یادداشت ارسالی – نگاه تخصصی به سی سخت پس از زلزله

فصلی نو-باید باور داشته باشیم در کنار مدیریت بعد از بحران و ساماندهی موقت زلزله زدگان شهرسازی تاب آور یعنی برنامه ریزی و طراحی شهری پایدار شهر سی سخت با رویکرد شهر خلاق.....

فصلی نو- عمران کهزادی

 

به بهانه زلزله در شهر سی سخت
اگرچه همه ما به خاطر وضعیت پیش آمده در سی سخت ناراحت و نگران هستیم . اگرچه همه در تلاش هستند تا گوشه ای از خسارتهای پیش آمده جبران گردد و یقینا مهمترین و بیشترین خسارتها آنهایی هستند که روح و روان زلزله زدگان را زخمی نموده و خاطره های سالیان دراز از خاطرات پدری در خانه ها را به ویرانی کشانده و به نوعی حس مکانی را کم رنگ نموده است، نوستالژی را نمی توان با چادر ، مصالح و … باز زنده سازی کرد و این خود از بحرانهای اساسی چنین حوادثی هستند.

بازسازی شهر سی سخت با رویکرد بازآفرینی نیاز به نگاه های تخصصی دارد چرا که این شهر همانگونه که همه عزیزان می دانند علیرغم رشد ارگانیک و بخشی برنامه ریزی شده خود یک شهر معمولی نیست ، بلکه شهر برف و آفتاب، باغ شهر ، شهر اقماری؛ شهر علم و ادب، شهر گردشگری با اکوسیستم منحصر به فرد و … لقب گرفته و لازم است در این فرصتی که آن را قضا و قدر الهی فراهم نموده محتاطانه حرکت نماییم و عجولانه تصمیم نگیریم.

باید باور داشته باشیم در کنار مدیریت بعد از بحران و ساماندهی موقت زلزله زدگان شهرسازی تاب آور یعنی برنامه ریزی و طراحی شهری پایدار شهر سی سخت با رویکرد شهر خلاق و زیست پذیر خود از جمله اقدامات حیاتی و تخصصی است  که می تواند در آینده بخش زیادی از بحرانها و خسارتهای فیزیکی، روحی و روانی زلزله زدگان و نسلهای بعدی این دیار را مرحمی ببخشاید و با ایجاد یک محیط برخوردار از استانداردهای جهانی و شهرسازی و معماری زمینه گرا حرکتی چون جهان شهری شدن و یک شهر هوشمند را به خود بگیرد .

تجربه و بازسازی زلزله بم و بعد از آن در سالهای اخیر زلزله کرمانشاه خود می تواند از تجربه های تلخ تصمیم گیری ، مدیریتی و سپس اجرا در شهرهای زلزله زده ما باشد اگرچه در تهیه طرح های توسعه شهری مربوطه تلاش بر نوشهرسازی بوده است.
به نظر می رسد اگرچه برای همه انسانها داشتن احساسات مهم و ضروری می باشد اما برای باز آفرینی پایدار شهر سی سخت نه تنها با نگاه شهر نگر بلکه نگاهی فراتر از آن و حتی جهان شهری شدن لازم و ضروری بوده و حال که دستگاه ها، نهادها و موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی زیادی قدم پیش نهاده و هر کدام از آنها ساخت و باز سازی بخشی از واحدهای مسکونی و …. را تقبل نموده اند لازم است یک مدیریت شهری واحدی کنترل و نظارت تخصصی کلیه امور را بر عهد گرفته و از هرج و مرج ساخت و سازهای جزیره ای جلوگیری بعمل اید چرا که ممکن است در غیر اینصورت خسارتهایی بعدی این گونه ساخت و سازها و تاثیر آن در حوزه نفوذ خود کمتر از زلزله فعلی نباشد.

پس تهیه طرح توسعه شهری با رویکرد بازآفرینی پایدار شهری در جهت خلق یک شهر تاب آور، خلاق و زیست پذیر پیش از هر تصمیمی برای شهر سیسخت لازم و ضروری است.
ارادتمند همه شما .

 

کهزادی متخصص در شهرسازی

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=13615

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: