خالدی با بیان اینکه فصل جفت گیری حیات وحش است می گوید :در این فصل کل و بز به لحاظ جسمی در بهترین وضعیت قرار دارد و شکارچیان سعی می کنند از این فرصت برای شکار آنها استفاده کنند.

فصلی نو – خبرگزاری ایرنا نوشت: پاییز به آذر رسید و روی سردش را نشان داد ، ارتفاعات دنا در شمال یاسوج یک دست از برف سفید پوش شده و سرما و بوران کل و بزهای دنا را روانه پایین دستها کرده و در دامن دنا پناه داده است .

محیط بانان با بضاعت ناچیز خود در دامنه های دنا گشت می زنند تا میهمانان از راه رسیده طبیعت را محافظت کنند. میهمانانی که این روزها هم سرما و گرسنگی و هم شکارچیان غیرمجاز در کمین آنان نشسته اند.

اگر چه فصل سردی است اما فصل داغ شکار هم هست.کل و بزهای دنا فربه و چاق شده اند،شکارچیان غیرمجاز سلاح به دوش و دوربین به چشم رد پای کل و بزهای دنا را دنبال می کنند تا با سرب داغ هم حیات وحش را نابود کنند و هم طبیعت را از زیبایی خالی.

بر خلاف قاعده تجهیزات شکارچیان متخلف از محیط بانان وظیفه شناس بیشتر است و چنان مجهز به کوه می زنند که انگار سر جنگ با ستون نظامی را دارند .

محیط بانان هم در همه جای این پارک بزرگ حضور دارند اگرچه شمارشان کم و وسایل شان اندک است اما بی باکانه در نوک قله ها ، تپه ها و صخره ها رد شکارچیان متخلف را دنبال و با آنان شاخ به شاخ می شوند یا آنان را از منطقه فراری می دهند و یا به حکم وظیفه و قانون دستگیرشان می کنند.

اکنون که هوای پارک ملی دنا رو به سردی رفته است و احتمال یخ زدن مراتع و روان آبها بیشتر می شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنه های دنا در حومه روستاها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می کند از گونه های جانوری دنای سترگ محافظت شود.

یکی از محیط بان دنا در این منطقه در تماس تلفنی به خبرنگار ایرنا می گوید حیات وحش به «پاچه کوه» آمده و مراتع دامنه ها هنوز آنقدر علوفه دارد که برای میزبانی از حیات وحش آماده باشد.

روح الله خالدی می افزاید: در روزهای آینده اگر در پایین دست ها بارندگی به صورت برف باشد، کل و بزها به روستاها نزدیکتر می شوند و در آن صورت علوفه آنها به صورت دستی تامین می شود.

وی تاکید می کند : در حال حاضر بیشتر از گرسنگی و سرما باید از حیات وحش در برابر شکارچیان متخلف محافظت کرد چرا که بیشتر از هر زمان جنسشان برای شکار جور است.

خالدی با بیان اینکه فصل جفت گیری حیات وحش است می گوید :در این فصل کل و بز به لحاظ جسمی در بهترین وضعیت قرار دارد و شکارچیان سعی می کنند از این فرصت برای شکار آنها استفاده کنند.

این محیط بان می گوید: تعداد محیط بانان دنا کم است و ما مجبوریم پا به پای حیات وحش حرکت کنیم تا گرفتار شکارچیان نشوند.

۳۰نفر محیط بان وظیفه مراقبت از مناطف حفاظت شده دنا و دنای شرقی را بر عهده دارند.براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر هزار هکتار منطقه حفاظت شده به یک نفر محیط بان نیاز است.

در حالی که اکنون هر محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می کند ان هم در منطقه ای که تمام عرصه هایش کوهستانی و تردد در آن بسختی صورت می گیرد.

به گفته وی محیط بانان همه تلاش خود را برای محافظت از حیات وحش و طبیعت دنا به کار می گیرند اما تجهیزات آنها همیشه از شکارچیان کمتر است و همین هم کار را سخت می کند.

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواسته در حفاظت از حیات وحش سرمازده با محیط بانان همکاری و همیاری کرده و از به دام انداختن و شکار آنان خودداری کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان می گوید هر سال پس از بارش برف در ارتفاعات، حیات وحش مجبور به حرکت به سمت پایین دست ها می شود.

محسن جعفری نژاد با بیان اینکه پناهگاه ها و مناطق میزبان به صورت ۲۴ ساعته توسط یگان حفاظت پایش و رصد می شود به مردم توصیه می کند در صورت رویت هرگونه حیات وحش آسیب دیده موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند.

وی یادآوری می کند تمهیدات علوفه ای برای حیات وحش اندیشیده شده و هم اکنون در انبارهای این اداره کل در مناطق به مقدار کافی علوفه وجود دارد.

وی خاطر نشان می کند در صورت نیاز محیط بانان علوفه دهی به حیات وحش را انجام می دهند.

این روزها حیات وحش به آغوش آدم ها پناه آورده و حفاظت و ضمانت جان آنها نه وظیفه یک سازمان و یک محیط بان که وظیفه همه کسانی است که دل در گرو این طبیعت دارند .

منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ،ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است.

این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.

ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.