یادداشت ارسالی- خیانت جاوید به شهر یاسوج/مقدم تکرار جاوید نشود

یادداشتی را که در زیر می خوانید از سری مطالب ارسالی مخاطبین سایت است و انتشار آن الزاما بمعنای تایید نوشته نیست

فصلی نو – شهریار محمدی

بیش از چهار سال محمد علی جاوید شهردار یاسوج بود و از قضا این شهردار نمونه به عنوان شهردار بیرجند انتخاب گردید.
محمدعلی جاوید در طی چند سالی که شهردار یاسوج بود بیش از آنکه صاحب تفکرمعماری شهری، شهرسازی و شهرنشینی باشد دنباله رو تفکرات حزبی هم فکران خود بوده و برای پیاده نمودن ایده ها و تصمیمات شهری بر اساس تصورات عقیدتی سیاسی هم پیمانانش تلاش می نمود. به همین خاطر عملکرد وی در نصب المان های بی روح شهری که نه تنها هیچ انرژی مثبتی به شهروندان نداده بلکه هیچ نوع اصالت معماری( و یا حداقل معماری بومی) در آنها دیده نمیشود که شهروندان و گردشگران به عنوان نماد شهری از آن یاد کنند.
با دقتی کوتاه در فضا سازی ، ساخت و نصب المان های شهر یاسوج می توان پی برد که جاوید تصمیمی مستقل از کارگروه تخصصی معماری شهری و شهرسازی نداشته و همه تابع مشورت ها و تصمیم گیری های افراد و نهادهای خاص بوده است. و جاوید صرفا به دنبال ساختن رزومه ای برای خود و از طرفی راضی نگه داشتن عده ای و جلب حمایت هم فکران برای رسیدن به مقاصد بالاتر بود.
ایشان تمام فضاهای شهری را بدون رعایت اصول مهندسی در زیباسازی شهری و عدم طراحی و ایده ای نو، صرفا با جدول کشی و چمن کاری به پارک ساده آن هم بدون زیرساخت ها و تاسیسات لازم تبدیل کرده است.مصداق عینی آن پارک غدیر واقع در کمربندی دانشگاه یاسوج است که بدلیل عدم رعایت اصول فنی و مهندسی در بستر سازی حریم رودخانه بشار و عدم ایجاد دیوار حایل و سیل بند، برای محافظت از فضای موجود اکنون فقط با ۳روز بارندگی این فضا تخریب شده و هزینه گزافی که از بیت المال برای آن خرج شده بود از بین رفت و اکنون باید چند برابر اعتبار مالی قبلی برای بازسازی مجدد آن هزینه گردد. حال باید برای هدر رفت بیت المال چه کسی پاسخگو باشد؟
بهترین فضاها و موقعیت ها برای ایجاد فضایی دلنشین برای شهرواندن سواحل روخانه بشار بوده که به بدترین شکل ممکن فقط تبدیل به جدول کشی و چمن شده است. آیا بهتر نبود جاوید در طول چهار سال کاری خود در شهرداری یاسوج به جای امار و ارقام به کیفیت نگاه میکرد! بهتر نبود به جای چند هکتار فضای چمن کاری فقط یک هکتار را با طراحی زیبا و ایده ای نو اقدام به ساخت ساحلی زیبا و درخور شهروندان و گردشگران می نمود.
اگر واقعا قانون و محکمه وجود دارد اکنون باید جاوید درجایگاه پاسخگویی عملکرد خود برآید .امیدواریم اقای مقدم تکرار جاوید نشود و از مشورت های همه مهندسین شهرساز، معماران، طراحان شهری و… استفاده نماید. و از شورای شهر و کمیسیون های تخصصی این شورا و سازمان بازرسی، دفتر فنی استانداری نیز خواهشمندیم مانع از اجرای اقدامات غیرکارشناسی شوند.چرا که در طول این چند سال هر نوع سازه اعم از پل یا حریم سازی، جاده سازی و ….انجام گرفته بدلیل عدم نظارت در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است.

طراحِ خروجی های گرفته شده مهندس محسن مطهریان است که در آدرس اینستاگرام گروه طراحی ایهام قرار داده است.

شهریار محمدی مخاطب فصلی نو

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=8789

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: