کمیته بیماری های مشترک انسان و حیوان با محوریت تب مالت و سالک در یاسوج برگزار شد+عکس

نعیمی عنوان کرد:یکی از دلایل مهم شیوع تب مالت، افزایش استقبال مردم به خرید و نگه داری دام ارزانتر از افراد و مکان های ناشناخته، آلوده شدن سایر دام ها، افزایش سقط دام های باردار و انتقال بیماری به انسان است.

فصلی نو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت : تب مالت بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است که می تواند از گاو، بز، گوسفند و شتر آلوده به میکروب بروسلا به انسان منتقل شود.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ابراهیم نعیمی در کمیته بیمارهای مشترک انسان و دام گفت:بیماری تب مالت یک بیماری هزار چهره است زیرا می تواند چشم، سیستم عصبی، گوارش و مجاری ادراری و سایر اعضای بدن را درگیر کند.

وی ابراز داشت:به بیماری تب مالت، تب مواج نیز می گویند زیرا بیماری گاهی چند هفته به صورتی شدید و چند هفته آرامتر بروز می کند.

وی مهمترین ضررهای دامی تب مالت را سقط جنین، کم شدن شیر دام، ناباروری دام و بروز عفونت های رحمی در دام ها دانست و  ادامه داد:دردهای شدید و ناتوانی طولانی در  بیماران، درمان طولانی مدت و بستری شدن طولانی در بیمارستان از عوارض ابتلا به این بیماری در انسان است.

نعیمی عنوان کرد:یکی از دلایل مهم شیوع تب مالت، افزایش استقبال مردم به خرید و نگه داری دام ارزانتر از افراد و مکان های ناشناخته، آلوده شدن سایر دام ها، افزایش سقط دام های باردار و انتقال بیماری به انسان است.

رئیس مرکز بهداشت استان از  مهمترین عوامل شیوع تب مالت را رواج دامداری سنتی، عادات غذایی غیر بهداشتی، ناکافی بودن آگاهی مردم در بهداشت فردی و محیط، استاندار نبودن روش های جمع آوری و آماده سازی شیر و لبنیات، جابجایی و حمل و نقل بدون کنترل دام ها و ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دام ها دانست.

وی ابراز داشت:همچنین تب مالت می تواند حیوانات مختلف نظیر بز، گاو، شتر، قاطر، گاومییش و سگ را آلوده کند که شایعترین نوع تب مالت در ایران نوع بزی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خاطر نشان کرد:مردم از خرید هر گونه دام زنده بدون نظارت دو حوزه بهداشت و دامپزشکی خوداری کنند و همچنین از صدا و سیما و اصحاب رسانه در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم خواستار همکاری بیشتر هستیم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در ادامه گفت:به دنیا آمدن حیوان از مادر آلوده، خوردن شیر مادر آلوده به میکروب،  خوردن علوفه آلوده، تماس با بافت ها و مایعات آلوده بدن، استفاده از منبع شرب مشترک با دام های آلوده و از طریق تنفس و استنشاق میکروب های معلق در هوای آغل های آلوده از مهمترین راه های انتقال بیماری در دام ها است.

ظفر پریسایی تنفس هوای آلوده آغل، خوردن شیر و لبنیات غیر بهداشتی و گوشت و بافت نیم پز دام، پوست زخمی و تماس با مخاط هنگام شیردوشی، لمس حیوان بیمار و تماس با اشیاء آلوده و به طور خلاصه مصرف پنیر، بستنی، سرشیر، خامه و آغوز دام آلوده و نیز خوردن جگر خام را از راه های انتقال تب مالت به انسان عنوان کرد.

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه بویر احمد نیز در کمیته استانی بیماری های مشترک انسان و حیوان با محوریت تب مالت و سالک ابراز داشت: ما تمام اقدامات پیشگیری از تب مالت در دام ها از جمله واکسیناسیون به موقع، محل زندگی سالم دام، خرید و فروش با نظارت دامپزشکی و قرنطینه دام های آلوده را انجام داده ایم.

دکتر امیر جمشیدیان افزود:بی اشتهایی، تعریق شبانه، سردرد، دردزانو و مفاصل و کمردرد از علایم ابتلا به تب مالت است که در صورت مشاهده این علایم فرد بای به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند.

وی آگاهی افراد از راه های ورود میکروب تب مالت به بدن (تماس با دام آلوده، عدم مصرف فرآورده های دامی آلوده) همکاری با سازمان دامپزشکی در واکسیناسیون مناسب دام ها و  شستشوی صحیح دست ها با آب و صابون بعد از تماس با محیط آلوده را در پیشگیری از تب مالت بسیار موثر عنوان کرد.

جمشیدیان خاطر نشان کرد:شستشوی صحیح و به موقع دست ها و استفاده از دستکش شیردوشی، دستکش بلند زایمان (تا آرنج) و دستکش کار در آغل برای جمع آوری فضولات و ماسک و عینک محافظ چشم نیز از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام است.

به گزارش وب دا: این کمیته استانی با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگانی از آموزش و پرورش، سازمان دامپزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، معاونت درمان دانشگاه و صدا و سیما و به همت واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

IMG 20181218 WA0022 70704 IMG 20181218 WA0030 70710 IMG 20181218 WA0020 70702 IMG 20181218 WA0029 70709 IMG 20181218 WA0025 70705 IMG 20181218 WA0024 70706 IMG 20181218 WA0026 70707چه

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=7971

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: