اسماعیل طاهری ؛ انتخابات طایفه ای آفتی برای توسعه و معضلی بر سر راه مدیران برنامه محور

این روزها اکثر مردم به واسطه انتخابات پارلمان های محلی پیش رو در فضاهای مجازی که در دسترس همه افراد هست،  نسبت به عقب ماندگی و مشکلات و معضلات محل سکونتشان واکنش نشان می دهند و از وضعیت اسف بار شهر و محل سکونت خود  ابزار تأسف می کنند و همه به دنبال شهر ایده آل و آرمانی خود طرح هایی را ارائه می دهند که این قضیه در پایخت طبیعت ایران نیز نمود عینی دارد.

امروز روزگار طرح مسائل طایفه گرایانه در فصول انتخاباتی بیش از پیش رو به تزاید است؛ شایسته سالاری هم با طایفه گرایی ،قوم گرایی و هم با جناح گرایی همخوانی ندارد، شایسته کسی است که قریب به اتفاق شهروندان او را پناهگاه خود بدانند و مقبولیت شهروندی داشته باشد نه مقبولیت های دیگر.

بدون شک قشرنخبگان، اصحاب رسانه، مدیران فضاهای مجازی، افراد تحصیل کرده، افراد با جایگاه منزلت اجتماعی بالا و … می توانند با یاری و مشارکت هم زمینه های تقویت افراد متخصص، دلسوز، باایمان، توانا، دارای فکر و اندیشه خلاق و .. را فراهم کنند و برای انتخابات پیش رو این افراد را حمایت کنند و تعصب های قومی و قبیله ای که بر انتخابات شوراها سایه انداخته، تضعیف و جهت هر چه بیشتر توسعه شهرها و برون رفت از این مشکلات و معضلات شهری تلاش کنند.

اسماعیل طاهری یکی دیگر از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یاسوج می باشد که فصلی نو در راستای آگاهی بخشی به مخاطبان خود و رسیدن به آرمان شهری ایده آل و کمک به انتخابی اصلح با این چهره علمی و متخصص گفتگویی را ترتیب داده است  که خواندن آن خالی از لطف نیست .

طاهری با بیان اینکه شورای شهر بعنوان یک پارلمان محلی نقش  بسزایی درتصمیم گیری های شهری دارد گفت: انتخابات بارزترین نماد مشارکت سیاسی شهروندان بوده و از مهمترین جلوه های زندگی سیاسی انسان معاصر برشمرده  می شود.

وی در خصوص انتخاب های فامیلی و طایفه ای در توسعه شهر اظهار داشت: انتخابهای فامیلی به گونه‌ای حاصل جبر زمانه هستند و این گونه انتخاب ها در همیشه تاریخ می‌توانند جاری و ساری باشند.

این کارشناس ارشد ژئوتکنیک و متخصص در امر عمران زایش انتخاب های طایفه ای  را عدم اطمینان به کارگزاران قبلی عنوان کرد و گفت :گاهی در یک شهر با انتخاب یک فرد از یک طایفه، در سازمان‌ها، تغییرات تا کمترین سطوح خدماتی هم ادامه پیدا می‌کند و کم کم سازمان شبیه یک ده می‌شود و منتخبین فامیلی، همیشه احساس خطر می‌کنند و هزینه زیادی برای حفظ آنها بر جامعه تحمیل می شود، آنها برای تثبیت خود، هر روز به رنگی در می‌آیند تا شاید دیدگاه ‌های سطوح پایین جامعه را نسبت به خود تغییر دهند که معمولا فقط بخش متملقین و سودجویان  فرصت‌طلب را به خود جذب می‌کنند و ادامه حیات آنها حاصل تفکر فرصت‌طلبی است.

کارشناس خدمات فنی بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد در ادامه افزود :این فرصت‌طلبان سعی در ادامه بقای خود دارند و قطعا در صورت موفقیت نیز بله قربان‌گوی بالاتر از خود هستند.

طاهری با اشاره به اینکه انتخاب های قومی هیچ دستاوردی برای توسعه شهر و حتی روستا ندارند گفت : عدم همدلی، تمایل بیش از حد به سازش برای بقاء ،رفتار بیش از حد رییس مآبانه ، مشکل در تصمیم گیری  ،  قضاوت نادرست در مورد توانایی های افراد ، حصار شیشه اى مدیریت ، توسعه فرهنگ بی مسئولیتی ،کاهش اعتماد به ساختار مدیریتی  ، حاکم شدن جو نارضایتی همه و همه نتیجه یک انتخاب اشتباه و به تبع قومی و قبیله ای می باشد.

ناظر نظام فنی روستایی و عضو کانون کاردان های فنی ساختمان گفت :امیر المومنین امام اول شیعیان در نامه تاریخی خود به مالک اشتر نوشت ؛ در کارِ کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار نه به سببِ دوستی با آنها. و بی مشورتِ دیگران به کارشان مگیر! ﻛﺎﺭﮔﺰاﺭاﻥ شایسته را در میان گروهی بجوی که اهل تجربت و حیا هستند و از خاندان های صالح! چراکه ایشان به اخلاق شایسته ترند و آبرویشان محفوظ تر است و از طمعکاری, بیشتر روی گردان اند و در عواقب کارها بیشتر می نگرند.

وی شفاف نبودن امور و جزئی‌نگری در مسائل اجتماعی را  زمینه‌های انتخابهای فامیلی عنوان کرد و خاطر نشان کرد:  بهره گیرى از افراد دارای مهارت ، ایجاد و تقویت احزاب سیاسی،  ایجاد تعهد و حس مسئولیت پذیری اجتماعی  ، از بین بردن روحیه منفعت طلبی فردی،  بهبود و ارتقاء فرهنگ شایسته سالاری راه حلی برای دوری از این آسیب بزرگ است.

طاهری در پایان این گفتگو اظهار داشت :شوراهای شهر اگر با ترکیب مناسب و متشکل از افراد کاردان، باتجربه و خوش‌فکر باشند، منشأ خدمات بیشتر و توسعه خواهد شد، در غیر این صورت خود این شوراها به معضلی بر سر راه مدیران و مسئولانی خواهند شد که برای توسعه و آبادانی منطقه برنامه‌های اصولی دارند .

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=3527

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: