سازمان وظیفه عمومی در راستای مصوبات مجلس و سایر دستگاه های تصمیم گیرنده در امر سربازی، تصمیمات جدیدی را اتخاذ نموده و برای اتمام برخی فرصت ها التیماتوم داده است. لذا در این گزارش خلاصه ای از مهمترین اخبار مربوط به سربازی که توسط مسئولین ذی ربط در رسانه ها منتشر شده است را بازگو میکنیم.

طبق قانون اساسی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. برای اولین بار در سال ۱۳۰۴ قانون ۳۲ ماده‌ای خدمت اجباری در مجلس شورای ملی به تصویب رسید که طبق این قانون می‌بایست تمام افراد ذکور بالای ۲۱ سال به مدت ۲ سال به خدمت سربازی می‌رفتند.

ماده چهارم قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۶۳ می‌گوید که خدمت وظیفه عمومی در ایران ۳۰ سال است که به چهار دوره، خدمت دوره ضرورت ۲ سال، دوره احتیاط ۸ سال، دوره ذخیره اول ۱۰ سال و دوره ذخیره دوم ۱۰ سال تقسیم می‌شود. همچنین این قانون به شورای عالی دفاع اجازه می‌دهد در شرایطی که تعداد مشمولان مازاد بر نیاز باشد، طول دوره ضرورت به ۱۸ ماه کاهش یابد.

ماجرای سربازی در ایران، قصه پر فراز و نشیبی است که هر ساله دستخوش تغییرات زیادی می شود. خواه ناخواه همه جوان ها از اینکه مجبورند به سربازی بروند ناراحت اند و از هر فرصتی برای اخذ معافیت یا کسری های مختلف استفاده می کنند.

چنان که سال ۱۳۹۶ در حال اتمام است، سازمان وظیفه عمومی نیز در راستای مصوبات مجلس و سایر دستگاه های تصمیم گیرنده در امر سربازی، تصمیمات جدیدی را اخذ نموده و برای اتمام برخی فرصت ها التیماتوم داده است. لذا در این گزارش به خلاصه ای از مهمترین اخبار مربوط به سربازی که توسط مسئولین ذی ربط در رسانه ها منتشر شده است پرداخته می شود.

به مشمولان عزیز توصیه می شود مطالب زیر را به دقت مطالعه نمایند.

آخرین مهلت قانون جریمه مشمولان غایب

سردار بهرام نوروزیاز پایان امسال به عنوان آخرین مهلت برای قانون جریمه مشمولان غایب خبر داد و گفت: کسانی که بیش از ۸ سال غیبت دارند و واجد شرایط استفاده از قانون معافیت از خدمت سربازی می‌شوند فقط تا پایان اسفند ماه امسال مهلت دارند به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه و با پرداخت جریمه‌های تعیین شده براساس مصوبه امسال کارت معافیت خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه ابلاغیه جدیدی برای اجرای این طرح در سال آینده به این سازمان اعلام نشده افزود: اجرای طرح مذکور در سال آینده نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و ابلاغ ستادکل نیرو‌های مسلح است.

معافیت مشمولانی که والدین آنها ۲۸ یا ۲۹ ماه سابقه ایثارگری دارند

سردار نوروزی، رئیس سازمان وظیفه عمومی به قانون معافیت مشمولان دارای والدین با سابقه ایثارگری اظهار داشت: براساس این قانون تمامی کسانی که پدر یا مادر آن‌ها دارای سابقه ۲۸ و ۲۹ ماه حضور در جبهه باشند می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های مربوطه مانند ارتش، سپاه و ناجا سوابق خود را در قالب فرم‌های مربوطه اخذ و با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ نسبت به ثبت مشخصات خود اقدام کنند.

این مقام عالی نیروی انتظامی اظهار داشت: در این قانون مجموع سابقه حضور در جبهه و جانبازی نیز در نظر گرفته شده و به طور مثال کسانی که دارای ۱۴ ماه حضور در جبهه و ۱۵ درصد جانبازی باشند در مجموع برای آن‌ها ۲۹ ماه محسوب شده و یکی از فرزندان آن‌ها از خدمت سربازی معاف می‌شود.

تصمیم مهمی که برای تخبگان مشمول خارج از کشور گرفته شد

ناصرعلی سعادت با اشاره به برنامه ریزی برای تشویق بازگشت نخبگان ایرانی که در خارج از کشور حضور دارند، اظهار داشت: بسیاری از فارغ التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای بازگشت به ایران با مشکلاتی از جمله نظام وظیفه و جذب در بازار کار و بیمه مواجه هستند.

وی با بیان اینکه با رایزنی صورت گرفته با معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و بنیاد ملی نخبگان، برای حل این مشکلات احتمالی، توافق کرده ایم، ادامه داد: تسهیل برگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور که در حوزه ICT فعال هستند در دستور کار قرار دارد و بیشترین تمرکز روی مشکل نظام وظیفه و سربازی آن‌ها است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه موضوع جذب نخبگان صنعت ICT و کمک به تشکیل کسب و کار‌های نوپا با این تفاهمنامه قابل حل است، گفت: در این زمینه در راستای تشویق نخبگان صنعت ICT برای بازگشت به کشور، پرتالی ایجاد شده تا کسانی که قصد بازگشت به کشور دارند و با مشکلاتی مانند سربازی و استخدام مواجه هستند بتوانند شرایط خود را اعلام کرده و شرکت‌های متقاضی جذب این نیرو‌ها نیز نیازمندی تخصصی خود را از این طریق اعلام می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیشترین مشکل نخبگان صنعت ICT در خارج از کشور مربوط به خدمت نظام وظیفه است و این نخبگان آنطور که باید برای حمایت مالی و بیمه نگران نیستند.

مهارت افزایی ۲۰۰ هزار سرباز در سال ۹۷

فرمانده قرارگاه مهارت‌افزایی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: ما امروز در جامعه با یک ابرچالش بزرگ به نام اشتغال مواجهیم که در نیروهای مسلح قصد داریم تا با افزایش مهارت سربازان کاری کنیم که آنها پس از ترخیص بتوانند روی پای خود بایستند و اشتغال ایجاد کنند.

سردار فرحی با اشاره به تشکیل قرارگاه مهارت‌افزایی سربازان در نیروهای مسلح عنوان کرد: این قرارگاه در خردادماه سال ۹۶ و به دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و طی ۶-۷ ماه گذشته بنا شد برنامه‌هایی برای مهارت‌آموزی سربازان تدوین شود تا سربازان بتوانند پس از ترخیص از نیروهای مسلح از آن استفاده کنند.

وی افزود:  در همین راستا نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی می‌بایست قدم‌های بلندی برای تحقق این امر بردارند، یکی از برنامه‌های ما برای مهارت‌آموزی آن بود تا این موضوع به پیش از خدمت سربازی تسری دهیم و کسانی که در سن دبیرستان هستند بتوانند مهارت مورد علاقه خود را بیاموزند تا در طول مدت سربازی از آن استفاده کنند. اولین گام در این راستا توسعه فرصت مهارت‌آموزی سربازان بود.

فرمانده قرارگاه مهارت‌افزایی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح  اظهار داشت: گام بعدی ما آن بود که با غربالگری بتوانیم کسانی که دارای مهارت کافی هستند را در یگان‌هایی از نیروهای مسلح توزیع کنیم تا از مهارت آنان حداکثر استفاده شود و این ۲ سال خدمت سربازی برای آنان سابقه کار هم تلقی شود.

سردار فرحی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما آن بود تا فرصت مهارت‌آموزی برای سربازان فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: ما قصد داریم تا سربازان در طول مدت سربازی خود مهارت مورد علاقه شان را فرابگیرند. همچنین ما قصد داریم تا با استفاده از ظرفیت بانک‌های نیروهای مسلح تسهیلاتی را فراهم کنیم تا سربازان پس از دوران خدمت بتوانند با استفاه از آن برای اشتغال‌زایی گام‌هایی بردارند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد جذابیت، نشاط و مهارت در سربازی هستیم، عنوان کرد: در همین راستا پروژ‌ه‌ای برای مهارت و اشتغالزایی سربازان تعریف کردیم تا آنها بتوانند پس از خدمت از آن استفاده کنند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌افزایی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه برای اجرای طرح مهارت‌افزایی سربازان ۳۰ دستگاه را برای نقش‌آفرینی مدنظر قرار داده‌ایم، عنوان کرد: در سال ۹۶ برنامه داشتیم تا ۱۰۰ هزار نفر از سربازان این طرح را بگذرانند که تاکنون ۸۰ درصد آن محقق شده و در آخرین دوره آزمون ما که ۹ اسفند برگزار می‌شود، باقی‌مانده این طرح نیز تحقق یافته و سربازان گواهی مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای کسب می‌کنند.

سردار فرحی در پایان تاکید کرد: ما برنامه داریم تا در سال ۹۷ برنامه مهارت‌افزایی را برای ۲۰۰ هزار سرباز اجرا کرده و سربازان را به سمت مهارت‌هایی سوق دهیم که شانس اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشند.

راهی برای تسهیل اشتغال مشمولین بعد از خدمت

سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری دومین دوره آزمون مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که در ستاد ارتش برگزار شد گفت: اقدامی که در نیروهای مسلح شروع شده است، کاری جدید بوده و ما توانستیم از فرصت دوران خدمت استفاده کنیم تا سربازان در عین آن که از آموزش‌های نظامی برای دفاع از کشور بهره می‌برند از مهارت‌های پیش از دوران سربازی آنان نیز به نحو احسن استفاده شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که سربازان نیروهای مسلح در حوزه مهارتی خود به کار گرفته می‌شوند، پس از پایان دو سال در حوزه خدمتی خود حرفه‌ای خواهند شد اما مدرکی ندارند، بر همین اساس تصمیم گرفته شد با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آزمون مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در سطح نیروهای مسلح برگزار شود تا پس از دوران سربازی و ورزیده شدن در زمینه‌ای خاص، با اخذ مدرک وارد بازار کار شوند.

سردار عبداللهی افزود: آزمون‌های مهارت‌آموزی محسنات بسیاری دارد که یکی از آن‌ها بهره‌وری بالای نیروی وظیفه در حوزه خدمتی است و دیگری یادگاری است که سرباز با خود پس از دوران خدمت سربازی به بازار کار می‌برد. این آزمون‌ها همچنین می‌تواند از یک سرباز، یک کارآفرین بسازد، پس از دوران سربازی بتواند خوداشتغالی نیز ایجاد کند.

وی با بیان این که این آزمون دومین مرحله آزمون مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه است، یادآور شد: در این دوره حدود ۶۰ هزار نفر و در دوره قبل حدود ۲۷ هزار سرباز، درجه‌دار و افسر وظیفه شرکت کردند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: رشته‌هایی که کارکنان وظیفه در آن شرکت دارند شامل تمام رشته‌هایی است که در سازمان فنی و حرفه‌ای تعریف و مورد پذیرش قرار دارد و به همین دلیل این آزمون از استقبال مناسب کارکنان وظیفه برخوردار بوده است.

سردار عبداللهی در پایان با قدردانی از همکاری سازمان آموزش فنی، حرفه‌ای کشور در این عرصه، تصریح کرد: گام بعدی مهارت‌آموزی به صورت عملی با کمک مراکز فنی و حرفه‌ای و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است که پس از پایان آموزش‌ها مدارک معتبر سازمان فنی و حرفه‌ای به کارکنان وظیفه اعطا می‌شود.

خبر خوش برای دانشجویان مشمول خارج نشین

سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح از فراهم شدن امکان تحصیل ایرانیان خارج نشین در دانشگاه پردیس کیش خبر داد.

وی گفت: با هماهنگی انجام شده میان ستادکل نیرو‌های مسلح، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، دانشگاه شریف و سازمان وظیفه عمومی ناجا مقرر شد تا وزارت خارجه و سازمان وظیفه عمومی ناجا امکان تردد دانشجویان خارج نشین که مشکل خدمت دارند را فراهم کنند.

«امریه» ورزشکاران حرفه‌ای و کار آفرینان جوان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره اینکه بیشتر تشکل‌های جوانان در حوزه کارآفرینی فعال هستند، گفت: به دنبال این هستیم در تفاهم با سازمان وظیفه عمومی این افراد بخشی از دوران سربازی‌شان را در همان تشکل کارآفرین بگذارنند.

محمدمهدی تندگویان با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا بخشی از تسهیلات «امریه»  یا کسر از خدمت، شامل حال تشکل‌های کارآفرین در حوزه جوانان هم بشود، افزود: در تفاهم نامه بین سازمان نظام وظیفه عمومی و معاونت ساماندهی امور جوانان به دنبال آن هستیم تا تشکلی که وارد حوزه کارآفرینی شده است، بتواند بخشی از دوران سربازی‌اش را در همان تشکلی که هم مورد تأیید سازمان وظیفه عمومی و هم معاونت ساماندهی امور جوانان است، بگذراند.

تندگویان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت سازمان تربیت بدنی بخشی از امریه‌ها به این سازمان تعلق می‌گرفت، گفت: مدتی است که این فرایند متوقف شده است، به همین دلیل این مساله را هم در تفاهم نامه تحت عنوان “مهارت حرفه‌ای” گنجانده‌ایم تا  ورزشکاران حرفه‌ای بخشی از سربازی‌شان را به شکل امریه بگذرانند.

به گفته تندگویان،  این تفاهم‌نامه در حال حاضر آماده است و باید تاریخی برای امضاء آن اعلام شود و در صورت امضاء و قطعی شدن برای سال آینده قابل اجرا خواهد بود.