل کشور است، باید بتوان به ظرفیت داخلی توجه کرد نه اینکه منتظر بمانیم تا از بیرون برای ما کمکی بفرستند و در آن زمان قدمی برداریم.

یکی ازاصلاحات اقتصادی که دولت میتواند کمر همت ببندد اصلاح نظام بانکی است ! بانک‌ها باید منابع را با آسانترین شیوه در اختیار تولیدکننده قرار دهند اما نظام بانکی ورشکسته فعلی قادر به انجام این کار نیست و اراده‌ای هم در تصمیم گیری وجود نداردو بانکها رو به بنگاه داری برده اند.

دومین اصلاح اقتصادی اصلاح  نظام مالیاتی میتواند باشد مانند دیگر کشور باید منابع بخش عمومی از طریق مالیات تامین شود، ولی در کشور ما درآمدهای باد آورده، سفته بازی و سوداگری از پرداخت مالیات معاف است!!

بانک‌ها به جای اینکه تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند، با تشکیل شرکت‌ها و هلدینگ‌ها به سمت بنگاه‌داری رفتند و بخشی از منابع خود را به این سمت بردند. بانک‌ها به عنوان بنگاه مالی می‌بایست منابع مالی را جذب و رسالت تامین مالی را به عهده بگیرند اما ضعف در نظارت و نبود شفافیت باعث شد بانک‌ها به سمت شرکت‌داری بپردازند.

گام دوم انقلاب که که کشور از ۱۴۰۰ وارد تمدن و رویکرد نوینی خواهد شد سرمشق خوبی برای کلیه مسئولین است درجهت آن گام بردارند.
رهبرمعظم انقلاب در گام‌دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی بر شاخص‌هایی همچون عدالت محوری، ظلم ستیزی، پیشرفت و توسعه و اعتلای فرهنگ و ارزش های اجتماعی و کرامت انسانی تاکید دارد.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به چالش‌های بیرونی و درونی اقتصاد ملی اشاره فرموده‌اند و بر چالش‌های درونی تمرکز کرده‌اند زیرا معتقدند «تحریم و وسوسه‌های دشمن، در صورت اصلاح مشکلات درونی، کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد»؛ ایشان هشت چالش درونی اقتصاد ملی را تحت عنوان «عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی» بیان فرموده‌اند.

و قطعا با برطرف کردن ضعف های مدیریتی و بها دادن به جوانان می تواند گره گشای خیلی از مشکلات فعلی باشد. مثلا گرانی ویا نبود نان، گوجه، سیب زمینی را که نباید به آمریکا و…. ربط داد ! قطعا سوء مدیریت باعث کمبودات و گرانی برخی کالاها در بازار میشود.
یا رفع موانع صادرات و واردات ویا کالاهای اساسی و دپو شده درگمرکات کشور هنر مسئولین است که بتوانند در کمترین زمان با بهترین راهکار تعیین تکلیف کنند.

کمااینکه تحریم های‌ظالمانه بخشی از مشکلاتی را به وجود آورده که قطعا نمیشود نادیده گرفت اما همکاری مردم بامسئولین در برخی موارد مثل همین کرونا می تواند باعث کاهش موارد بیماری و فوتی شود. و یا احتکار که باید فرهنگ‌مبارزه با این‌ موارد در جامعه بجای برسد که همین بخش سرمایه داری که برای روزها جنسی را احتکار میکند، چنان احساس ناامنی بکند که نتواند دست به این عمل ناپسند بزند.

اما امیدواریم با یک همت و رویکردی مناسب دولتی که سال آخر آن است و دولت جدیدی که بر سر کار خواهد آمد بتواند شاهد شکوفایی درکشور عزیزمان که سرشار از ثروت ومنابع خدادادی است باشیم.آمین

اسماعیل رضازاده
مدیر هیئت های تخلفات گمرکات کشور

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=12999

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر روز: