عریان: اول باید درد را بشناسیم که کدام نسل و کدام مدیریت ها جفا کرده اند

فصلی نو ،رئیس دانشگاه یاسوج در نشست با خبرنگاران گفت: برای توسعه پایدار استان به عنوان دانشگاهی و مدیر چه نقشی باید داشته باشیم این دغدغه مهمی است که چرا استانی با این برخورداری از جمله آب ، ۵۱ درصد پوشش جنگلی و منابع گاز و نفت و صنعت گردشگری و گیاهان دارویی و سایر محبت های دیگر چرا هنوز پیوند نازیبای محروم به استان اطلاق می شود.

عریان بیان کرد: باید به عنوان دانشگاهی و خبرنگار روی چند موضوع کار کنیم، اول باید درد را بشناسیم که کدام نسل و کدام مدیریت ها جفا کرده اند که باعث شده است اینگونه بمانیم عوامل بازدارنده توسعه استان نیروی انسانی یا موارد دیگر بوده است اگر درست انتخاب شدیم شاید نیرو ها را درست نچیدیم، وقتی درد را شناختیم آن موقع می توانیم نسخه بپیچیم و راه های برون رفت را استخراج کنیم و روی بهبود آنها تلاش و کار کنیم برای شناخت درد نیز به کارشناسان دردشناس، خبرنگاران و مدیران خوب تکیه کنیم.

وی افزود: نکته ما اکنون خبرنگاران است خبرنگار باید از دانش عمیق در حوزه کاری برخوردار باشد جامعه خودش را خوب بشناسد باید چند متر جلوتر از آمار جامعه باشد باید یه تمام معنا عالم باشد تا وقتی این موارد طی نشود نمی توان به آسانی موفقیت را به دست آورد.

عریان بیان کرد: خبرنگاری به کارهای دانشی دیگر شباهت دارد با جمع بندی کلی یک سری دردها بارز است نیاز به کنجکاوی ندارد مهمترین این دردهایی که باعث شده است استان ما اکنون اینجا باشد باید شناسایی کنیم من چند درد را شناسایی کردم.

وی افزود: یکی از اینها اعتقاد نداشتن به شایسته گزینی است باید نیرویی انتخاب کنیم که از بین مجرب ترین ها باشد برای چوب شناسی نرویم ادبیات را انتخاب کنیم سوال اینجاست ایا شایسته گزینی کرده ایم، برخی جاها از اینکه این قدر از باند و گرمسیری و سردسیری آورده ایم وقتی باند بازی باشد وضعیت استان اینگونه است، شاید انتخاب مدیران نیز مشکل داشته است و باید دقیق تر انتخاب شوند ایا این مدیر می تواند نیرویی را انتخاب کند که به هدف اصلی برسد.

رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: درد دیگر تعامل نداشتن بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه بوده است، دانشگاه محور توسعه هر استان است به شرط اینکه اعتقاد داشته باشیم، دانشگاه محور توسعه است در صورتی که مدیر سازمان با دانشگاه حرکت کند اما اگر چیزی از دانشگاه خواسته نشود چطورمی تواند محور توسعه باشد این نگاه در استان وجود نداشته است این ارتباط نسبت به سایر استان ها خیلی ضعیف است، دانشگاه نیز بدون تقصیر نبوده است تلاش نکرده است عقیده نداشته است که باید مشکلات را ببینند و کار کنند، اگر فضای استان می خواست دانشگاه هم حتما حرکت می کرد یکی از ضعف های بزرگ استان کمبود تعامل بین دانشگاه و جامعه بوده است.

عریان ادامه داد: مسله دیگر این است که بپذیریم در جهان سوم فرومایه پنداشتن کار و تلاش وجود دارد، ما کار و تلاش کردن را عیب می دانیم توفیق خود را در میز و صندلی می بینیم بارها دیدیم که برخی ها امده اند و جلو افتاده اند اما عبرت نگرفته ایم در دنیا کارآفرین بودن مهم است، ما دنبال کارآفرینی نبودیم به این دلیل شرکت های دانش بنیان ما خیلی رشد نکرده است، کره جنوبی قبلا فقیر بوده اما اکنون جه وضعیت خوبی دارد به این دلیل بوده که کار آفرینی را پیش گرفتند ما تحصیل می کنیم اما در آخر دولت متورمی داریم که تعداد زیادی فارغ التحصیل دارد باید در این خصوص نگاه بهتری داشته باشیم که سیستم مان متورم نشود.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: خبرنگاران باید در این موارد بسیار کار کنند، باید دانش بیشتری از مسائل مختلف داشته باشد تا بتواند روی این موارد کار کند، شجاعت برای خبرنگار انعکاس واقعیت هاست نه اینکه مطلب بدون واقعیت منتشر شود این دور از انصاف است و خبرنگاری نیست، خبرنگاران روی این موضوعات کار کنند و شجاعت داشته باشند و به خوبی اطلاع رسانی کنند، کسی که می خواهد خبرنگار شود باید چند سال مطالعه کند و بعد کار را آغاز کند.

وی گفت: برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه هنوز خیلی کار داریم در کمتر از پنج ماه قراردادهای زیادی بسته شده است اما با این وجود دانشگاه ده ها برابر ظرفیت دارد و باید کار شود دانشگاه مثل یک شهر بزرگ است برنامه های متنوعی دانشگاه دارد گاهی اوقات برخی برنامه ها حذف می شوند که در اختیار دانشگاه نیست.

عریان به مسایل صنفی دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: در مسائل صنفی دانشگاه هنوز مشکلاتی وجود دارد دچار بیماری شناخته نشدن دانشگاه به جامعه هستیم سالی بیش از ۱ میلیارد تومان کرایه اتوبوس می دهیم ۳۵۰ میلیون تومان برای جمع کردن زباله ها پول می دهیم در حالی که این خدمات در سایر شهرها توسط سازمان های مربوطه انجام می شود برای توسعه دانشگاه باید استین ها را بالا بزنیم.

رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: در شش ماه گذشته ارتباط دانشگاه بین جامعه و دانشگاه بهتر شده است این چرخ زنگ زده مقداری روغن کاری شده است اما هنوز تا واقعیت فاصله زیادی داریم هنوز جایی برای راضی بودن وجود ندارد اما روزهای خوبی را در پیش داریم.

وی به آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: ۲ هزار دانشجو در ۳۲ رشته دانشگاهی می پذیریم که رشته کامپیوتر جدید است در ۶۵ رشته ارشد و ۳۲ کارشناسی و ۲۲ رشته دانشجوی دکترا در سال جدید پذیرفته می شوند.

عریان در خصوص به کارگیری افراد غیر هم سوی دولت در دانشگاه گفت : با افراد مختلفی کار کردم هرکسی که مسول باشد نمی گذاریم خانه مان خراب باشد کارآمد بودن و دست پاک بودن مد نظر ما بوده است در دانشگاه نگاه علمی است که دانشگاه را می سازد من دنبال فلان قوم و فلان جناح نیستم در این مدت تا کنون ۱۱ نفر تغییر تحول پیدا کردند که دارای جناح های مختلف هستند و با افراد مختلف کار کردند باید به دنبال افراد علمی کار بلد دلسوز و کسی باشیم که دنبال توسعه استان باشد مدیری موفق است که بتواند از تفکرهای مختلف ن و مرد بتواند مسئول را جمع کند یک مدیر قوی از همه مدیران کارآمد استفاده می کند.

رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: فردی را برای آموزش خبرنگاری به استان دعوت می کنیم راه اندازی رشته ها سخت شده است اولویت های ما بیشتر مسائل استان مثل گردشگری و منابع طبیعی است خیلی مطالعه بالایی در استان وجود ندارد خیلی از مقالات استفاده نمی شود بیشتر مقالات به زبان انگلیسی است و آنهایی که فارسی هستند افراد اهل مطالعه استفاده می کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص استخدام های فله ای که سال های گذشته در دانشگاه یاسوج رخ داده است گفت: وقتی استخدامی می شود دیگر مدیریتش کمی سخت می شود و مسایلی از جمله نان آوری آن فرد مد نظر است اگر قرار باشد نیرویی در زمان من جذب شود اول مکان مشخص می شود که کجا باید جذب شود و اول فراخوان زده می شود بعد از امتحان و نمرات و بعد جذب می شود تا زمانی من هستم جذب اینگونه خواهد بود.

عریان افزود: تور خبرنگاری کشوری گذاشته بودیم که مقداری از مزیت های نسبی استان نشان داده شود ورزش های یخی منابع طبیعی و سایر منابع را نشان دهیم در حال کار است که در آینده انجام می شود.

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: همه برای دانشگاه زحمت کشیدند ما کار خودمان را می کنیم و با دیگران اختلاف نداریم اعتقاد داریم این دانشگاه باید از مسیرهایی رشد کند گذشته من نیز مشخص است تلاش می کنیم بهبود پیدا کند و اختلافی با افراد قبل نداریم و کار خودمان را می کنیم.

وی در پایان گفت: باید در دانشگاه کار فرهنگی انجام شود در ۶ ماه گذشته همراهی خوبی در حال انجام است و باید عملی تر شود حجم قرارداد ما در این مدت نسبت به سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش داشته است

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=7331

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: