واکنش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به انتشار لیست اسناد کارانه اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه در فضای مجازی/مبارزه با فساد و‌ ویژه خواری هزینه دارد؛ هزینه اش را می پردازیم

فصلی نو، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در جوابیه ای به انتشار لیست اسناد کارانه اعضای هیئت رئیسه دانشگاه در فضای مجازی واکنش نشان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ در متن این جوابیه آمده است:

به نام حکیم هستی بخش
اگر می خواهید از شما انتقاد نکنند کاری نکنید، چیزی نگویید و چیزی نباشید.
                                    البرت هابارد
 ۱-شفافیت، شاه کلید مسائل امروز ماست‌. اساس سازمان باید بر اساس قانون و اداره آن، دارای شفافیت باشد و این می تواند اعتماد لازم را برای کارکنان آن سازمان و دیگر اعضا جامعه به وجود آورد.

خصوصا در بحران جهان شمول کنونی باید با شفافیت با مردم حرف زد تا بتوانیم از این پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم.

اساسا اولین شرط مدیریت مطلوب و کارآمد در کنار شفافیت، پاسخگویی است.

از اردیبهشت سال ۹۸ تاکنون تمام تلاش مجموعه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر شفافیت مالی و‌ پاسخگویی به مردم و رسانه ها بوده است. فقط یک جستجوی اینترنتی ساده نشان می دهد که چه حجمی از پاسخگویی در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه در  این شانزده ماه اتفاق افتاده است.

از ریاست دانشگاه و‌ معاونین گرفته تا مدیران ارشد و میانی، گاه و بی گاه و به مناسبت های مختلف پاسخگوی مردم و رسانه های مختلف بوده و هستند.

در بحث شفافیت و به خصوص شفافیت مالی نیز دانشگاه گام های بزرگی را برداشته و در حال تکمیل این رویه مطلوب و استاندارد است.

سیستم شفاف سازی پرداخت مطالبات یکی از مهمترین سیاست‌های دکتر یزدان پناه از زمان شروع مسئولیت بوده و نظام نوین مالی دانشگاه در سطح استان در دسترس کلیه مدیران و کاربران حسابداری جهت اجرای  حسابداری تعهدی قرار گرفته است.

۲-اما بحث قراردادها و واگذاری های دانشگاه علوم پزشکی خود حکایت مثنوی هفتاد مَن است. زمانی را بیاد بیاورید که اکثر قرار دادها و برون سپاری های دانشگاه با همکاری و همراهی کمیسیون مناقصات دانشگاه در انحصار یکی دونفر بود و بقیه شرکت ها و پیمانکاران نهایتا فقط نقش تماشاگر را داشتند و‌ شکایاتشان نیز ره به جایی نمی برد.

اما در ۱۶ ماه اخیر این روند کاملا تغییر یافت و بر مدار قانون مداری و شفافیت محوری قرار گرفت.

در این رویه‌ جدید صرفه و صلاح و انتفاع دانشگاه در اولویت قرار گرفت. همه واگذاری ها براساس آئین نامه مالی معاملاتی و با کمک قراردادهای مصوب سازمان برنامه و‌ بودجه و وزارت بهداشت انجام گرفت.

دیگر مانند قبل، آگهی های واگذاری به صورت صوری و برای یکی دوساعت در سامانه قرار نمی گرفت و حداقل دو هفته زمان برای ثبت نام و‌ مشارکت شرکت ها زمان در نظر گرفته شد.

و به همین سبب بود که آمار حدودا ۶۰ درصدی شکایات از نحوه واگذاری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمانی نه چندان دور به کمتر از پنج درصد در زمان حال رسیده است و دیگر خبری از انحصار پیمان های رنگ و وارنگ در ید یکی دو نفر نیست و هیچ شرکتی بیش از  دو پیمانکار در دانشگاه علوم پزشکی ندارد و دیگر مانند سابق دانشگاه جولانگاه هیچ شرکت و پیمانکاری نیست.

۳-در بحث پرداخت کارانه مدیران و‌ اعضا هیئت رئیسه نیز نه تنها هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است بلکه بر خلاف رویه قبل که این کارانه ها با تاخیری یکی دوماه پرداخت میشد با نظر موکد رییس دانشگاه با تاخیری یکساله پرداخت می شود تا حداقل عدالت درمورد پرداخت های پرسنل بهداشتی درمانی و ستادی نیز لحاظ گردد.

در همان دوران، مطالبات پرسنل درمانی شاغل در بیمارستان ها نیز به بیش از ۱۸ ماه هم می رسید ولی در حال حاضر کمترین فاصله پرداختی نیروهای ستادی  و مدیران با نیروهای بهداشتی و درمانی وجود دارد کما اینکه در بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی پرداختی پرسنل درمانی چند ماه جلو تر از مدیران و پرسنل ستادی است.

این در حالی است که بسیاری از پرسنل بهداشتی در نقاط مختلف استان کارانه سه ماهه اول سال ۹۹ را نیز دریافت کرده اند ولی کارانه اعضا هیات رئیسه و مدیران ارشد دانشگاه فقط ۶ ماه اول سال ٩٨ پرداخت شده است.
اسناد منتشره در رسانه ها نیز مربوط به سال گذشته است و کاملا قانونی و در چهار چوب دستورالعمل وزارتی و با نظارت دستگاه هایی از جمله سازمان بازرسی و سازمان دیوان محاسبات انجام شده است.

۴-اگر کمی انصاف داشته باشیم نباید از یاد ببریم که از زمان شیوع ویروس کرونا در استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی می توانست بر اساس دستورالعمل وزارتی ماهیانه هشت میلیون تومان پاداش مصوب کرونا را دریافت کند یعنی مبلغ ۵۶ میلیون تومان برای هفت ماه اخیر. اما کل مبلغ واریز شده به حساب دکتر یزدان پناه مبلغی کمتر از دومیلیون تومان بوده است.

این یعنی اینکه رئیس دانشگاه تنها چیزی در حدود سه درصد از حق قانونی خود را از محل پاداش کرونا  دریافت کرده است تا نه تنها شرمنده کادر بهداشت و درمان نباشد بلکه الگویی برای دیگر مدیران دانشگاه نیز باشد.

۵-با انتخاب سرپرست دانشگاه در بهار سال٩٨، مدیران دانشگاه تصمیم گیرنده دانشگاه می باشند و نهادهای  قدرت خارج از دانشگاه نقش چندانی در تصمیم سازی ها و انتخاب مدیران دانشگاه ندارند که مدیران دانشگاه با حمایت مردم، دانشگاهیان، استاندار، قوه قضاییه و سایر نهادها در برابر زیاده خواهی ها ایستاده و خواهد ایستاد و بهای آنرا نیز پرداخت کرده و می کنند.

 ۶-شاید لازم نباشد که یادآوری کنیم فساد سبب فرسایش سرمایه اجتماعی، کاهش اعتماد مردم، بالا رفتن هزینه انجام فعالیت ها، تخصیص غیر بهینه منابع، نفی شایسته سالاری و برهم زدن ساختار عدالت در ایجاد فرصت هاست.

مبارزه با فساد نیز از مطالبات تاریخی ملت ایران و مردم شریف این دیار دلاور خیز است و ضرورت آن در شرایط فعلی جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

اما قطعا باید یادآور شویم که مبارزه با فساد هزینه دارد و هجمه های عجیب و غریب چند وقت اخیر علیه دانشگاه علوم پزشکی نیز نتیجه ایتلاف نامیمون چند قلم به مزد شناخته شده و چند پیمانکار عصبانی است.

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی نشان داده از بلوای مخالفین هراسی ندارد، مقابل پنهان کاری می ایستد و با اسرار گرایی مقابله می کند.

٧-مدیریت و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی خواهان برخورد قانونی و خارج از نوبت دادستان مرکز استان در برابر سایت های متخلف و افرادیکه در اینستاگرام توهین و بی احترامی به مدیران دانشگاه نموده اند می باشد.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو‌خشنود باشی و ما رستگار

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=12577

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر روز: