تابستان؛ فصلی که تعطیل نیست

یاسوج- فصلی نو- اگرچه ممکن است براساس نگاه اولیه به تابستان، این فصل برای دانش آموزان، زمان تعطیلی مدارس باشد اما درصورت بهبود برنامه های اوقات فراغت، این زمان می تواند به دوران دیگری از رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

به گزارش فصلی نو، به عقیده کارشناسان علوم اجتماعی اوقات فراغت همانند شمشیر ۲ لبه‌ای است که یک لبه آن می‌تواند منجر به رشد فکری و نشاط روحی و لبه دیگر آن می‌تواند زمینه را برای بی‌انگیزه شدن، خستگی روحی و روی آوردن جوانان به تفریحات ناسالم را فراهم کند.
براساس آمار امسال ۲۵ هزار پایگاه تابستانی برای اجرای برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان در کشور دایر شده است.
در این پایگاه‌ها پنج میلیون دانش آموز حضور دارند.
از آنجا که علاقه و استعداد دانش آموزان در مناطق کشور متفاوت است، موضوع ایجاد فرصت در تمام زمینه‌های تفریحی، هنری، حرفه‌ای و ورزشی می‌تواند زمینه پربار شدن این روزها را فراهم کند.
از سوی دیگر پیش بینی فعالیت در زمینه‌های آموزشی، تفریحی و فرهنگی برای پاسخگویی به تمام نیازهای نسل جوان موضوع دیگری است که متخصصان بر آن تأکید دارند.

**طرح‌های اوقات فراغت فرصتی برای بلوغ فکری
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که اجرای صحیح و هر چه مطلوب‌تر طرح غنی سازی اوقات فراغت عاملی مهم برای توانمندسازی فکری دانش آموزان به‌عنوان آینده سازان کشور است.
فتاح محمدی اظهار داشت: یکی از موضوع‌هایی که باید به‌طور جدی در برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت در کهگیلویه و بویراحمد مدنظر باشد بحث جذاب شدن این برنامه‌هاست.
وی افزود که به‌منظور ایجاد جذابیت هر چه بیشتر در برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت در این استان باید شیوه‌های جدید و متنوع مورد استفاده قرار گیرد.
محمدی با اشاره به گسترش روز افزون انواع آسیب‌های اجتماعی، عنوان کرد که غنی سازی اوقات فراغت می‌تواند به صیانت هر چه بیشتر نسل جوان در مقابل این آسیب‌ها کمک کند.

** ظهور خلاقیت و ابتکار دانش آموزان در طرح‌های اوقات فراغت
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که خلاقیت‌ها، ابتکارها و ایده‌های جدید دانش آموزان در طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت بروز و ظهور می‌یابد.
هادی زارع پور اظهار داشت: مهم‌ترین کارکردهای غنی سازی اوقات فراغت شکوفایی استعدادها، بروز خلاقیت‌ها، رشد اجتماعی دانش آموزان، ایجاد نشاط و ارتقای بهداشت روانی آنان است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اصول مهمی که باید در این برنامه ریزی‌ها لحاظ شود تنوع بخشی و به‌روز بودن برنامه‌ها، نظارت دقیق و مستمر، انتخاب زمان و مکان مناسب و اجرای برنامه‌ها بر اساس جنسیت و سن افراد شرکت کننده است.

** کانون‌های ورزشی محلی نشاط جسمی و روحی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۲۸ کانون ورزشی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان این استان پیش بینی شده است.
وی افزود که این کانون‌ها در هشت رشته ورزشی شامل فوتبال، فوتسال، هندبال، والیبال، تنیس روی میز، بدمینتون، ورزش‌های بومی، محلی و ورزش‌های رزمی در طول اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت و تا پایان تابستان سال جاری فعالیت می‌کنند.

 

**شرکت ۶۱ هزار دانش آموز در دوره‌های اوقات فراغت
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که تاکنون ۶۱ هزار و ۷۰۰ دانش آموز پسر و دختر مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم این استان در طرح غنی سازی اوقات فراغت شرکت کرده‌اند.
زارع پور اظهار داشت: این تعداد دانش آموز در ۲۱۰ پایگاه فعال غنی سازی اوقات فراغت در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد پذیرش شده‌اند.
وی افزود که پایگاه‌های فعال غنی سازی اوقات فراغت کهگیلویه و بویراحمد شامل کانون‌های فرهنگی و تربیتی، پژوهش سراها، مدارس تخصصی ورزش، دارالقرآن‌ها و مراکز علمی آزاد است.
زارع پور عنوان کرد که مهم‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده برای اجرا در پایگاه‌های غنی سازی اوقات فراغت کهگیلویه و بویراحمد شامل آموزش قرآن، آشنایی با فضای مجازی و فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و هنری است.

** اردوهای طرح هجرت یک تیر و چند نشان
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که سه هزار و ۵۴۳ دانش آموز پسر و دختر مقطع متوسطه دوم این استان تابستان سال جاری در طرح هجرت سه شرکت می‌کنند.
زارع پور اظهار داشت: این تعداد دانش آموز کهگیلویه و بویراحمد از نیمه دوم تیر تا شهریور سال جاری کار مرمت و بازسازی مدارس استان را انجام می‌دهند.
وی افزود که در این طرح ۵۰ باب مدرسه کهگیلویه و بویراحمد در نقاط مختلف شهری و روستایی استان توسط دانش آموزان مرمت و بازسازی خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت و بازسازی هر کدام از این مدارس ۲۶ میلیون ریال است.
زارع پور عنوان کرد که این میزان اعتبار توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تأمین و پرداخت می‌شود.

** دارالقرآن‌ها ظرفیتی برای توسعه فرهنگ دینی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۲۶ دارالقرآن و کانون پرورشی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم این استان در تابستان سال جاری فعالیت می‌کنند.
زارع پور بیان کرد: اعزام برگزیدگان رقابت‌های قرآنی این ۲۶ دارالقرآن و کانون پرورشی به مشهد مقدس و برگزاری اردو برای زیارت اولی‌ها و افراد برتر رقابت‌های فرهنگی و هنری از مهم‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده برای اجرا در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد است.
یک فرهنگی و کارشناس علوم اجتماعی گفت که اوقات فراغت تابستان زمان بیکاری نیست که بطالت بگذرد بلکه در صورت موقعیت شناسی خانواده‌ها و فعالیت متناسب با علاقه دانش آموزان می‌تواند فرصتی مغتنم برای آموزش مهارت‌های شغلی و کشف استعدادهای دانش آموزان باشد.
صدیقه حیدری افزود که توانایی مربیان اجراکننده طرح‌های اوقات فراغت به‌ویژه در سنین ابتدایی، محتوای آموزشی از عواملی است که می‌تواند به جذاب شدن این دوره‌ها کمک کند.
وی بیان کرد که اصرار والدین به شرکت دانش آموزان در چند دوره فشرده و آموزش‌های خاص از آسیب‌های جدی طرح‌های اوقات فراغت است که باید مورد توجه جدی باشد.
حیدری با اشاره به تهدیدهای فضای مجازی و دیگر آسیب‌های اجتماعی بر ضرورت توجه بیشتر والدین برای مدیریت این دوران طلایی تأکید کرد.
تنوع بخشی به برنامه های غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از ایده‌های نو می تواند تابستان را برای دانش آموزان سودمند کند و در این صورت خانواده ها نیز از این طرح ها بیش از گذشته استقبال می کنند.
افزون بر ۱۵۰ هزار دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کنند.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=4251

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: