رئیس آمرئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمدوزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد

سیاسی کاری در آموزش و پرورش عشایر معنایی ندارد /نگاه ارباب رعیتی ندارم / با کمبود دبیر زن مواجه هستیم

فصلی نو ، رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت : با 16 سال خدمت در عشایر با مشکلات و ظرفیت های عشایر استان آگاهی دارم و با فرهنگ و شیوه زندگی عشایری عجین هستم .

به گزارش فصل جنوب ، مختار اندرخور روز گذشته در نشست خبری با اهالی رسانه بیان کرد : با پیشرفت تکنولوژی جامعه امروزی رسانه ها چشم بینای جامعه هستند و رسالت اصلی رسانه حق گویی و دفاع از حقیقت به همراه آشکار سازی و پی گیری مشکلات مردم خواهد بود .

اندرخور خطاب به رسانه ها گفت : مراقب باشید در این وادی دچار لغزش نشوید و آنچه را که نمی دانید قلم نزنید و در نوشته ها و گفتارها پریشان و مشوش نباشید و سعی کنید با مشکلات و معضلات آشنایی کافی داشته باشید .

وی با بیان اینکه نگاه برخی ا افزاد به مدیریت اریاب رعیتی است اظهار داشت : آنهایی که نیت خدمتگذاری صادقانه دارند نگاه شان به مدیریت صرفا خدمتگذاری است ، از روزی که من به این منصب نوکری ورود کردم روانشناسی را اولین نیاز برای آموزش و پرورش دانستم و بدنبال آن برای ایجاد انگیزه بین همکاران و دانش آموزان تلاش کردم و تاکید براین بود که همه ما در این مجموعه مدیر هستیم و مسئولیت داریم

رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه تعامل و رفاقت بین تمامی نیروها بوجود آمد اظهار داشت : در تمامی جلسات به تکریم اراباب رجوغ تاکید می کنم که حتی در این ارتباط صندوقی نظرات و انتقادات جهت دریافت نظر ارباب رجوع راه اندازی کردیم .

مختار اندرخور ادامه داد : در همان هفته ابتدایی مدیریتم تمامی نیروها را به مناطق عشایری اعزام کردیم تا با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک سیستم اطلاعاتی دقیق در اختیار داشته باشیم زیرا اعتقاد دارم اگر مدیر اطلاعات درست نداشته باشد در برنامه ریزی با مشکل مواجه خواهد شد .

اندرخور تاکید کرد: آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد شرایط ویژه ای دارد زیرا که تحت پوشش پنج فرمانداری از جمله ممسنی، بویراحمد، دنا، مارگون، عشایر کوچرو سمیرم بوده و پراکندگی آن به وضوح قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه  آموزش و پرورش در جهت خدمات دهی به مناطق عشایری به لحاظ صعب العبور بودن مناطق و طبیعت خشن ویژه است اظهار داشت :  مدارس در مناطق عشایری به صورت ثابت، نیمه ثابت و سیار وجود دارند.

اندرخور  تعداد مدارس قدیمی اموزش و پرورش عشایر در استان  را ۲۳ باب اعلام کرد و افزود : کار کردن در این مدارس بسیار سخت است و هر لحظه احتمال وقوع حوادث جبران ناپذیر در اینگونه مدارس وجود دارد .

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه  به میمنت نظام جهموری اسلامی انقلاب عظیمی در حوزه زیرساخت های حوزه عشایری برای دانش اموزان انجام شده است ولی هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم  خاطرنشان کرد : ۱۷۵ مدرسه ابتدایی ، ۱۹ مدرسه متوسطه اول و ۱۲ مدرسه متوسطه دوم به همراه دو مدرسه فنی حرفه ای بصورت ، ثابت ، نیمه ثابت و سیار در استان کار ندریس فرزندان عشایر استان را عهده دار هستند .

مختار اندرخور تعداد معلمین عشایر  در ابتدایی را ۲۳۵ نفر ،متوسطه اول  ۱۲۳نفر ؛ متوسطه دوم ۶۵ نفر و ۵ نفر فنی حرفه ای اعلام کرد

 

اندرخور مشکل جدی آموزش و پرورش عشایر را نرم افزار اعلام کرد و گفت : درصد کلاس های هوشمند بسیار پایین است و تاکنون مکاتبه های زیادی شده اما نتیجه ای عاید نشده است.

وی با تاکید یبر اینکه چنانچه آموزش حضوری تعطیل شود در عمل تمام مدارس ما تعطیل می شود گفت :  در این شرایط کرونایی بالای ۸۰ درصد دانش آموزان در مناطق عشایری فاقد اینترنت هستند.

وی ادامه داد: بی بهره بودن حدود چهار هزار دانش اموز عشایری از اینترنت می طلبد مسئولان متولی همت بیشتری برای توسعه زیرساخت های اینترنت در این مناطق محروم و دورافتاده به خرج دهند.

وی ابراز داشت: در حوزه تامین تجهیزات مدارس عشایری اقدامات خوبی شده اما هنوز نیاز های مبرم فراوانی وجود دارد و امید به کمک خیران برای بحث نوسازی و مدارس این مناطق عشایری داریم.

اندرخور ادامه داد: مسائل سیاسی وارد مباحث آموزش و پرورش نکرده ایم و به دنبال رفع مشکلات دانش آموزان عشایر هستیم زیرا که این دانش آموزان با خیل مشکلات مواجه اند.

وی اضافه کرد : ما در مدارس دخترانه با کمبود شدید دبیر زن مواجه هستیم و این مشکل در بیشتر مدارس متوسطه عشایر دیده می شود که  نیاز است سهمیه ویژه ای در  در این خصوص  برای مناطق عشایری با کمک و پیگیری استاندار در نظر گرفته شود.

مختار اندرخور گفت : ماندگاری نیروی زن پر عشایر دشوار بوده و نیروهای زن غیر بومی در مناطق عشایری برای تدریس استقرار نمی یابند.

 

میزان مشارکت زیر  ۵ درصدی اولیا نیز از نگرانی های رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد است که بیان می کند : در مناطق عشایری میزان مشارکت بسیار پایین است که عمده دلیل آن کارر فصلی بودن و دامدار بیودن عشایر است .

وی افزود: میزان مشارکت اولیا در مناطق عشایری در بحث تدریس به پنج درصد هم نمی رسد زیرا که تعداد زیادی از آن ها دامدار و یا کار گر فصلی هستند که والدین آنها برای تامین معیشت و کسب درامد چاره ای جز کار کردن در دیگر شهرها ندارند و این عدم مشارکت اثرات منفی زیادی به دنبال دارد و یکی از اصلی ترین پیامدهای افت تحصیلی دانش آموزان است .