یادداشت ارسالی – تعریف مسئله و حل بحران

فصلی نو – سیدمحمدشریف غلامی


در جوامع در حال توسعه برای حل یک مسئله، ابتدا تعریف مناسبی از آن ارائه می دهند؛ تعریفی که با مطالعه آن عمق، ابعاد و نقاط مبهم مسئله رسیدگی می شود و با توجه به جنبه های گوناگون مسئله، راه حل های موجود، ارائه می شود. می توان گفت یکی از مهم ترین دلایل اصلی ایجاد بن بست در قضایا، عدم توجه به ابعاد راهبردی و ابهام آن می باشد.
مثلا در جوامعی ک از لحاظ کشاورزی پیشرفتهایی داشته اند، باغداران معمولا دنبال زنبور داران هستند تا با جایگذاری زنبورها در باغ ها موجبات تقویت و افزایش محصول را فراهم آورند. این کار برای هر دو طرف این جریان، مفید و سود بخش است. اما در ایران چنین روندی وجود ندارد و چه بسا عکس آن هم اتفاق می افتد. گاهی پیش آمده که زنبور داران متقاضی باغ ها با جواب منفی باغداران مواجه می شوند.


یا مثلا تعریف مرگ و زنده بودن در دهه ۷۰ برای بیمارانی که در ایالت های آمریکا در کما بودند متفاوت بوده و به موجب همین تعریف از زندگی، دستگاه کمک تنفس برای این بیماران در ایالتی جدا میشد اما در ایالتی دیگر، چون تعریف دیگری از زندگی وجود داشت با استفاده از دستگاه های کمکی امکان ادامه تنفس را برای بیماران فراهم می نمودند.


تعاریف جامعه از بانک و بانکداری هم متفاوت بود! و این فقط مشاغل و صنعت های بزرگ حق استفاده از تسهیلات ارزان قیمت را داشتند و مشاغل و کسب کار های خرد و خانواده ها که اتفاقا نقش بی بدیلی در رونق اقتصاد دارند از این امکانات هیچ بهره ای نداشتند.


یکی از مسائلی که در کشور همیشه به عنوان دغدغه پای صحبت تمامی خانواده ها بوده، مسائل مربوط به بانک و تسهیلات آن است. تا دهه ی ۸۰ اگر به کسی می گفتند تسهیلات قرض الحسنه می دهیم دروغش رو هم هضم نمی کرد …!
بانک قرض الحسنه مهر ایران در دوران شروع فعالیت یعنی آذر ۸۶ دو مسیر را در آینده خود متصور بود، یا همسویی با آداب و رسوم کهن بانکداری یا بازتعریف بانکداری و تعریف مسیر مدرن که مسیر دوم را انتخاب نمود و با تعاریف نوین و خدمات مدرن، اولین ها را برای خود ثبت کرد.


بانک قرض الحسنه مهر ایران در اولین حرکت سنت شکن، فعالیت خود را با تسهیلات ارزان قیمت نشان داد و برای اینکه ثابت کند فقط با کارمزد آن هم ۴درصد، می توان بانکی را اداره نمود و شیرینی تسهیلات ارزان قیمت را به همه چشاند، کار سختی در پیش رو داشت. در آن زمان عده ای به ظاهر تحلیل گر، آینده ی خوبی برای بانک متصور نمیشدند اما اقدامات بانک نظیر پایبندی به عهد با مشتری از جمله عدم بنگاه داری و عدم انحراف منابع قرض الحسنه ، شفاف بودن با مشتری و… موجب آن شد تا این روزها با افتخار به استقبال جشن ۱۴ سالگی برود و از شیرینی اعتماد مردم به خود لذت ببرد.

WhatsApp Image 2020 11 22 at 09.34.16


بانک  قرض الحسنه مهر ایران و پروژه بازتعریف مسئله بانکداری و تسهیلات


امروزه با فعالیت های گسترده بانک قرض الحسنه مهر ایران می توان گفت ارائه تسهیلات در بانکداری یک شاخه مجزا و مهم برای ارزیابی شده است.
زمانی که تسهیلات با سود های بالا در بین مردم رایج بود و برای اخذ آن نیز مشکلات مختلفی وجود داشت، بانک مهر ایران، اقدام به پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد نمود. بانک مهر ایران مثلا در تعریف مسئله تسهیلات به نقاط مهم برای مشتری یعنی: نرخ تسهیلات، کپی مدارک، تکمیل فرم، امضا، ضمانت، زمان پرداخت وام به مشتری، شفافیت امتیاز مشتری و… رسید و به عنوان اولین بانک، سیستم محاسبه امتیاز را به صورت شفاف در اختیار مشتریان در سایت قرارداد. همچنین به عنوان اولین بانک، کپی مدارک و تکمیل فرم و امضا با خودکار را در شعب خود، حذف و در همان لحظه که مشتری امضا الکترونیکی خود را ثبت میکند با حذف بوروکراسی اعتبارات بانکی، امکان واریز وام به حساب مشتری را تعریف نمود.
این بانک برای وقت شهروندان اهمیت خاصی قائل است. قبل از شیوع بیماری کرونا، خدمت افتتاح حساب آنلاین بدون حضور مشتری در بانک را ارایه داد و تا آنجا پیش رفت که بعد از یک سال از شیوع کرونا تنها بانکی ست که کارت نقدی را به آدرس مشتری پست می کند.
بانک قرض الحسنه مهر ایران با گسترش تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه برای غالب هموطنان به ویژه مددجویان سازمان های حمایتی، گام مهمی در کم نمودن شکاف طبقاتی برداشت به طوری که سازمان همکاری اسلامی را قانع نمود، این بانک را به عنوان بانک برتر دنیای اسلام که تلاش های زیادی برای از بین بردن فقر و کم نمودن فاصله طبقاتی داشته، معرفی نماید.
و اینک آذر ۹۹ شده و بانک   قرض الحسنه مهر ایران مثل هر سال در این ماه، البته با کمی تفاوت به خاطر ویروس کرونا، خاطرات خوب را با شما مشتریان مرور میکند و از اینکه خوش حساب ترین مشتریان را در بین سیستم بانکی دارد به خودش میبالد.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=12985

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: