یادداشت ارسالی /حرمت قلم و رسانه

فصلی نو – حمیده سعیدی

بسمه تعالی
روز قلم وهفته قلم بهانه ای شد که باز دست به قلم بشویم و از قلم و رسانه که مکمل یکدیگر هستند قلم برانیم واما از حرمت “قلم” و نوع استفاده از “قلم ” رو به اختصار اشاره ی داشته باشیم لذا سخن خود را با آیه شریفه:
(ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ﴿۱﴾)

نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند (۱)
آغاز می نمایم .آری همانطور که مستحضرید در قرآن کریم نیز خداوند متعال به قلم سوگند یاد کردند و این یعنی “قلم”
دارای حرمت وارزش والایی می باشد.ودر ادامه به فرمایش حضرت امام (ره)اشاره می نمایم
((بیان مسوولیت و رسالت مطبوعات و رسانه ها کلیدی ترین مفهوم در بیانات و توصیه های امام خمینی(ره) است و از آنجایی که رسانه ها را بعنوان راهبر جامعه می داند که می توانند نقش تعیین کننده ای در مشی فرهنگی کشور داشته و باید به همه آحاد مردم توجه داشته باشند، ))
خب از فرمایش حضرت امام(ره) اینطور استنباط میکنیم که قلم و رسانه باید در یک مسیر مشخص برای تعالی ورشدیک جامعه حرکت نمایند چراکه ایندو دو مقوله ی مکمل وجدا ناشدنی ازهمدیگرند! مخصوصا به فرهنگ که ریشه و بنیان یک جامعه میباشد توجه ویژه ای داشته باشند.
اینجاست که حرمت قلم به خودی خود نمایان میشود و حال اینکه فردی که اهل قلم هست ببینیم دارای چه نوع تفکر و ایدئولوژی می باشد و چرا که نوع نگاه آن “شخص ” به جامعه ای که درآن زندگی میکندتا چه نوع نگاهی باشد خب به طور کلی یک قلم دارای “دارای اصالت ، شرافت و وجدان هست.
واساساباید در راستای حق و حق طلبی حرکت کند و احقاق حق نمایند!
امروزه در دنیای نوین و مدرنیته که قلم در حوزه های مختلف (فرهنگیسیاسیاجتماعی و… )نقش بسیار مهمی ایفا می کند وبعضا در مسیر منفعت های شخصی و گروهی بکار میرود و رسانه که مکمل آن هست منتشر کننده می باشد و گاهی اصالت و شرافت قلم را زیر سوال میبرند که عامیانه آن را “معامله خبر” یا ” معامله با قلم “می گویند بدین معنا که خبری نشر داده میشود و بلافاصله تکذیب میکنند همچنین مطلبی که به واسطه آن قلم تولید شده است و موجب بی اعتمادی آن جامعه نسب به قلم و متعاقبا رسانه می شود .
اینجاست که حرمت قلم و رسانه شکسته میشود و اصالت و رسالت آن ها زیر سوال میرود .البته ناگفته نماند که برخی قلم ها در راستای اهداف امام وانقلاب اسلامی بکار میروند و درخط مقدم هستند و همچون سال های دفاع مقدس از آرمانهای انقلاب اسلامی خاصه احقاق حق محرومین و “فرهنگ ” دفاع میکنند !
حسن ختام کلامم را مزین می نمایم به فرمایش
” مقام معظم رهبری: کاش افرادی بتوانند مانند شهید آوینی جهاد مقابله با کرونا را روایت کنند.”
باملاحظه ودقت برآنچه ذکرشد متوجه خواهید شدکه حفظ وحراست ازقلم درفضای مجازی بیش ازپیش مهم وحیاتی است زیرا که اکنون قلم بازیگرنقش اول فضای مجازی است والبته متاسفانه صیانت ازقلم دراین عرصه مورد بی مهری وغفلت قرار گرفته است که توجه بیش از پیش دلسوزان عرصه قلم و رسانه می طلبد.
حمیده سعیدی فعال سیاسی فرهنگی رسانه

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=12100

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: