اعلام اعتبارات استان در سال آینده /رشد ۲۹ درصدی اعتبارات
اعلام اعتبارات استان در سال آینده /رشد ۲۹ درصدی اعتبارات

به گزارش فصل جنوب،  علی شهابی نسب ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت ؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هفته گذشته تقدیم مجلس شد که طی یک ماه  پیش رو نمایندکان محترم مجلس لایحه را مطالعه و پس از  بحث ، بررسی ، اصلاح تصویب به شورای نگهبان ارسال می شود شهابی نسب […]

به گزارش فصل جنوب،  علی شهابی نسب ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت ؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هفته گذشته تقدیم مجلس شد که طی یک ماه  پیش رو نمایندکان محترم مجلس لایحه را مطالعه و پس از  بحث ، بررسی ، اصلاح تصویب به شورای نگهبان ارسال می شود

شهابی نسب ادامه داد ؛ لایحه  بودجه سال ۱۴۰۱ رویکردی متفاوت تر از قبل دارد که  در طی این جندسال بنابه دلایلی مثل تحریم و کرونا رشد اقتصادی کشور کاهنده بوده است اما سیاست دولت در بودجه ۱۴۰۱ این است که به رشد ۸ درصدی دست پیدا کند .

وی ادامه داد؛ در سنوات گذشته رشد تورم افسار گسیخته بود بودجه طوری چیده شده است  که این تورم کاهش پیدا کند .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه وبویراحمد  ادامه داد ؛ در بودجه سال آینده به ضریب چینی توجه ویژه شده است ،ضریب جینی نشانگر توزیع عادلانه امکانات و ثروت بین احاد جامعه‌ است هر چه ضریب کمتر باشد به این معنی است که فاصله طبقاتی کمتر شده است و الان ضریب جیمی به ۴۰ درصد درصد رسیده است  که حیلی زیاد است .

علی شهابی نسب در ادامه با اعلام اینکه بودجه سال اینده کاهش نوسانات اقتصادی و ثبات اقتصادی است بیان کرد : در بحث اشتغال دولت برای سرعت یخشیدن به سرعت اشتعال و رونق تولید ، برای اولین بار تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت را هدف قرار داده است منابعی که برای این صندوق پیش بینی شده است برای هر استان ۲ هزار میلیارد تومان است و در استان منابع این صندوق در شورای برنامه ریزی بین همه شهرستان ها توزیع می شود .

شهابی نسب گفت : یکی دیگر از سیاست های دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ استفاده از منابع بانک ها اورده بخش خصوصی فروش اموال مازاد دولت ،مازاد درامدهای مالیاتی ، سرمایه گذاری خارجی در خود استان ها است و مثل سابق این منابع که به مرکز فرستاده می شد نیست و در خود استان ههزینه می شود .

وی با اعلام اینکه قریب به ۱۳ هزار میلیارد تومان برای مناطق محروم در بودجه سال اینده پیش بینی شده است بیان کرد : مورد بعدی افزایش اختیارات استان ها است و دولت تصمیم گرفته است که تصمیم گیری در خصوص بخش قابل توجهی از اعتبارات را به استان واگذار کند  و سیاست دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ توجه به مناطق محروم است .
.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت : تاکید دولت جدید به  بحث عدالت محوری است ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار ده استان است ، و در عین حال  ۷ استان محروم و کمتر توسعه یافته  از مجموعا ۶ درصد از تولید ناخالص را دارند .

علی شهابی نسب با بیان اینکه بودجه در سال اینده بر اساس سند امایش سرزمین توزیع خواهد  شد ابراز داشت : در استان ما قطب گردشگری دیده شده است ، یا بحث نفت و یا یاسوج بعنوان یک شهری که در وسط ۴ کلانشهر قرار گرفته است که در کنار اینها یاسوج قطب سگونت گاهی معرفی شود و نقطه دوم دربحث بودجه مهار هزینه است در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۱۰ درصدی هزینه ها بوده ایم  اما  در سال ۱۴۰۱ این رقم کاهش چشم گیرتری خواهد دات و دلیل افزایش هزینه در سال ۱۴۰۰  همسان سازی  افزایش بازنگشتگان و معلمین و افزایش حقوق کارمندان بود.

شهابی نسب در ادامه افزود : در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور فروش نفت در روز ۱ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار با دلار ۲۳ هزار تومان دیده شده است که در  این سنوات سهم نفت در بودجه کاهش پیدا کرده است ، تحریم باعث شد درامدهای نفتی تحقق پیدا نکرده است امیدواریم با سیاست دولتمردان فروش نفت بیشتر شود .

وی خاطرنشان کرد : متوسط افزایش حقوق کارکنان ده درصد است حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱ به ۴ و نیم میلیون تومان می رسد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه وبویراحمد رتبه ایستان را در دریافت اعتبارات ۱۸ اعلام کرد و گفت : علیرغم اینکه در زمینه جمعیت و وسعت در زمره کوچکترین استان های کشور هستیم اما بدلیل منابع نفتی و توسعه نیافتگی رتبه استان در بودجه ۱۸ است و در همین ارتباط اعتبارات خوبی در بحث توازن دیده شده است .

علی شهابی نسب در ادامه در خصوص اعتبارات استان در سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با اعتبارات ۱۴۰۰ تشریح کرد :کل اعتبارات استان در سال  ۱۴۰۰ معادل  ۱۴۸۶ میلیارد تومان از منابعی ملی با ویژگی استانی ،نفت ، متوازن  بوده است که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۱۶ میلیارد تومان معادل ۲۹ درصد رشد رسیده است .

شهابی نسب افزود :طرح های ملی با ویژگی استانی  در سال جاری ۳۱۰ میلیارد بوده که برای سال آیتده  به ۵۱۱ میلیارد تومان  معادل ۶۵ درصد افزایش رسیده است .

وی افزود : اعتبارات استانی از ۲۷۰  میلیارد تومان سال جاری به ۴۳۸ میلیارد تومان معادل ۶۳درصد رشد رسیده است .

وی یادآوری کرد :اعتبارات نفت از ۱۸۹ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰  به ۲۵۰ میلیارد  در سال آینده معادل ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است و   اعتبارات متوازن که در سال جاری  ۷۱۶ میلیارد تومان بوده و تغییری نکرده است  اما جایگاه ما  در ردیف اعتبارات سال قبل ۱۹ و امسال به ۱۸ رسیده است .

شهابی فر گفت :عمق محرومیت در استان اینقدر زیاد است که هر جه اعتبارات فرستاده شود باز هم کم است با توجه به محرومیت و فاصله استان با استان های توسعه یافته این اعتبارات کم است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد : در بحث مارگون تازه شهرستان شده سال ۹۹ اعتبار این شهرستان ۷ میلیارد تومان اما در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۴۰ میلیارد تومان رسید .

علی شهابی نسب افزود : در این بین برخی از دستگاهها در شهرستان های چرام ، باشت ، لنده و مارگون اقدام به راه اندازی ادارت این شهرستان ها نکرده اند که لازم است در این خصوص اقدام شود .

وی گفت : به تمامی شهرستان های تازه تاسیس شده برای سال آینده ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است .

در همین ارتباط بخوانید

اعداد مهم در بودجه ۱۴۰۱؛ از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق

۲۰۲۱۱۲۲۳ ۱۱۴۴۴۵ ۲۰۲۱۱۲۲۳ ۱۲۰۶۳۰ IMG 20211223 WA0135