فصلی نو ،رئیس و اعضای هیات رئیسه سال سوم دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ی ولی فقیه در استان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش فصل جنوب ،در این دیدار دکتر مهرجو رییس سازمان در ابتدا ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج اظهارداشت: خداوند متعال را شاکریم که بار دیگرسعادت حضور در محضر پرفیض نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه محبوب یاسوج نصیب بنده و همکاران عزیزم در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گردید.

وی در ادامه بیان نمود: اعضای هیات مدیره سازمان تاکنون همانند دوره های قبل تلاش نموده تا ارتقای جایگاه مهندسی استان و نیز افزایش سطح آگاهی مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند و عملکرد سازمان در حوزه فنی و مهندسی و ارایه خدمات در شان مردم استان یکی از اهداف اصلی اعضای هیأت مدیره و هیات رئیسه سازمان بوده و خواهد بود.

ابراهیم مهرجو موضوع ایجاد شفافیت و ارتباط صادقانه با اعضای سازمان را از مهمترین شاخصه های هیأت مدیره دوره هشتم و تنها راه مقبولیت در بین اعضای سازمان عنوان کرد. وی با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در طول دو سال دوره هشتم اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۵۰۰ نفر عضو در رشته های هفتگانه مهندسی ( عمران، معماری، تاسیسات برقی و مکانیکی، ترافیک، نقشه برداری، شهرسازی) دارد که حدود ۲۰۰۰ نفر از این تعداد دارای پروانه اشتغال می باشند.

رئیس سازمان همچنین اذعان داشت: جهت اجرای کامل مقررات ملی ساختمان ما نیازمند حمایت معنوی از سوی حضرتعالی و دستگاها های ذیربط از جمله راه و شهرسازی، شوراها و شهرداری ها هستیم تا به معنای واقعی ساختمان هایی با زیبایی ، استحکام بالا و در خور شان استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد احداث گردد.

مهرجو بیان نمود: ترغیب و جلب اعتماد مالکان به اجرای مقررات ملی و اخذ پروانه ساختمان می تواند زمینه ساز تولید ابنیه ای مقاوم و بموازات آن ایجاد اشتغال مولد برای مهندسان باشد که سازمان در تحقق این هدف نیز گام هایی موثری از جمله ارائه خدمات فنی و مهندسی در ساخت مساجد، اماکن های عمومی، خانواده های جانباز و شهدا را برداشته است.

وی گفت: در سازمان سعی بر آن نموده ایم که بروکراسی اداری را حذف و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی صورت پذیرد و همچنین سیستم نرم افزاری ارجاع نظارت را جهت تقسیم کار عادلانه راه اندازی کردیم. سازمان دارای ده دفتر نمایندگی در سطح استان می باشد که همه این دفاتر نمایندگی مجهز به سیستم اتوماسیون اداری می باشند.

ایشان در پایان بیان نمودند: سازمان آمادگی خود را جهت حمایت از پژوهشگران و کسانی در امر ساخت و ساز توانایی علمی دارند اعلام می نماید و همچنین با رایزنی های صورت گرفته با شهرداری و معاونت پیشگیری از جرم در پی حذف دونقشه ای بودن هستیم.

بدون تردید رهنمود های ارزشمند حضرتعالی را در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد.

باید به معماری ایرانی – اسلامی توجه ویژه ای صورت گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی دراین نشست اظهار داشت: وظیفه نظام مهندسی ساختمان در پایین آوردن خسارت‌های ناشی از بحران‌ها به ساختمان‌ها مهم بوده و در واقع کشور و استان ما از استحکام پایین ساختمان‌ها کم آسیب و خسارت ندیده است.

وی عنوان کرد: اگر در ابنیه ما قواعد و مقررات مهندسی به درستی رعایت نشود کم خسارت نخواهیم دید که باید نظام مهندسی ساختمان دقت نظر و نظارت بیشتری بر روند ساخت و سازها در استان داشته باشد.

امام جمعه شهر یاسوج با بیان اینکه بخشی از کار هم به فرهنگ‌سازی در ساخت و سازها برمی‌‌گردد و نظام مهندسی ساختمان نباید از این امر غافل شود افزود: نظام مهندسی در این خصوص باید زحمت کشیده و فرهنگ‌سازی کند تا مردم این مجموعه را بیشتر باور کنند.

حسینی با ابراز تاسف از اینکه در ساخت و سازهای کشور و استان به معماری ایرانی و اسلامی بها داده نمی‌شود ادامه داد: معماری غنی اسلامی داریم که کمتر به آن پرداخته‌ایم و در ساخت و سازها از این معماری باشکوه استفاده‌ای نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ساخت و ساز منازل مسکونی باید رعایت حیا و حجاب شود و به فرض مثال در تعبیه آشپزخانه‌ها به چنین موضوعی فکر نکرده‌ایم یادآور شد: به خانه‌ها و ابنیه و مساجد و تکایا و حسینیه‌های تاریخی که نگاه کنیم شکوه و عظمتی خاص در آن‌ها دیده می‌شود زیرا معماران قدیم ما همه جوانب امر را در ابنیه‌ها در نظر می‌گرفتند.

این استاد حوزه‌های علمیه به نمونه‌ای از بافت‌های تاریخی و معماری باشکوه ایرانی اسلامی در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: اگر بافت قدیم دهدشت به تاراج نرفته بود اکنون سبک معماری مخصوص به استان خود داشتیم اما به دلایلی در حال حاضر از سایر استان‌ها در زمینه معماری ایرانی و اسلامی عقب‌تریم.

وی گفت: برای نمونه در یکی از مساجد استان هر چه معماران و مهندسین ما برای طراحی و ساخت یک هلالی تلاش کردند به نتیجه نرسیدند گفت: باید این عیب‌ها را برطرف کرد و با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی استان خود را در خصوص معماری ایرانی و اسلامی توانمند کنیم.

مهندس خورشیدی دبیر سازمان نیز در این دیدار با توجه به صحبت های آیت الله حسینی در خصوص رعایت اصول معماری و شهرسازی اسلامی و همچنین استحکام ساختمانها بیان نمودند: سخنان حضرتعالی بیانگر این است که در جریان امورات بوده و مسائل را بطور کامل رصد نموده اید و در جریان امورات مرتبط با سازمان نظام مهندسی ساختمان و جامعه مهندسین استان هستید و این موضوع را به فال نیک گرفته و امیدواریم که با استمرار این جلسات موجبات تبیین هر چه بیشتر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و الزام به اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان به عنوان اساسی ترین اصول حاکم بر ساخت و ساز در صنعت ساختمان تاکید و فراهم اید.

ایشان اعلام نمودند: سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی است خصوصی (Ngo ) که نه تنها هیچگونه باری را بر شانه دولت تحمیل ننموده بلکه به عنوان سازمانی موثر و متخصص همواره خود را بر اساس اهداف قانونی و ذاتی متعهد به تامین رفاه،اسایش وامنیت شهروندان و هموطنان خود میداند و در شرایط لزوم به عنوان همکار و همراه در کنار دستگاههای اجرایی و دولتی نقش افرینی نموده است، لذا از آنجایی که نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان سازمانی فنی و تخصصی در تامین رفاه، آسایش و امنیت شهروندان انکارناپذیر بوده لازم است همه مسئولین چه در جایگاه اجرایی و یا نظارتی،برضرورت رعایت و تمکین به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید نمایند و زمینه آگاه سازی عمومی از تاثیر این سازمان در دفاع از سرمایه ملی و حقوق شهروندی را به طرق مختلف از جمله رسانه ملی و صدا وسیما فراهم اورند.