غلامعباس سبز از عملکرد یک ساله حضور خود در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سخن گفت

فصلی نو ،وقتی نام وزارت بهداشت می آید اغلب تصویری که در اذهان متبادر می شود همان معاونت درمان است. معاونت کلیدی که تبلور سیاست گذاریهای دولتهاست.

به گزارش فصلی نو،در واقع عملکرد این معاونت می تواند یک وزارتخانه را در نگاه عمومی ضعیف یا موفق جلوه دهد و حالا غلامعباس سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یک سال پس از حضورش در این معاونت و سه روز مانده به پایان سال به میان خبرنگاران آمد تا از عملکردش در یک سال گذشته بگوید.

سبز معتقد است حوزه بهداشت و درمان تعارف بردار و سفارش پذیر نیست باید جان و سلامت جامعه در اولویت باشد. که البته این موضوع را متوجه خودش هم می داند و می گوید سال گذشته در بازدید از بیمارستان شهید بهشتی گفتم وضعیت اورژانس این بیمارستان اسفناک است .

وی ادامه می دهد بسیاری آن اظهار نظر مرا به خودزنی تعبیر کردند با این حال تغییراتی که به واسطه این صحبت در بیمارستان ایجاد شد چشمگیر است و از این بابت خوشحالم چرا که نباید بر سر سلامت مردم و جامعه مماشات کرد.

این معاون جوان دانشگاه علوم پزشکی می گوید پیشرفت و تحقق برنامه جامع عملیاتی در سال گذشته و هنگام تحویل معاونت ۷۰ درصد بود که حالا در شش ماهه اول سال ۹۷ این رقم به ۹۰ درصد و در شش ماهه دوم به ۹۴.۹۶ درصد رسیده است که البته نمی توان تلاشهای گذشتگان رابرای رسیدن به این درصد نادیده گرفت .

سبز ادامه داد: عدالت درمانی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و عدالت حکم می کند در روستاها و مناطق محروم و و هر جایی به فراخور نیازهای آن منطقه تمیهداتی اندیشیده شود.

پلمپ ۱۵ مرکز زیبایی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۱۵ مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی، لیزر، پوست و درمان‌های دیگر در استان پلمپ شد.وی یادآوری کرد پلمپ این تعداد مرکز غیر مجاز کار بزرگی است چرا که مافیای زیادی دراین زمینه وجود دارد که سعی می کنندعلوم پزشکی را تحت فشار بگذارند تا مانع بسته شدن این مراکز شوند. ضمن آنکه این نوعی قاچاق پزشکی پر درآمد محسوب می شود.

وی تاکید کرد بسیاری از این مراکز خود را منتسب به پزشکان مشهور کشوری می نامند و به مشتریان اعلام می کنند مجوزهای لازم را از مراکز معتبر دریافت کرده ایم که پس از استعلام مشخص شده این موضوع صحت ندارد و این افراد صرفا از نام پزشکان برای جلب مشتری سو استفاده کرده اند.

سبز با بیان اینکه خود من متخصص گوش و حلق و بینی و حتی زیبایی هستم ریسک انجام برخی از این جارحیها را بدون داشتن اتاق عمل مجهز و تجهیزات تخصصی به عهده نمی گیرم بعد شاهد هستیم گاهی عملهای اینچنینی را مرازک غیر مجاز در یک خانه انجام می دهند که مراجعات و شکایاتی هم در این زمینه داشته ایم و پیگیر آنها هستیم.

غلامعباس سبز بابیان اینکه اکثر مراکز زیبایی در استان کهگیلویه و بویراحمد غیرمجاز هستند، گفت: امسال ۱۹۶ مورد بازرسی از مراکز درمانی صورت گرفته، که از این تعداد ۲۴ مورد به دادستانی استان معرفی، و برای ۲۳ مورد اخطار کتبی ارسال شد، و همچنین ۱۵ مرکز غیرمجاز زیبایی، لیزر، خدمات پوست و درمان‌های دیگر در استان تعطیل شد.اوضاع نظارت بر درمان تا قبل از این هم خیلی حال و روز خوشی نداشت و وجود این همه مرکز غیرمجاز که عمدتا در شهر یاسوج، به نوعی فاجعه است.

وی می گوید :در خلأ نظارت‌ها، در برخی آرایشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد انواع تزریقات غیر مجاز، ژل بوتاکس و اقدامات خطرناک و غیرعلمی انجام می‌شود که در ۵۰ بازدید سرزده عرصه برای تخلف این افراد تنگ شده است.

