مرگ با طعم تصادف

کمربندی یاسوج که براساس گزارش‌های مسئولان، هر سه کیلومتر یک کشته را در تصادفات به خود اختصاص داده بود، با اصلاحات صورت گرفته تا ۱۵ تیرماه امسال ایمن‌سازی می‌شود.

فصلی نو – ایرنا نوشت: تراژدی مرگ با سوانح رانندگی سال هاست کام مردم کهگیلویه و بویراحمد را تلخ می کند ، این قصه انگار پایانی ندارد و خانواده های بیشتری را در این استان به ماتم می نشاند به گونه ای که در مدت کمتر از هفت روز حدود ۱۵ نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست دادند.

هر روز در هر گوشه‌ای از استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد تصادفه می‌دهم به سوگ می‌نشاند. خیلی ها می پرسند دلایل این همه تصادف در این استان کوچک چیست و چرا این تراژدی پایانی ندار، و نقش عامل انسانی، جاده ها و متولیان امر در بروز این همه تصادف چگونه ارزیابی می شود.

جان دادن بیش از ۱۵ نفر در کمتر از ۱۰ روز در سوانج جاده ای مردم استان را هم بشدت نگران کرده و خواهان بررسی دقیق این موضوع توسط مسوولان استانی هستند.

عواملی که در بروز حوادث جاده‌ای دخالت دارند در سه عنوان کل، جاده، وسیله نقلیه و عامل انسانی تقسیم می‌شوند و هر کدام از این عوامل زیربخش های گوناگونی را در برمی گیرند و از بین عوامل حادثه زا همه نگاه‌ها به راه‌های این استان دوخته شده است.

وجود گره‌های ترافیکی درون شهری، کمبود زیرساخت‌های جاده‌ای و خطاهای انسانی از چالش‌هایی است که متخصصان به‌عنوان دلایل اصلی سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر می‌کنند.

انسان عامل ۷۵ درصد تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد است

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل ۷۵ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده‌های این استان تأثیر گذار است.

سرهنگ بهنام ویسی پور اظهار داشت: عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر پیدا می‌کند.
وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت خانواده‌ها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.
سرهنگ ویسی پور بیان کرد: افرادی که گواهی نامه ندارند و یا هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند بدون اطلاع خانواده‌هایشان زمینه ساز بسیاری از تصادفات اخیر کهگیلویه و بویراحمد در یک ماه اخیر امسال بوده‌اند.
وی وضعیت نامناسب راه‌ها و جاده‌ها را یکی دیگر از عوامل حوادث جاده‌ای عنوان کرد و یادآور شد: راه‌ها و جاده‌ها به عنوان یکی از مهمترین علت‌های ایجاد حوادث جاده‌ای به شمار می‌روند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند.
وی افزود: بخش قابل توجهی از تصادفات آستانه سال ۹۸ در این استان در نقاط حادثه خیز و به سبب نقص جاده‌ای و بیشتر در معابر کم عرض بوده است.
سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: برای کاهش میزان تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد چهارخطه کردن جاده‌ها و جداکننده‌های فیزیکی بسیار مؤثر خواهد بود.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نمونه محور یاسوج به باغچه سادات و چرام یکی از محورهای حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد است که از نیمه دوم فروردین امسال چند فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشته است.
وی بیان کرد: این جاده بافت روستایی داشته و دارای عرض کمی است که با توجه به ترافیک زیاد و عبور مسافران زیادی از شهرهای چرام، دهدشت، لنده و بهبهان از این جاده، پاسخگوی این حجم ترافیک نیست.
سرهنگ ویسی پور عنوان کرد: جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تجهیزات الکترونیکی از جمله دوربین‌های پایش تصویری است که بتوان بر رفتار رانندگان نظارت کرد.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: رانندگان غیر حرفه‌ای و ناآشنا به معابر برون شهری با بی احتیاطی و سرعت بسیار زیاد زمینه ساز بروز چنین تصادفاتی می‌شوند.
وی تصریح کرد: هم اینک تصادفات کهگیلویه و بویراحمد به سمت راه‌های روستایی کشیده شده و بیشتر تصادفات موجود واژگونی، شاخ به شاخ یا برخورد با عابر پیاده بوده است.
سرهنگ ویسی پور یکی دیگر از دلیل‌های تصادف‌های جاده‌ای و مرگ در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد را بی کیفیت بودن و ناایمن بودن برخی از خودروها دانست که بیشتر آنها قدیمی و فرسوده هستند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برخی از افراد نیز از بستن کمربند ایمنی امتناع می‌کنند که این خود نیز زمینه ساز مرگ رانندگان در حوادث می‌شود.
وی ابراز داشت: در سال ۹۷ برخی از نقاط حادثه خیز از جمله پیچ‌های عبدالخانی در گچساران و دوراهی سپیدار تا تنگاری با چهار خطه کردن رفع شدند.
هم اینک اولویت رفع نقاط حادثه خیز در این استان با کمربندی یاسوج، پل تلگاه تنگ سه ریز و کریک و همچنین جاده یاسوج به چرام است.

چشم اندازی به وقوع چند حادثه رانندگی در هفته گذشته تاکنون

تصادف در جاده یاسوج – بابامیدان ۲ کشته و یک مصدوم بر جا گذاشت

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخورد کامیون و پراید در جاده ارتباطی یاسوج به بابامیدان ۲ کشته و یک مصدوم بر جا گذاشت.

سانحه رانندگی در جاده یاسوج – دهدشت جان ۸ نفر را گرفت

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اثر واژگونی یک دستگاه خودروی سواری در منطقه سرفاریاب محدوده پیچ‌های آب حیات در جاده یاسوج -دهدشت هفت نفر جان باختند که سه نفر از قربانیان این حادثه کودک بودند.

۶ نفر از فوت شدگان حادثه از یک خانواده هستند بودند.

بی احتیاطی راننده پژو در آبشار یاسوج جانش را گرفت

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: راننده خودروی پژو پارس به سبب بی توجهی به قوانین پارک خودرو در آبشار یاسوج واقع در این استان جان خود را از دست داد.

تصادف درجاده سی سخت به یاسوج یک کشته و ۳ مصدوم در پی داشت

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به سبب برخورد ۲ دستگاه خودرو پژو سواری و پیکاب در محور سی سخت به روستای ده برآفتاب یاسوج، یک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.
تصادف های هفته گذشته تاکنون مسئولان استان را به فکر اصلاح زیر ساخت‌های جاده‌ای انداخته و قرار است در این باره تصمیم‌هایی گرفته شود.

علائم هشدار دهنده در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد نصب شود

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیمانکاران نسبت به نصب علائم هشدار دهنده و ایمنی در جاده‌ها اقدام کنند و در این خصوص مکاتبات لازم با تمامی دستگاه‌های اجرایی انجام شده است‌.

هجیر افشون اظهار داشت: به طور قطع در صورت مشاهده بی توجهی و سهل انگاری در این زمینه با دستگاه خاطی در استان برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به تصادف هفته گذشته در جاده یاسوج به چرام با هشت کشته و یک زخمی، افزود: باتوجه به اینکه جاده ارتباطی یاسوج به چرام یکی از مهم‌ترین محورهای شریانی استان است باید نسبت به ارتقا ایمنی این مسیر تلاش‌های بیشتری انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور در سفری که سال ۹۶ به کهگیلویه و بویراحمد داشت گفته بود که ایمنی جاده‌های این استان اعم از جاده‌های اصلی، پل‌ها، تونل‌های موجود و حتی برخی بزرگراه‌ها با توجه به بازدیدهای میدانی پایین است.

افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال برای اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز در سطح جاده‌های این استان نیاز است و تاکنون بیش از ۱۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان شناسایی شده است.

بیش از ۵۰ نقطه سخت گذر و برف گیر هم در جاده‌های این استان وجود دارد که اصلاح و رفع این نقاط نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری برای تأمین اعتبار است، این تعداد نقاط حادثه خیز علاوه بر مشکلات و وضعیت خاص برخی جاده‌های استان از جمله پل‌های فرسوده و قدیمی و همچنین تونل‌های فاقد تهویه مناسب و روشنایی است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای ساماندهی پایانه مسافربری شهر یاسوج، عنوان کرد: مسئولان پایانه و شهرداری موظف به محصور کردن این مجموعه، راه اندازی سامانه پایش تصویری و ایجاد پایگاه برای حضور پلیس راهنمایی است.

افشون با اشاره به محور کمربندی یاسوج به سمت پلیس راه یاسوج به شیراز به اصفهان نیز گفت: تقاطع شاه مختار تا اصفهان تا زمان اجرای طرح نهایی که ایجاد زیر گذر و روگذر است و به صورت موقت توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی می‌شود.

کمربندی یاسوج تا ۱۵ تیرماه ایمن‌سازی می‌شود

کمربندی یاسوج که براساس گزارش‌های مسئولان، هر سه کیلومتر یک کشته را در تصادفات به خود اختصاص داده بود، با اصلاحات صورت گرفته تا ۱۵ تیرماه امسال ایمن‌سازی می‌شود.

بر اساس تحلیل آماری پزشکی قانونی در ۱۰ ماه گذشته در هر سه کیلومتر از این کمربندی یک انسان قربانی سو مدیریت‌ها، ضعف‌ها و کم کاری‌ها در مواجهه با وضع بی سامان این کمربندی شده است.

البته کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ دشتروم – تنگاری سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

این جاده که عرض کمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.

در حالی که طرح چهارخطه کردن در حدود ۲۰ کیلومتری از این محور پرترافیک در سال‌های اخیر تا حدود زیادی از بار تصادفات کم کرده بخش‌هایی از این محور به فاصله حدود ۱۵ کیلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ایمن سازی کمربندی یاسوج تا پایان ۱۵ تیرماه امسال، گفت: لازم است اقدامات کوتاه مدت بازدارنده و اقدامات بلند مدت پیشگیرانه در این باره انجام شود.

عزیز فیلی افزود: تعداد تلفات تصادفات کمربندی یاسوج از پلیس راه شیراز تا اصفهان بالاست و باید سطح ایمنی این جاده ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: تا ۱۵ تیرماه آشکارسازی تابلوهای علائم و ایمن سازی در کمربندی یاسوج انجام شود.

فیلی بیان کرد: تجربه ثابت کرده جداکردن جاده‌های دوخطه موجب کاهش ۵۰ درصدی تلفات و ۹۰ درصدی تصادفات می‌شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه جداکردن جاده‌های دوخطه موجب کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن خواهند شد می‌طلبد نسبت به انجام این موضوع در جاده‌های استان اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرداری یاسوج تا ۱۵ تیرماه نسبت به محصور کردن پایانه مسافربری شهید قرنی و ساخت استراحتگاه رانندگان پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

فیلی با اشاره به ضرورت اقدامات ایمنی برای کاهش تصادفات، تصریح کرد: آموزش و فرهنگ سازی دو راهکار مهم در کاهش تصادفات رانندگی است.

وی عنوان کرد: سه محور یاسوج-اصفهان، یاسوج- بهبهان و گچساران- بابامیدان جز جاده‌های شریانی استان هستند و باید در راستای ایمن سازی این مسیرها تلاش جدی شود.

بر اساس نظر مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد کم عرض بودن جاده و راکد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگی و اختلاف سطح در شانه راه به دلیل نیمه کاره رها کردن پروژه چهار خطه توسط پیمانکار، تعدد تأسیسات کنار جاده شامل کارخانه‌های شن و ماسه، جایگاه سوخت، رستوران‌ها و روستاهای حاشیه کمربندی (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشکلات مربوط به رمپ های ورود و خروج این تأسیسات و یا تقاطع‌ها از جمله دلایل افزایش میزان تصادفات و فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در کمربندی یاسوج است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دو ماه اول سالجاری (فروردین – اردبهشت ۹۸) تعداد یکهزارو ۳۴۲ تصادف در استان گزارش شد که ۲ هزارو ۲۲۱ مصدوم و ۱۸ فوتی برجای گذاشت.

جلال پوران فرد بابیان اینکه تصادفات در دوماه اول سال جاری نسبت به مشابه ۹۷ کاهش هشت درصدی داشته‌اند، افزود: تعداد فوتی در فروردین، اردیبهشت و نیمه نخست خرداد امسال در مجموع ۲۸ نفر در سامانه اورژانس استان به ثبت رسیده است که جا دارد مسئولین ذیربط این موضوع را رسیدگی نمایند تا علت مشخص، و در بر طرف شدن مشکلات قدم برداند که بتوانیم در آینده نزدیک از حوادث و تلفات جاده‌ای بکاهیم.

حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشته است.
افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته در این استان را ۱۷۳ نفر ذکر کرد که ۱۵ نفر از این تعداد در حدفاصل دشت روم تا تنگاری بوده است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=9342

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: