فصلی نو ، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف لاشه ۲ قلاده خرس نابالغ در جایگاه دفن زباله شهر سی سخت خبرداد.‌ به گزارش فصلی نو به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان “محسن جعفری نژاد بسطامی” گفت: کارشناسان  محیط زیست استان در ششمین روز از شهریورماه ۹۸ حین […]

فصلی نو ، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف لاشه ۲ قلاده خرس نابالغ در جایگاه دفن زباله شهر سی سخت خبرداد.‌

به گزارش فصلی نو به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان “محسن جعفری نژاد بسطامی” گفت: کارشناسان  محیط زیست استان در ششمین روز از شهریورماه ۹۸ حین بازدید از جایگاه دفن زباله شهر سی سخت متوجه لاشه ۲ قلاده خرس نابالغ در محل دفن زباله می شوند.

 وی در این خصوص اظهارکرد: در پی بازدید کارشناسان پایش این اداره کل در محل جایگاه دفن زباله شهر سی سخت لاشه ۲ توله خرس قهوه ای نابالغ کشف می شود.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: فورا” با هماهنگی دامپزشکی شهرستان تیمی به محل جایگاه زباله اعزام می شود. جعفری نژاد با اشاره به اینکه جایگاه دفن زباله در خارج از مناطق حفاظت شده استان قرارد دارد، تصریح کرد: بررسی ها توسط تیم دامپزشکی نشان داد که متاسفانه هر دو قلاده خرس بر اثر شلیک مستقیم گلوله تلف شده اند.

 وی سن هر دو قلاده خرس را کمتر از ۲ سال عنوان کرد و ادامه داد: جنسیت هردوی آنها نیز ماده بوده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات فرهنگی را علل بسیاری از تخلفات زیست محیطی دانست و بیان کرد: کمبود نیرو، وسعت مناطق و ضعف اختصاص بودجه برای آموزش باعث شده که متاسفانه به راحتی شاهد تلفات این گونه ارزشمند در خارج از مناطق حفاظت شده استان باشیم. 

جعفری نژاد عنوان کرد: گرچه مامورین یگان حفاظت تحقیقات محسوس و نامحسوس خود را به منظور شناسایی عاملین شکار انجام خواهند داد، اما تقاضا می شود کسانی که به هر نحوی اطلاعاتی از موضوع دارند که می تواند کمک کار ما در حوزه قضایی باشند و موضوع را به این اداره کل گزارش کنند.

54893

وی نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را بسیار حائز اهمیت و موثر برشمرد و تاکید کرد: رسانه‌ها نقش مهم و حیاتی در ترویج و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست دارند وهمه اقشار جامعه باید نسبت به این موضوع آگاه و خود را در این زمینه مسئول بدانند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی، حفظ و حراست از محیط زیست را یک وظیفه همگانی خواند و خواستار فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه مسائل زیست محیطی به همه اقشار مردم به ویژه جلوگیری از تخلفات شکار و صید در مناطق آزاد شد.

جعفری نژاد همچنین نقش جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد را در حفظ محیط زیست مهم و اساسی دانست و تصریح کرد: با مشارکت آنها در صیانت از محیط زیست و مناطق حفاظت شده و حیات وحش بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش روی محیط زیست برطرف می‌شود.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای حفاظت از منابع طبیعی خدادادی و محیط زیست تأکید و بیان کرد: این موضوع یک بحث فرهنگی است و باید با فرهنگ‌سازی مردم را به سمت حفاظت از محل زندگی خود و منابع خدادادی تشویق کنیم.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش مهم و حیاتی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ زیست محیطی افزود: رسانه‌ها در همه حال یاری‌رسان محیط زیست بوده‌اند و با دغدغه و احساس مسئولیت در این زمینه قلم زده‌اند و می توانند کمک کار ما باشند و به یاری آنها نیازمندیم. 

جعفری نژاد عنوان کرد: کمبود منابع تغذیه‌ای به شدت حیات حیوان را تحت تاثیر قرار داده، بطوری که اگر زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در معرض تخریب قرار گیرد این حیوان برای تهیه منابع تغذیه مجبور است به حواشی روستاها و محل زندگی انسان‌ها نزدیک شود و این نزدیکی در بسیاری از مواقع منجر به مرگ خرس می شود.

خرس قهوه ای گونه شاخص جانوری استان کهگیلویه و بویراحمد است که قانونگذار برای شکار هر قلاده از آن ۵۰۰ میلیون ریال جریمه حقوقی تعین کرده است.

54894