یادداشتی از علی صالحی / معلم ایل

 فصلی نو -علی صالحی

شاید گفت ؛ این مناسبت هاست که باعث شده ما در تقویم تقصیرات خود گذری کنیم و بهانه ای یابیم برای ارج نهادن به تمام قدم های که حاج محمد دانش آموز در راه رسیدنِ دستان ما به قلم های که به واسطه ی او دانش را فراگیریم ، تا آن هنگامیکه با نهایت سخاوت ادب را در مکتب معرفت و سواد را در چادر عشایری به فرزندان عشایر آموخت .
و آن هنگامیکه در نهایت تعهد ، مسولیت پذیری و دلسوزی با لحنی دلنشین و کلامی پرمحتوا عشایر را از علم دانش آگاه و با درایت تحصیل را در کنار زندگی عشایری به جامعه نشان داد .
تا آن هنگامیکه در کمال همدلی و مهربانی و با قلبی پر از عاطفه و احساس ادب را با معرفت و علم را با دانش در دامنه ی دنا آموزاند تا فرزند عشایر همراه با تعصب ، تخصص هم داشته باشد و کمبودی همچون دانایی از فرزند توانمند عشایر بدور نباشد .

معلم ایل ؛
دنانشینان هرگز آن روزهای که با تمام رنجش ، و سختی که در راه رساندن علم دانش به اندیشه ی فرزندان دنا کشیدی فراموش نخواهند کرد ، آن روزهای که حتی مسیرهای صعب العبور دنا هم توان این را نداشت که تو را از هدفت باز دارند و برای نرسیدن به این اصل بن بستی باشند بر این راه پر فراز و نشیب گرچه حال با موی سپید کردهِ و دستان پینه بسته از میز نیمکت و تخته سیاه تا صدای الفبای که شاگردانت در چادر عشایری برای کسب علم دانش در مکتب پر از احساست می سرایدند شاگردانی که گویی تو را هم پدر و هم معلم می خواندند تا امروز در کنج گوشه ی خانه یادآور دیرین آن روزهای را باشی که با جان دل به تدریس فرزند دنا می پرداختی و امروز در این روزهای سالخوردگی و کهنسالی به همه ترقی و پیشرف شاگردانت درود فرستی و خود را مسول فهم دانش آن روزهایشان می پنداری ولی چه آنها که در مکتبت سواد خواندن و نوشتن آموختند و چه آنهای که از مردم داری و صمیمیتت با مردم شنیده اند و دیده اند همه تو را الگویی در تعهد ، گذشت و نیک مردی می پندارند .

معلم ایل ؛

آن هنگامیکه در اوج جوانی و پویایی آینده ی فرزاندان دنا را همراه با خرد و درایت می خواستی تا نهایت مسئولیت پذیری را بجای بیآوری ، و خود را نسبت به درس مکتب مکلف دانی و برای آنچه سبب شد که فرزند دنا موفق ترقی یابد لحظه ای آرام ننشستی .
تا که ۳۰ سال از عمر با عزت خویش را در راه خدمت به جامعه ی عشایری در قامت جایگاه ارزشمند و مقدس معلم ی طی کنی و با افتخاری از گذشته که بانی تحصیل و یادگیری علم دانش در حوزه ی دنا بودی بر اندیشه مردمت جای بگیری .

معلم ایل ؛
آن هنگامیکه کلام از وصفت و قلم از نوشتن و توصیف بازمانده بود تا نهایت سخاوت ، راست کرداری و مردم دوستی و مردم داریت را بگوید و بنویسد ، تو با قلبی پر از آرزو برای کامروایی شاگردانت دعا خواندی ، تا که بعد از چند دهه از آن روزهای نکو همان شاگردان به پاس تمام تلاش ها و کوشش هایت پشت همان نیمکت پیشین بنشینند و منتظر آن لحظه ای شوند که تو نامشان را با لحنی پر از احساس صدا بزنی و خود را با افتخار شاگرد تو بدانند .

معلم ایل ؛

پس همین قدر حتی اندک از تو آموختم که چقدر تلاش ، چقدر مجاهدت و چقدر جدیت در راه رساندن علم و دانش به دستان و اذهان دنا نشینان کردی تا اندیشه ی فرزندان دنا بیفروغ نماند و فرزند دنا با داشتن سواد ترقی یابد و رشد کند .
حال که بعد از چند دهه خدمت در شغل مقدس معلم ی به بیانات زیبا و معنادارت گوش فرا می دهم ، هرآنچه ادب ، معرفت و صداقت است در آن موج می زند تا موی سپیدت نشانه فداکاری و لبخند ملیحت نشانه مهربانی و دستان چروکیده ات نشانه مسولیت پذیری را به ما بیآموزد .

پس ای معلم ایل

روزت را فرخنده و گرامی می داریم و برای سلامتی تن درستی و طول عمری با عزت دست سوی حضرت باری تعالی ؛ می کشانیم تا بهرورزی امید و نشاط را به معلم بزرگ منش و نیک کردار مسئلت نمایید .
باشد که تاریخ از تمام‌ رشادت ها و از خودگذشتگی هایت که در راه خدمت به فرزندان دنای همیشه استوار کردی فراموش نخواهد کرد و دفتر روزگار از تو به نیکی خواهد نوشت .

.

حاج محمد دانش آموز اولین معلم حوزه ی دنا روزت خجسته باد

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=9036

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: