یادداشت ارسالی- مراسمات عروسی در یاسوج و هزاران سوال بی جواب

فصلی نو – محسن شنبه پور

با توجه به رونق مراسمات عروسی در این فصل و ماه های مبارک از سال و همچنین افزایش حوادث و متاسفانه مرگ و میرهای زیاد گاها شاهد
رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی مناطق استان بوده و هستیم.

این رسم از دیرباز در بین برخی اقوام وجود داشته است. در این آئین افراد ماهر در مراسم مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند ، البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می پذیرفت.

با توجه به اینکه بسیاری از مراسمات بصورت گسترده و بدون نظم و ترتیب برگزار می شوند افرادی بدون تخصص اقدام به تیراندازی می کنند که این مسئله به هیچ عنوان بر اساس آئین گذشتگان نیست.

امروزه با رشد جمعیت و گسترش روابط سیاسی،اجتماعی،شغلی و نسبت های فامیلی ،محافل عروسی و عزا با خیل عظیم جمعیت برگزار می گردد.

 

متاسفانه در سال های اخیر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا در بین جمعیت انبوه و غالبا توسط افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که این مسئله گاها منجر به حوادث ناگواری می شود.

در برخی مراسمات شادی به عزا و درگیری هایی کشیده می شود و یا در مراسمات عزا فردی بصورت اتفاقی و ناخواسته مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و عزایی دیگر شکل می گیرد که خانواده هایی را داغدار می کند، در برخی موارد زمینه ساز اختلافات و درگیری های طایفه ای می شود.

لذا قبل از اینکه شاهد اتفاقات ناگواری باشیم از مسئولین محترم بویژه استادار محترم ،معاونین محترم و همچنین فرماندار محترم ،بزرگان طوایف و … خواهشمندیم نشست های مختلفی را با سران طوایف برگزار و تبعات منفی این رسم نادرست را تشریح کنند که دیگر شاهد اتفاقات مرگبار نباشیم.
و موجبات آرامش عمومی را فراهم سازیم.

محسن شنبه پور
فعال سیاسی-اجتماعی

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=6573

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: