مهمترین نقطه قوت، مثبت ، امیدوارکننده و راهبردی در حوزه پژوهش آنست که دیگر نام بردن از این واژه بدون نگاه های خلاقانه ، فناورانه و ایده سازی های نو بی معنی است و همین رویکرد اعتبار و اهمیت پژوهش با ظرفیت های کم نظیر آن را در نزد صاحبان ایده، تفکر ، دانش و خلاقیت دوچندان کرده است.

فصلی نو- نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال در استان کهگیلویه وبویراحمد با حضور حسین کلانتری استاندار و جمعی از مسئولان و مدیران اجرایی، فناوران، کار افرینان و سرمایه گذاران در بخش های گوناگون تولیدی و فناوری ، اشتغال و کارآفرینی به کار خود پایان داد . اگرچه با برخی کاستی ها و ضعف هایی همراه بود اما کفه نقاط قوت آن بر ضعف هایش سنگینی می کرد.

به گزارش فصلی نو- مدیر کل پارک علم و فناوری دانشگاه یاسوج در این زمینه تاکید کرد: در هفته پژوهش امسال برای نخستین بار بیش از ۶۵درصد غرفه های موجود به بخش خصوصی و استارتاپ های نو در عرصه تولید و شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته بود که البته این مهم توانست کم کاری و کم توجهی برخی دستگاه های دولتی نسبت به هفته پژوهش را نیز جبران کند.

سید شمس الدین هاشمی اظهار داشت: در نمایشگاه امسال ۲۶ غرفه مربوط به دانشگاه ها، موسسات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در بخش دولتی و ۴۷ غرفه نیز مربوط به واحدهای فناور ، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی بود.

وی ادامه داد که امسال همچنین برای نخستین بار کافه سرمایه گذاری در نمایشگاه هفته پژوهش ایجاد شده بود تا خود محلو مرجعی برای تبادل افکار، تجربیات و مذاکره ها درامر مهم سرمایه گذاری و همچنین ایجاد شرایط برای معرفی توانمندی ها و ظرفیت استارتاپ ها و حوزه شرکت های دانش بنیان باشد.

وی تصریح کرد: در کافه سرمایه گذاری نمایشگاه هفته پژوهش امسال بیش از ده ها تفاهم نامه سرمایه گذاری بین شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور با بخش های دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی به امضا رسید.

مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه یاسوج تاکید کرد: ارزش ریالی این تفاهم نامه بیش از ۷۰ میلیارد ریال براورد شده است.

هاشمی گفت: قرارداد سرمایه گذاری اجرای نیروگاه خورشیدی به ارزش سرمایه گذاری بیش از ۳۶ میلیارد ریال  توسط واحد فناور در پارک علم و فناوری استان با یکی از سرمایه گذاران داخلی استان برای تولید انرژی و برق از مهمترین این تفاهم نامه ها بود.

هاشمی تصریح کرد: حضور جدی برخی استار تاپ ها در بخش های مختلف خدماتی، تولیدی و دیجیتالی و همچنین فروش های اینترنتی از دیگر نقاط امیدوارکننده نمایشگاه هفته پژوهش امسال در کهگیلویه وبویراحمد بود.

وی فروش های اینترنتی برای عرضه، فروش و معرفی صنایع دستی استان را از اقدامات موثر و امیدوار کننده در نمایشگاه هفته پژوهش امسال دانست و گفت: در حالی که یکی از ظرفیت های نهفته در کهگیلویه وبویراحمد حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است اما این بخش نتوانسته برای پر کردن شکاف عمیق توسعه ای در این استان کمک کند.

هاشمی گفت که در حاشیه برپایی این نمایشگاه حدود ۱۲ کارگاه آموزشی تخصصی با موضوع هایی همچون نحوه ثبت اختراع، چگونگی شرکت در نمایشگاه ها و همایش های بین المللی و نحوه ثبت مقالات در ISI برای نخبگان جوان برگزار شد.
وی نمایشگاه هفته پژوهش را میدانی برای ابراز خلاقیت و اولویت های پژوهشی جدید و نوآورانه در عرصه های گوناگون توسط اندیشمندان، مبتکران و صاحبان ایده و همچنین عرصه ای برای تجاری سازی ایده های خلاقانه و فناورانه به ویژه برای بخش خصوصی عنوان کرد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: حمایت از استارت آپ ها تولید ثروت، رونق تولید و ایجاد اشتغال را به همراه دارد و توجه به اقتصاد دانش بنیان راهکاری اساسی برای موفقیت در جنگ اقتصادی است.

حسین کلانتری تصریح کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان می تواند عامل موفقیت ما در جنگ اقتصادی و زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال باشد.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همراهی جمعی از اعضای شورای اداری استان از غرفه های نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان بازدید و ضمن گفت و گو با برخی از فناوران و غرفه داران نمایشگاه با آخرین دستاوردهای علمی استان در زمینه های مختلف آشنا شد.

کلانتری در حاشیه برگزاری آئین اختتامیه این نمایشگاه ضمن تقدیر از مجموعه دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان در برپایی نمایشگاه، اظهار داشت: نمایشگاه امسال در ظاهر و ارائه محصولات تولیدی خود سیار، متفاوت تر از سال های گذشته است.

کلانتری با تاکید بر اینکه  رقابت با بخش خصوصی وظیفه دولت و دستگاه های اجرایی نیست، تصریح کرد: مسئولان دولتی موظف به حمایت، هدایت و نظارت بر کارهای بخش خصوصی هستند.

وی با اشاره به حضور ۵۰ درصدی بخش خصوصی در این نمایشگاه، عنوان کرد: باید تلاش کرد تا در سال های آینده این میزان مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد.

کلانتری بر حمایت از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: در صورت رونق این شرکت ها زمینه کارآفرینی، تولید ثروت و ایجاد اشتغال در استان فراهم می شود. 

وی به انعقاد تفاهم نامه و قرارداد ها در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این اقدام قابل تحسین باید به عنوان یک الگو و اقدام ماندگار در نمایشگاه های علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، گفت: مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری همواره بر حمایت از تولید ملی و بخش خصوصی تاکید داشته اند.

کلانتری با تاکید بر اینکه دشمن نسبت به توانایی بالای جوانان این مرز و بوم خوف دارد، عنوان کرد: شهید چمران و شهید احمدی روشن تنها نمونه ای از جامعه بزرگ فرزندان این کشور در حوزه تکنولوژی است که توانستند دشمنان ما را به تامل وادارند.

وی به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دشمن حاضر به فروختن حتی یک لیتر نفت ایران نیست در حالی که اقتصاد ما تک محصولی و وابسته به فروش نفت بود باید دستیابی به فناوری روز و اقتصاد دانش بنیان در اولویت کار جوانان باشد.

کلانتری تصریح کرد: عزت ما وابسته و متکی به باور، توانایی و اراده جوانان کشور است و باید روی پای خودمان بایستیم.

کلانتری بر ایجاد همدلی، هماهنگی و افزایش روحیه کار گروهی تاکید کرد و گفت: برپایی این نمایشگاه در یک مکان معنوی نشان دهنده پیوند دین و علم است.

وی به شخصیت علمی آیت الله ملک حسینی اشاره کرد و افزود: ایشان نمونه ای از جامعه روحانیت هستند که در عین اشرافیت بر علوم دینی بر سایر علوم نیز تسلط دارند.

کلانتری خطاب به مدیران اظهار داشت: باید از همه ابزارهای قانونی برای حمایت از جوانان استفاده کنید و به دنبال بند و تبصره برای حمایت از شرکت های دانش بنیان باشید.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: امید است اختتامیه نمایشگاه پایان کار نباشد و با کمک عوامل اجرایی نقاط قوت و ضعف آسیب شناسی، مستند سازی و احصاء شود تا کمبودها و نقاط ضعف در نمایشگاه های سال های بعد برطرف شود.

کلانتری همچنین خواستار حمایت خیران و سرمایه گذاران از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان شد و ابراز کرد: این حمایت در کنار ساخت مسجد و بیمارستان نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می کند.