فصلی نو – سمیرا ویسی شاید سالهای سال طول بکشد تا یک وزارتخانه پر پول مثل نفت پیدا شود و بخواهد میلیاردی در یاسوج سرمایه گذاری کند. اصلا این عادت ما یاسوجی هاست برای بعضی ها فرش قرمز پهن می کنیم که شهرمان را زخمی کنند و وقتی فرصتی استثنائی آن هم توسط یک اقتصاددان […]

فصلی نو – سمیرا ویسی

شاید سالهای سال طول بکشد تا یک وزارتخانه پر پول مثل نفت پیدا شود و بخواهد میلیاردی در یاسوج سرمایه گذاری کند. اصلا این عادت ما یاسوجی هاست برای بعضی ها فرش قرمز پهن می کنیم که شهرمان را زخمی کنند و وقتی فرصتی استثنائی آن هم توسط یک اقتصاددان غیر بومی که بر چم و خم سرمایه گذاری واقف است، ایجاد می شود، عده ای سیاسی وار کاسه داغ تر از آش می شوند تا تیشه به ریشه یاسوج بزنند و این شهر هیچوقت پیشرفت نکند.

من از شورای محترم شهر یاسوج سوالی دارم، آن هنگام که زمین بزرگی را در وسط شهر که متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود به موسسه کوثر واگذار می کردند تا مجتمع خرید بسازد کجا بودند چرا از میلیاردها تومان عوراضی که باید معین کوثر به شهرداری می پرداخت گذشتند و در قبال آن میلیاردها تومان یک زمین چند متری گرفتند که حالا هم معین کوثر کار را نیمه کاره رها کرده باشد و هم شهرداری به حق و حقوقش نرسیده باشد و هم مشکل پارک خودرو در آن منطقه به مشکلات شهرداری یاسوج اضافه گردد. اتفاقا آن زمان همین آقایان اکبری و اکبری تبار که امروز مخالف سرمایه گذاری نفت هستند در شورای شهر بودند.

نمی دانم این چه حکمتی است که عده ای آنجا که باید مخالف باشند، موافقند و آنجا که باید موافق باشند، مخالفند. امروز سرمایه گذاری های معین کوثر و خلیج فارس -که یک دهم سرمایه گذاری نفت هم نمی شد- که هرکدام نقطه ای از شهر یاسوج را گودبرداری کرده و خبری از آن رویاهای بزرگ سرمایه گذاری نیست، روی هواست و خبری از شورای شهر نیست اما پارک جنگلی که شورا و شهرداری حتی توان اداره سرویس های بهداشتی آن را ندارند، ملکه هزار مالک شده است و شورا ساز مخالفتش را آنقدر کوک کرد که این فرصت بزرگ را سوزاند.

می گویند مردم بروند استفاده کنند، آخر ای عقلای شهرسازی، کجای دنیا مهمانسرا و هتل برای استفاده عمومی است یعنی مثلا وقتی می خواستند هتل پارسیان (آزادی) را در یاسوج بسازند باید شرط می کردند که مردم هر وقت خواستند، رایگان استفاده کنند اما همین هتل آزادی را اگر نداشتیم امروز به عنوان شهر بی هتل ایران هم در گینس ثبت می شدیم در همین هتل آزادی چه تعداد سمینار ملی، استانی و منطقه ای برگزار می شود.

توسعه یعنی همین، شما کارخانه هم بسازید بهرحال مالکی دارد و عده ای هم مشغول به کار، نمی توان گفت که حالا چون زمین عمومی است پس همه مردم باید بتوانند وارد کارخانه ساخته شده شوند و مایحتاجشان را بردارند.

شورای عزیز، کل شهر یاسوج پارک جنگلی است شما اگر به فکر مردم بودید که به جای دلسرد کردن یک استاندار که راه توسعه را بلد است و می داند در شرایط حاد اقتصادی کنونی هزارتومان سرمایه گذاری هم می تواند این استان را توسعه دهد، ده ها پارک جنگلی در دور و اطراف یاسوج ایجاد می کردید. شما که در مدیریت همین فضای سبز بلوارهای درون شهر هم مانده اید پس کم به نام مردم چوب لای چرخ سرمایه گذاری بگذارید.