امیدوارم در سالگرد حادثه،همه کسانی که آن صحنه مصیبت بار را بخاطر آوردند برای آرامش بیش از پیش عزیزان از دست رفته طلب مغفرت،و برای بازماندگان صبر و بردباری از خدای متعال مسئلت نمایند.

فصلی نو – سپردن سکان مدیریت سیما سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری یاسوج به جوان ترین مدیر شهرداری کشور ریسک بزرگی بود که نستهن مقدم شهردار سابق یاسوج تن به آن داد .

به گزارش فصل جنوب ، محمد پرتوی رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری یاسوج طی یک گفت و گو عملکرد خود در این سازمان را تشریح کرد .

محمد پرتوی به خبرنگار ما گفت :

ساماندهی بلوار شهیدان پیرشه در یک هفته 

طی ۶ ماه مدیریت من در سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری یاسوج که از ۱۵ اردیبهشت سال جاری آغاز شد ۸ پمپ تعمیر و اورهارد شدند .

در آغاز مدیریت من تمام الکتروپمپ‌ها و چاه‌ها با مشکل مواجه شده بودند یک الکتروپمپ در عمق ۱۰۰ متری به صورت کامل تعویض شد دو چاه لایروبی کامل شدند  تعویض این الکتروپمپ خیلی سخت بود در بلوار انقلاب و بلوار کشاورز و در اوج گرما ،در صورتی که  می بایست در اواخر پاییز  و یا اوایل دی ماه سال قبل ست می‌شدند و در صورت نیاز ان موقع تعمیر می‌شدند ،در جاهایی ۵۰۰ متر تا یک کیلومتر لوله تعویض کردیم از کم‌کاری‌های صورت گرفته در سازمان چاهی که چند سال رسوب گرفته بود و توانایی آبدهی خود را از دست داده بود  که این مشکلات زبادی  را به دنبال داشت الان بعد از لایروبی هم آب کم بود که مجبور شدیم آب پارک ساحلی را به میدان کشاورز منتقل کنیم.
از همان اول در بلوار شهیدان پیرشه زیر جمعه بازار  که چند سال را به صورت خشک سپری می کرد  با ساماندهی یک هفته‌ای بیش از ۴۰۰ گل و درخت و خز کشت شد ، در بحث گل بیش از ۲۰ هزار  قلمه در طول این مدت در فضای سبز شهری از گل دائمی استفاده کردیم گلخانه‌ای داریم که ما را به سمت خودکفایی می برد .

تلاش می کنیم از گل های فصلی به سمت گل های دائمی حرکت کنیم 

برای فضای سبز و جلوگیری از فاجعه خشک شدن فضای سبز مجبور شدیم که اب پارک ساحلی را به بنسنجان ،شرف اباد و بلوار کشاورز منتقل کنیم .

از همان برنامه ریزی کردیم که از سمت گل فصلی به سمت گل دائمی کوچ کنیم که بیش از ۲۰ تزار قلمه در طول این مدت در فضای سبزی شهری از گل دائمی استنفاده کردیم .

حتی المکان سعی کردیم از گلخانه  به سمت خودکفایی برویم این گلخانه بزرگ نیست اما سعی و هدف ما بر این  بود که به سمت خودکفایی حرکت کنیم و الان در خزانه گلخاهه به صورت فصلی هر سه ماه یک بار برداشت داریم که کل شهر را جوابگو است .

تحول عظیم در پارک جنگلی آبشار یاسوج

در بحث سفر هیات دولت بلوار فرودگاه را ساماندهی، رنگ امیزی و گلکاری کردیم  هر چند که تحت نظر ما نبود و  با دهیاری مهریان و شهرداری مادوان  بود در طول یک ماه طی پروژه ساماندهی سرچشمه ابشار توسط سازمان ،سنگ فرش روشنایی رنگ امیزی نرده جوش راه پله و با کمک تاسیسات شهرداری وبا هزینه سازمان تعمیر و ساماندهی شد .

در  این چندماه با اجرای ساماندهی ورودی ابشار و پایش تصویری  نظم خوبی به ابشار داده شده  بود با پایش تصویری پلاک ها ثبت می شدند و کمترین مشکل پیش امد .

شرکت برق اجازه قطع درختان ما را ندارد 

یک سری نهادهای جهانی یک میلیارد کشت درخترا به ایران واگذار کردند که بخشی سهم استان است و به فضای سبز هم برای کشت سهمیه دادند ما هر روز درخت کاری  را انجام می دهیم در بلوار انقلاب،شهید اورنگ بلوار ،پارک سیلو ،پارک کودک ،بلوار شهیدان پیرشه درختکاری شد هر چه سهمیه سازمان است اما  سیاست بر این است که ما اضافه بر هدف داده شده درخت بکاریم .

از همان اول به سمت درختان مقاوم تر رفتیم یعنی مثل قبل درختان ظریف کشت نمی شد بدلیل اینکه بحران و تنش های آبی  وجودذ دارد کل شهر  فضای سبزرا از رودخانه می گیرد چند تا چاه داریم که یکی از انها رو به خشکی رفت.

انتقادی که از شرکت برق داریم این است که به هرحال هرگونه قطعه درخت با نظر کارشناس سازمان درختان اصلاح شود، نباید به درختان

در سطح شهرآسیب زد.

تشتک زنی درختان را داریم دو بار شمشاد زنی در طول سال داشتیم برای شمشاد ها دوبار کافی است چمن زنی رماه دو الی سه بار انجام می گیرد در بحث گلکاری از پلیس راه قفدیم تا بلوار جهاد و مقاومت  انجام شد گلکاری از تولیدات گلخانه خودمان است

الان دو گلخانه جدید احداث می شود یکی در پارک ساحلی و دیگری در مهروزی که تقریبا در یک گوشه ای از پارک ها است و  مزاحمتی برای مردم ندارد ،که تبدیل به خزانه گل می شود و هزینه خرید گل را به زیر ده درصد از سالهای قبل می رساند .

روشنایی معابر کلیه میادین در دستور کار

در  دو تا فلکه انقلاب و بلوار کشاورز   المان موجود در خور شهر ان بلوار نیست اما طرحی برای بلوار انقلاب اماده کردیم که بعد از تایید شهرداری اجرایی می شود این طرح پرچم ایران با نام کل شهیدان شهرستان بویراحمد است

در بحث المان بلوار کشاورز در این بلوار که منتهی به میدان جهاد است المان در خور شان کشاورزان عزیز که با فعالیت و زخمات کشاروزان عزیز بخواند در دستور کار قرار  دادیم که دوستان در حوزه زیبا سازی سازمان آماده می کنند .

در بحث روشنایی پارک ها که کلا خاموش بودند بلوار باهتر که چند سال در خاموشی رفته بود با هزینه مناسب و نور خوب روشنایی انجام شد.

در بحث روشنایی کلیه میادین را درستور کار داریم الان برای بلوار بن سنجان از میدان جهاد به سمت بن سنجان برنامه داریم کل پایه های کوتاه را روشن کنیم که با توجه به این که کابل ها و تاسیسات انها به سرقت رفته است نیاز به اعتبار خوب دارد اما ما کم کم آماده و خرید می کنیم.

شهربازی برای عموم به مزایده گذاشته می شود

دو تا سرویس بهداشتی که در این خصوص مشکل بزرگی داریم  را آماده کرده ایم یکی پشت اتکا بود که مخروبه است  و داریم تخریب و بازسازی می کنیم و یک سرویس  بهداشتبی روبروی بانک ملی است که بزودی آماده  می شود .

در خصوص شهربازی در سطح شهر درامد کمی دارند اما  مثل بقیه شهر ها نیست اما امسال قرارداری هایی که قبلا بسته شد  کل شهربازی قرارداد رو به اتمام  است و ما شهربازی ها دوباره اگهی میکنیم .

آبشار از دیماه به مزایده گذاشته شود سعی می کنیم که به صورت یکجا نباشد و همه بتوانند شرکت کنند و دست دلال در این بین قطع شود و کل شهروندان حق شرکت داشته باشند .

تحصص بودجه فضای سبز طی ۶ ماه

در رابطه با مشکل بلوار ارم  باید گفت هر زمان پمبی تعمیر می شود فضای سبز ان منطقه رو به تنش است ما پمپ گمرک را تعمیر کردیم و بعد اب بلوار کشاورز با مشکل مواجه شد که مجبور شدیم اب گمرک را از رجا ابوذر ارم به استانداذد و به میدان جهاد منتقل کنیم دلیلی که بلوار ارم دچار تنش شد این بودکه می بایست بالانس حنما انجام  شود  .

در رابطه با بودجه سازمان ،مطالبات ما در دوره ۵ ماهه مدیریت و تا شهرماه باید ۳۰ درصد بودجه متمم می خورد اما وصول درامد سازمان به شکلی بود که ما اضافه بر بودجه اعلان شده وصول کردیم.

بودجه سال درا در شش ماه محقق کردم و حتی اضافه هم تحقق پیدا کرد که باز هم برای روزهای اینده درامد خواهیم داشت .

از ساماندهی آبشار تا راه اندازی انبار سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری تا نصب بنر محرم

در بحث ابشار یک ساماندهی صورت گرفت که ورودی گذاشتیم اما گلایه دارم  از کسانی که کارشکنی کردند در بحث ابشار حرکت خوبی بود در شهرهای دیگر کشور هم ورودی می گیرند اما ببینید که چقدر ما در ابشار امکانات رفاهی تعریف کردیم از سازمان هایی که دخالت کردند و به فکر شهروندان نبودند تمام زور خود را بنا به خواسته اشخاصی  ( که شاید نیت خیر داشتند ) تمام تلاش خودشان  را کردند تا تعرفه ورودی ابشار را کاهش دهند واقعا گلایه هست ما فقط سه نفر برای خدمانت سرویس های بهداشتی گذاشته بودیم .

برای محرم وسفر کل شهر را پارچه و ریسه مشکی نصب کردیم در طول سه روز و با توجه به اینکه همزمان با سفر ریاست جمهوری بود و نمی توانستیم طی مدت کم پرچم ها را تعویض مکنیم اما ما شهر را سیاهپوش کردیم و بعد از محرم بلافاصله پرچم های جایگزین رنگی را جهت شادی مردم فراهم کردیم .

در طول یک ماهه اخیر نیاز دیدیم که یک انبار در خور سازمان تعریف کنیم که در پارک مهرذوزی حدود ۴۰۰ متر مساحت دارد و بزودی به بهره برداری خواهد رسید بنا به دستور شهردار محترم جهت ساماندهی اموال سازمان بود که پیش از این اموال سازمان بدلیل نبود مکان مناسب دچار آسیب و مشکل می شدند .

جشنواره عشایر به کام ما نبودند ما فقط هزینه دادیم 

جشنواره عشایر متاسفانه به کام شرکت نمایشگاهها و پیمانکار بود و به اسم عشایر و با رایزنی میراث فرهنگی پارکی که محل تفریح مردم بود را بدون یک ریال پرداختی گرفتند جای جشنواره عشایر در پارک جنگلی بود نه پارک ولایت خسارات خیلی زیادی به پارک ولایت وارد کردند چمن پارک نابود شد میخ را در کاشی و سرامیبک کوبیده بودند بیش از ده روز کل برق جشنواره از بق کنتور فضای سبز بود نزدیک به هزار لیتر هزینه شد طی آن چند روز ، خسارات زیادی به  لوله و تاسیات وارد شد و کمترین اسمی از فضای سبز در جشنواره بود  .

جوانترین مدیر شهرداری های کشور هستم زمانی که شروع کردم بجای اینکه به من انگیزه و میدان دهند از خود همکاران در شهرداری و بقیه ارگان ها تلاش برای زمبن زدن من داشتند ولی خوب به لطف خداوند و سختی هایی که کشیدم توانستم با گذر از آن مراحل سخت ف با انگیزه ای که داشتم بسیباری از مشکلات را مرتفع کردم .

با عنایت شهردار محترم جناب دکتر اشنا جند دستکاه اره برقی آنتنی و تلسکوپی بزرگ برای بحث زمستان خریداری شد که به مشکل برخورد نکنینم هرس درختان را هم سعی کنیم تا قبل از اولین بارش برف انجام دهیم هر چند که همین الان هم در حال انجام   است  .

جا دارد در همین جا ابتدا از دکتر مقدم شهردار سابق  که علیرغم جوانی به من اعتماد کردند ، از  رئیس و اعضای محترم شورا که همواره همکاری و همراهی کردند و در انتها از دکتر آشنا که از زمان تصدی مدیریت در شهرداری از هیچ گونه تلاشی برای توسعه فضای سبز و کاهش مشکلات آن دریغ نکردند تقدیر و قدردانی نمایم.