فصلی نو یکی قصد دارد شهر را متحول کند و دیگری می خواهد کار فرهنگی انجام دهد. آن یکی می خواهد با راهکارهای کارشناسانه گره ترافیک شهر را بگشاید.یکی نماینده یک طایفه است و دیگری نماینده یک شهر و آن یکی خود را زنی روشنفکر و پر تلاش معرفی می کند. این روزها بازار تبلیغات […]

فصلی نو

یکی قصد دارد شهر را متحول کند و دیگری می خواهد کار فرهنگی انجام دهد. آن یکی می خواهد با راهکارهای کارشناسانه گره ترافیک شهر را بگشاید.یکی نماینده یک طایفه است و دیگری نماینده یک شهر و آن یکی خود را زنی روشنفکر و پر تلاش معرفی می کند.

این روزها بازار تبلیغات شوراها داغ است. آنقدر داغ که هر کس به واسطه داشتن مدرک تحصیلی و کمی انگیزه برای ورود به شورای شهر اعلام حضور کرده است.

هر فرد یک گروه در تلگرام ایجاد کرده و کارناوالهای خودروهای گران قیمت که همواره در انتخابات این شهر یک معضل بود جای خود را به کارناوالی از دنبال کننده یا فالوورهایی می دهد که میزان اعتبار هر فرد را به رخ  می کشند.

ریش سفیدانی  که برای جمع آوری رای  وقت و بی وقت دسته جمعی و تنهایی در خانه  ها حاضر می شدند حالا جایشان را به ادمین هایی داده اند که دست و دلبازانه لیست تلفنشان را به عضویت گروه ها در می آورند و چنین به نظر می رسد که دایره نفوذ افراد را همین لیست های تلفن مشخص می کند.

در هر رویدادی جمعیتی از کسانی که قصد حضور در انتخابات را دارند خود را به دوربینها و عکاسان می رسانند تا بتوانند خودی نشان دهند.

از آن طرف هر کس می خواهد شایستگی های خود را آنچنان نشان داده و اثبات کند که در نهایت توجه جریانهای سیاسی  را به خود جلب کند چرا که خوب می دانند علاوه بر مسایل قومی بخشی از آرا کاملا سیاسی است. برخی نیز از خود چرخش یا نرمش سیاسی نشان می دهند آنچنان که باعث بهت و حیرت می شود.

فاتحه خوانیها هم که کارکرد خود را دست کم برای انتخابات از دست داده اند به گونه ای که آنقدر این موضوع دست آویز جک و طنز شد که  افراد برای آن تمایلی از خود نشان نمی دهند ضمن آنکه جامعه نیز تحت تاثیر این حرکات قرار نمی گیرد.

اگر چه آنهایی که در فضای مجازی از یک ماه پیش تبلیغات خود را راه انداخته اند بر این باورند که آنهایی که شروع نکرده اند از قافله عقب مانده اند اما در سطح جامعه هیچ اثری از انتخابات نیست.و اگر همان اظهار نظرهای گاه و بیگاه کاندیداهای احتمالی نباشد اصلا کسی یادش هم نمی آید انتخاباتی در کمتر سه ماه آینده برگزار می شود و جامعه در این چند وقت اخیر بیشتر از انتخابات منتظر است تا دولت تدبیر و امید، بسان دولت های گذشته عصای جادویی اش را تکان دهد و در سه ماه پایانی در حرکات نمایشی و تبلیغاتی یک دفعه همه قوانینش را به هم بریزد و سر کیسه را شل کند و همه را غافلگیر کند  و زندگی مردم را تغییر دهد.در این میان اعتمادو باور به انتخاب دوباره روحانی باعث شده  مخالفانش در لاک سکوت بمانند  و موافقان هم ترجیح می دهند آرامش جامعه را به هم نریزند. در نتیجه دعواها،نقدها و حتی تخریبها بیشتر در همان فضای مجازی و مناظره ها می ماند و کمتر به سطح جامعه کشیده می شود.

اخلاق سیاسی حکم می کند همه باهم تبلیغات را آغاز کنند

البته فضای مجازی هم برای خود اصولی دارد که بیشتر از آنکه قانونی باشند اخلاقی و مسئولیت مدارانه است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد می گوید: در زمینه تبلیغات در فضاهای مجازی به دنبال راهکار قانونی هستیم تا جلوی این تبلیغات زود هنگام گرفته شود.

فتاح محمدی می گوید در برخی حوزه ها از جمله تبلیغات در فضاهای مجازی خلا های قانونی وجود دارد به همین دلیل از  نشست هایی خبر داد که در آینده نزدیک برای پشیگیری از تبلیغات زودهنگام در فضاهای مجازی تشکیل خواهد شد  و در آن نشست ها راه حل های منطقی از سوی مراجع صلاحیت دار برای برخورد قانونی با تبلیغات مجازی پیشنهاد خواهد شد.

وی تاکید می کند حضور در فضا های مجازی در شرایط فعلی بیشتر رنگ وبوی طایفه ای دارد و از مردم انتظار داریم که طایفه ای فکر و عمل نکنند چرا که به توسعه شهر و استان آسیب وارد می کند و برای کسانی که داعیه ساختن شهری بهتر را دارند باید بسیار مهم و مورد توجه باشد.

محمدی معتقد است افراد باید با شناسایی ظرفیت های شهر ها و روستاها و توانمندیهای شخصی خود برای حضور در انتخابات شوراها اعلام حضور کنند برنامه هایی ارایه دهند که قابلیت عملیاتی و اجرایی داشته باشد.

وی می گوید  تبلیغات در فضای مجازی در شرایط فعلی برای همه امکان پذیر است اما اخلاق سیاسی و انتخاباتی حکم می کند تا زمانی که قانون رسما اجازه رسمی تبلیغات را نداده فضای شهرها و روستاها را به آن سمت نکشانیم.

وی تاکید می کند:اگر افراد در اصل ساده ای مانند تبلیغات انتخاباتی و زمان آن به قانون تمکین نکنند پس چگونه باید از آنها انتظار داشت در اجرای قانون به وظایف قانونی خود عمل کنند.

تبلیغات زودهنگام ضد توسعه است

با این حال فرماندار بویراحمد  می گوید: تبلیغات زودتر از موعد خلاف قانون است و وقتی موضوعی قانون می شود یعنی همه جوانب آن سنجیده شده و قطعا مضراتی داشته است.

محمد کاظم نظری ادامه می دهد: تبلیغات زودهنگام باعث بحث درباره مسایل حاشیه ای و غیر ضروری می شود که این خود از مسائلی است که جلوی پیشرفت را می گیرد و از عوامل ضد توسعه است.

وی می گوید: وقتی فضا انتخاباتی می شود توجه به مسائل عمرانی ممکن است کمتر شود و افراد تمرکز خود را بیشتر روی تبلیغات بگذارند.

به گفته نظری بحث های زودهنگام انتخاباتی علاوه بر اینکه مانع پیشرفت است ،آزردگیهایی میان افراد ایجاد می کند که ممکن است به درگیری و اختلاف و زمینه بروز موارد خلاف قانون دیگر را ایجاد کند.

نظری یادآور می شود فضای مجازی و گروه های تلگرامی نیز جز مصادیق رسانه محسوب می شود و  دستگاه های نظارتی و امنیتی آن را رصد می کنند.

نظری تاکید می کند: تبلیغات زودهنگام جز آن تخلفاتی است که در روند بررسی صلاحیت کاندیداها تاثیر گذار است و هم رسانه ها و هم کاندیداها بایدسعی کنند فضای جامعه رازودتر از موعد انتخاباتی نکنند.

تبعات تبلیغات زود هنگام همچنان در ابهام

به رغم اظهار نظر های گاه و بیگاه و هشدار درباره تبلیغات پیش از موعد اما چنین به نظر می رسد هنوز نه جامعه و نه مسئولان تصویر درستی از تبعات تبلیغات زودهنگام در ذهن ندارند.البته خلا های قانونی که معاون امنیتی و سیاسی استاندار بدان اشاره کرد نیز از مواردی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.چرا که  شکل و نحوه تبلیغات کم کم تغییر کرده اما با این حال قوانین مشخص و مستقیمی در این باره هنوز وجود ندارد.

در نهایت اگر چه برخی  معتقدند انتخابات شوراها این دوره اهمیت زیادی دارد و حتی ممکن است آتش زیر خاکستر مسایل قومی را روشن کند چنین به نظر می رسد دراین انتخابات مثل انتخابات مجلس گذشته ته مانده های شیوه های سنتی انتخابات رو شود. روشهای کهنه و پوسیده  رای آوری کمرنگ و کمرنگتر از قبل شود زیرا شورای چهارم تجربه ناموفقی از انتخابهای قومی بود که همه را غافلگیر کرد. حتی مسایل سیاسی نیز در انتخابات شوراها رنگ  خواهد باخت زیرا خیلی ها دقیقا نمی دانند چه اتفاقی رخ داده که کسانی که برآمده از رای اصلاح طلبان بودند شهردار اصولگرا بر سر کار آوردند  و اصولگرایان به سادگی آنهایی را که ادعای  اصلاح طلبی داشتند در دایره قدرت خود جذب کردند . شورایی که بیش از نصف آنها بالاتر از فوق لیسانس بوده و نیمی از آنها تحصیلات مرتبط با شهرسازی و عمران داشتند به دلیل همین نگاه قومی نتوانست توفیقی به دست بیاورد . و این بدان معناست که در شورای چهارم مردم همه چیز را تجربه کرده اند و انتظار می رود در این انتخابات بسیاری از محاسبات تغییر کند و حتی این تبلیغات زودهنگام جز همان جنبه  تخطی از قانون در نگاه افکار عمومی  جلوه دیگری نداشته باشد.

منبع:ابتکار جنوب/ فاطمه رشیدی