فصلی نو ، عنایت بهرامی از فعالان سیاسی و اجتماعی که قصد دارد در خردادماه سال اینده با حضور در انتخابات شورای شهر یاسوج توانایی های خود را در عرصه های اجرایی و پارلمانی نشان دهد در یک گفت و گوی اختصاصی به سوال خبرنگار این رسانه پاسخ داد .

به گزارش فصل جنوب؛ماحصل گفت و گوی خبرنگار ما با جناب عنایت بهرامی را ر زیر می خوانید:

💢 خودتان را معرفی کنید 

به نام خدا عنایت بهرامی نیا هستم، در سال ۱۳۶۵ در شهر لوداب به دنیا امدم،تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستای شهنیز از توابع شهرستان مارگون پشت سر گذاشتم و در حال حاضر دانش اموخته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد می باشم.

💢 *جناب اقای مهندس در ابتدای کار درخواست داریم از کلمه مهندس و روز مهندس تعریف داشته باشید 

خب همونطور که میدانید پنجم اسفندماه، مصادف با زادروز دانشمند ایرانی خواجه نصیر طوسی است که در ایران عنوان «روز مهندس» را بر خود گرفته است.
خب در گذشته در یک تعریف ساده معمولا مهندس به کسی می گفتند که توانایی حل  یک مسله فنی را داشته باشد ،اما از نظر بنده امروزه، «مهندسی» مرزهایی فراتر از «حل یک مسئله فنی» را در بر می گیرد.

چ
نمی‌توان مهندس بود و اقتصاد را درنظر نگرفت. نمی‌توان مهندس بود و محیط زیست را موضوعی دست دوم پنداشت. نمی‌توان مهندس بود و مسایل اجتماعی و سیاسی را در خلاقیت و طرح خود نیاورد. مگر می شود مهندس بود و بر هنر پا گذاشت. چگونه می‌توان یک مهندس بود و مدیریت را به همراه نداشت؟
باید گفت که مهندس یعنی یک آراینده، یک آفریننده و یک سازنده والبته از نظر بنده در کنار همه این ها یعنی درکنار تخصص، دانش شغلی و یک تفکر خلاق معیار اصلی که در حقیقت مهندس را از سایر افراد متمایز می‌کند، بهره‌مندی از ارزش‌های والای انسانی و اخلاق مداری* است. مهندس باید در درون خود به فکر ساخت و ساز و اصلاح باشدتا بتواند در ساختن دنیای بشر نیز کاری را از پیش ببرد.

*توانایی مهندسان ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توان به قدرت علمی و توانایی آن‌ها در پیشرفت کشور اتکا کرد؟*

این‌ یک شعار نیست، اما یقین بدانید که مهندسان ایرانی در زمره خلاق‌ترین، باهوش‌ترین و توانمندترین مهندسان سراسر دنیا هستند که به طور قطع با تکیه بر قدرت علمی و توانایی‌های فنی و مهندسی آن‌ها پیشرفت همه‌جانبه کشور میسر است. تنها یک چیزی که در این راه مهم است، *صرف جانانه فعل خواستن است؛ چراکه ما هر چه خواسته‌ایم به بهترین نحو توانسته‌ایم*

جناب آقای مهندس حدود  ۱۵ روز تا ثبت نام کاندیداهای شورای شهر را زمان  داریم ، نظر شما در مورد ورود مهندسین به فضای حل مشکلات شهری و شورای شهر چیست؟

خب ورود مهندسین به شورای شهر یعنی درواقع ورود افراد متخصص و روی اوردن به تخصص گرایی* ، قطعا در هر مجموعه ای که تخصص گرایی وجود داشته باشه ،و در کنارآن مدیریت و تجربه لازم نیز باشه و تمهیدات لازم فراهم بشه آن مجموعه، مجموعه ای موفق خواهد بود.شورا و شهرداری هم از این امر مستثنی نیستند. قطعا مستحضر هستید که حوزه مدیریت شهری ابعاد مختلفی از جمله حوزه اجتماعی، فرهنگی، مبلمان شهری، فضای سبز، ترافیک، ساخت و ساز،حقوق شهری ، حقوق اداری و بخش های معتعدد دیگری دارد و قطعا به هر میزانی که نگاه به این حوزه در شورای شهر تخصصی تر باشد، بهتر می توان امور را مدیریت و برنامه ریزی کرد*.

و مسلم هست که هر جایی تخصص نباشد وقتی یک بحث تخصصی پیش بیاید ،زوایای کار به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و به جای نظرات علمی و کارشناسانه شاهد مباحث حاشیه ای خواهیم بود.

من میخواهم این را خدمتتان عرض کنم که کسی که با فضای شهرداری ، با فضای شهرسازی و با حقو شهروندی آشنایی نداشته باشد ، تجربه اجرایی در حوزه شهری نداشته باشه و فقط به صرف وجهه عمومی خوب وارد فضای شورای شهر بشود تا بیاد این مباحث تخصصی را بشنوه و آشنایی پیدا کنه و انها را وارد فاز اجرا بکنه این حداقل دوسال طول خواهد کشید که از نظر بنده این *خیانت است به مردم*. در واقع نظر بنده این است که فرد ابتدا باید متخصص باشد و سپس وارد شورای شهر شود نه اینکه اول وارد شورا شود و بعداً خودبه‌خود متخصص گردد.
و البته چیزی که از نظر بنده در کنار تخصص گرایی و دانش شغلی بسیار مهم می آید همان موضوعی است که در ابتدای *عرایضم خدم شما عرض کردم ؛ تعهد و اخلاق مداری ؛ چیزی که میبینیم متاسفانه امروز در شورای شهر ما بسیار کم رنگ شده است . و این اسیب بزرگی  برای همگرایی در جهت پیشبرد اهداف است.

سخنان پایانی شما را می‌شنویم

بله تشکر می‌کنم از شما.
بنده هم بسنده میکنم به یک بیت از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی که میفرماید:
خرد گر سخن برگزیند همی/ همان را گزیند که بیند همی

با آگاهی و شناخت انتخاب کنید