وی یادآوری می کند کارهای خوبی در حوزه نظارت بر درمان با حمایت سیستم قضایی، درحال انجام است هر چند برخی ایراد می‌گیرند که مگر متولیان درمان این استان تا الان خواب بودند که این همه مرکز درمانی غیرمجاز به ویژه در زمینه پوست و مو و زیبایی فعالیت ۵ ساله دارند اما مهم این است که الان بیدار هستند و باید برای افزایش سلامت مردم و جامعه به آنها کمک کنیم.

پلمپ ۷۴ مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد

وی با اشاره به مراکز غیرمجاز درمان سو مصرف مواد مخدر در استان، اظهار داشت: ۷۴ مورد مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد مواد مخدر در استان پلمپ شد، و همچنین برای ۱۶۰ مورد اخطار کتبی ارسال شد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بابیان اینکه ۵۰ واحد پزشکی و پیراپزشکی در استان تأسیس‌شده است، عنوان کرد: امسال مرکز درمان سکته مغزی در اورژانس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه واحد ۲۴۷ برای ارائه خدمات به بیماران سکته مغزی راه اندازی شده است که تاکنون اقدامات انجام شده روی هر شش بیماری که برای دریافت خدمات پس از سکته مراجعه کرده اند موفقیت آمیز بوده است.

وی یادآوری کرد برای استفاده از این خدمات باید نهایتا بیماران سکته مغزی تا چهار ساعت پس از سکته به بیمارستان منتقل شوند که با توجه به راه اندازی اورژانس هوایی در صورتی که در زمان طلایی مرکز خدمات اورژانس در جریان قرار گیرد می توانیم اقدامات موثری را انجام دهیموی افزود: چادر سلامت به مناسبت هفته پیشگیری و سلامت در سطح شهر و محل برگزاری نماز جمعه برگزار شده، و همچنین کارگاه‌های آموزشی اطفال، بیماری‌های کریمه-کنگو در سطح استان برگزار شده است.

ارایه تعرفه خدمات پرستاری در منزل

سبز اظهار داشت: ۹۸ درصد پرستاران استان از بیمه حرفه‌ای برخوردار هستند، و همچنین به پرستاران واجد شرایط، مجوز تعرفه خدمات در منزل ارائه شد.سبز گفت ، پرستاران این مراکز مراقبت در منزل با صلاحیت های خاص حرفه ای تربیت می شوند و به کودکان، سالمندان و بیماران، خدمات حرفه ای درمانی ارایه می دهند که راه اندازی این مراکز می تواند باعث ایجاد اشتغال هم شود.

ایجاد واحد مانیتورینگ مرکزی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد:,واحد Mcmc در استان راه اندازی شده که به صورت مرکزی اورژانش تمام بیمارستانها ، نحوه ارایه خدمات به بیماران را کنترل می کند که این اقدام موثری در راستای افزایش کیفیت و نظارت بر عملکرد کادر درمانی و ارتقا خدمات به بیماران است.وی همچنین از ایجاد آزمایشگاه های تک تخصصی در استان خبر داد و گفت واحد قارچ شناسی در بیمارستان شهید بهشتی راه اندازی شده و واحد خون شناسی نیز به زودی راه اندازی می شود.

راه اندازی نوار قلب آنلاین

سبز افزود : تا پیش از این نوار قلب از بیماران گرفته می شد اما با راه اندازی تله کاردیوگرام(نوار قلب آنلاین) ، نوار قلب بالافاصله برای پزشکان متخصص ارسال و نظر خود را ارایه می دهند و در این صورت تشخیص و اقدام سریعتر از قبل انجام می گیرد.اقدامی که در بخش پیش بیمارستان و از لحظه تماس با اورژانس ۱۱۵ در برنامه است و می‌تواند آمار مرگ ناشی از سکته‌های قلبی را کاهش دهد.
رشد ۲۳ درصدی بودجه

وی یادآوری کرد در استان به ازای هر هزار بیماری یک و نیم تخت است که در حال حاضر وضعیت مطلوبی است و پس از بهره برداری از بیمارستان شهید جلیل این شاخص بهتر هم خواهد شد.وی ابراز امیدواری کرد افتتاح بیمارستانهای استان بتواند زمینه جذب توریسم سلامت را نیز برای استان فراهم کند.سبز در پایان یادآوری کرد رشد بودجه دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۹۷ حدود ۲۳ درصد است که منجر به تحقق برنامه های از پیش تعیین شده خواهد شد.

به هر حال، آنگونه که خود سبز هم می‌گوید، او نه عصای موسی دارد و نه ید بیضا و نه دم مسیحا اما واقعیت این است که درمان، پیشانی حوزه حساس و گسترده سلامت است که وقتی “پیشگری از درمان” در این مملکت جدی گرفته نمی‌شود، بار سنگینی را حوزه درمان و متولیان آن تحمل می‌کنند.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=6402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر روز: