چگونه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در آمدزا می شود ؟

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

فصلی نو – افزایش درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد با پیش‌بینی برنامه‌هایی مانند حمایت از استارتاپ‌ها ‌، برپایی تورهای گردشگری و استفاده از گردشگران برای فروش صنایع‌دستی امکان‌پذیر است.

به گزارش فصلی نو ،هرچند کارشناسان اقتصادی همواره گردشگری را به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان می دانند اما کم بودن درآمد سومین ظرفیت اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد همواره یکی از گلایه های فعالان اقتصادی در این استان است.

فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می گویند:به دلیل اقلیم مفرح، هوای پاک، بالا بودن ضریب امنیت، در کنار طبیعت زیبا وبکر بیشتر گردشگرانی که استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند بیشتر ترجیح می دهند به جای هزینه کردن در هتل ها و مهمان سراها در چادرها  و طبیعت اقامت کنند.

از سوی دیگر گردشگران در کنار همان طبیعت اقدام به پخت غذا می کنند به همین سبب درآمد این صنعت در استان اندک است و نیازمند بهره گرفتن از راهکارهای نو برای بهره وری بیشتر از صنعت گردشگری است.

ظرفیت های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان حوزه گردشگری می گویند: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن غذاهای سنتی خوشمزه و صنایع دستی اصیل ظرفیت های خوبی برای افزایش درآمدهای گردشگری دارد.

آنان معتقدند که استارتاپ ها به عنوان ایده های نو و نیازمند کمترین سرمایه گذاری می تواند به تحقق افزایش درآمدزایی گردشگری کمک کند.

آش دوغ، شله ماشکی، شله بادامی، آش کارده، شله لیزک، آبگوشت، دنگو، نان بلوط و نان برکو از مهمترین غذاهای سنتی در کهگیلویه و بویراحمد است.

سبزی‌های معطر، برنج و روغن محلی، لبنیات، حبوبات، گوشت گوساله و مرغ محلی از مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی در این استان است که ضمن سالم بودن زمینه ای برای کسب تجربه های نو برای ایرانگردان و جهانگردان در این خطه است.

در چهار ماهه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۹۲ گردشگر داخلی و ۷۵۹ جهانگرد از جاذبه های طبیعی و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد دیدن کرده اند که در صورت به ثمر نشستن تلاش متولیان می تواند به افزایش درآمد مردم منطقه و توسعه اقتصادی کمک کند.

بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتر شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران  پرجاذبه ترین نقطه گردشگری فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.

آبشار یاسوج، کوه گل، چشمه میشی،تنگ مهریان، تنگ تامرادی، دامنه های کوه دنا و غار ده شیخ از جاذبه های طبیعی مناطق سردسیری استان است که در فصل تابستان میزبان هزاران گردشگر است.

پل پریم باشت، شهر تاریخی دهدشت،مجموعه تاریخی خیرآباد در گچساران،تنگ سولک از جمله جاذبه های تاریخی مناطق گرمسیری استان هستند که در فصول پاییز،زمستان و بهار مقصد گردشگران زیادی است.

گردنه شلالدون، رود رونه، دامنه های کوه خامی،چشمه بلقیس چرام، دشت های دیل و گناوه و برم الوان از جاذبه های طبیعی مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است.

گردشگری و فضای مجازی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:برنامه های متعددی از جمله حمایت از استارتاپ ها، کمک به معرفی و فروش صنایع دستی،استفاده از تورهای گردشگری و توسعه زیرساخت های جاذبه های سنتی مانند گردشگری در روستاها و زیرساخت های مدرن مانند پارک آبی  از برنامه های پیش بینی شده برای تحقق افزایش درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری است. 

محمود باقری با اشاره از به اهمیت استفاده از فضای مجازی برای کسب درآمد در دنیای امروز افزود:از راه اندازی استارتاپ های حوزه گردشگری در استان با پرداخت تسهیلات بانکی و اعطای مجوز حمایت می شود.

وی اظهار داشت: به متقاضیانی که قصد فعالیت در زمینه استارتاپ های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد را دارند براساس طرح و نوع فعالیت تسهیلات بانکی اعطا می شود.

وی بیان کرد: تلاش می شود که با همکاری سایر دستگاه های اجرایی متولی استان اعطای مجوز برای فعالیت استارتاپ ها در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد :استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای نوپا که بر محور ایده‌های خلاقانه و بر بستر اینترنت شکل گرفته‌اند از  ظرفیت های صنعت گردشگری در استان است که می تواند به ثروت آفرینی در این حوزه کمک کند.

باقری ابراز داشت: هم اکنون یک استارتاپ در زمینه غذاهای محلی و غذاهای متداول روز کشور در استان فعالیت می کند.

وی از برنامه ریزی برای  راه اندازی یک استارتاپ دیگر در زمینه حمل و نقل در استان خبر داد و افزود: این استارتاپ به زودی فعالیت خود را شروع می کند.

باقری گفت: در صورت رونق استارتاپ ها هر بانوی خانه دار هنرمندی با استفاده از سفارش هایی که استارتاپ ها در فضای مجازی می گیرند می تواند با پخت غذاهای درخواستی برای خود کسب درآمد کند.

تورهای گردشگری

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده و تفاهم نامه با ۲ آژانس ایرانگردی این استان مقصد تورهای ایرانگردان می شود.

فریبا رحمان‌پور اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به راه های زمینی زیبا با استان های فارس،چهارمحال بختیاری، خوزستان و بوشهر می تواند یکی از مقاصد خوب ایرانگردی به ویژه طبیعت گردی باشد.

وی بیان کرد: تفاهم نامه دیگری نیز با معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری امضا شده که براساس آن تمام ضوابط صدور مجوز فعالیت استارتاپ های گردشگری و صنایع دستی استان انجام می شود. 

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به وجود ۲ صنعت دستی میخک و گلیم که می تواند به عنوان یک برند در کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور مطرح شود گفت: برای انجام آموزش های تخصصی فعالان صنایع دستی در استان اعلام آمادگی وجود دارد.

رحمان پور همچنین از برنامه ریزی برای ثبت ملی روستای سربیشه به عنوان یک قطب صنایع دستی استان در آینده نزدیک خبر داد.

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد:  ثبت روستای سربیشه از توابع شهرستان گچساران در مراحل پایانی است.

روستای سربیشه از سال‌های دور تاکنون مرکز آموزش و تولید صنایع دستی، داری مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده است.

این روستا که در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز قرار دارد به دلیل آب و هوای بهاری در فصل زمستان، تولیدات صنایع دستی، پوشش محلی و زیبای زنان و مردان نزدیکی به رودخانه و قرار داشتن در دشتی با مزارع و کشتزارهای زیبا از مناطق منحصر به فرد کهگیلویه و بویراحمد است.

سایر برنامه ها برای افزایش درآمد گردشگری

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه اندازی نمایشگاه های صنایع دستی در زمان پیک سفر در شهرها و حتی روستاهای گردشگرپذیر و توسعه زیرساخت های بازارچه های صنایع دستی از جمله برنامه های پیش بینی شده برای معرفی دست ساخت های صنایع دستی هنرمندان استان برای تهیه سوغات است. 

وی  راه‌اندازی نخستین بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهر یاسوج را یادآور شد و گفت: در این بازارچه، پنجشنبه‌بازار محصولات صنایع‌دستی این شهر برپا می‌شود.

پریسا راد اظهار داشت: محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شامل گلیم، زیورآلات سنتی، چرم و چوب، سفال و دیگر  محصولات در این بازار عرضه می شود.

 وی افزود: از اهداف اصلی این بازار می توان به ایجاد اشتغال  پایدار هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد و رونق تولید در این زمینه اشاره کرد.

راد بیان کرد: در سال های اخیر  تلاش شده حمایت های لازم از هنرمندان صنایع دستی صورت گیرد تا زمینه اشتغال و فروش هر چه بهتر محصولات آنان فراهم شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برپایی این بازار  تاثیر سزایی در معرفی و فروش انواع تولیدات صنایع دستی استان دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون هنرمندان استان افزون بر رشته‌های بومی در رشته‌های نوین مانند سفال و چرم دوزی در حال فعالیت هستند.

او می‌گوید: آموزش‌های به بافی و اعزام هنرمندان برای مشاهده تجربه موفق هنرمندان استان‌های دیگر از برنامه‌های صنایع دستی برای کمک به رونق محصولات صنایع دستی است.

راد افزود: در سال‌های اخیر با راه اندازی کارگاه‌های صنایع دستی، شناسنامه دار کردن هنرمندان فعال و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت از فعالان صنایع دستی تلاش‌های زیادی شده است.

وی توضیح داد: پارسال استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پرداخت تسهیلات فراگیر در رشته‌های صنایع دستی مقام نخست کشور و در حوزه تسهیلات روستایی و عشایر رتبه سوم ایران را کسب کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی به دلیل تنوع آب و هوایی سالیانه میزبان افزون بر سه میلیون نفر گردشگر در فصول مختلف سال است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=9966

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: