فصلی نو،عصر امروز شهردار یاسوج در یک نشست خبری ،همه آنچه که در طی ۳ سال ۷ ماه بر مسند شهرداری یاسوج نشستن خود بود ،بر زبان آورد و از رسانه ها درخواست کرد همه گفته های وی به شهروندان منعکس شود. به گزارش فصلی نو،محمد علی جاوید که از صحبت های وی میشد براحتی […]

فصلی نو،عصر امروز شهردار یاسوج در یک نشست خبری ،همه آنچه که در طی ۳ سال ۷ ماه بر مسند شهرداری یاسوج نشستن خود بود ،بر زبان آورد و از رسانه ها درخواست کرد همه گفته های وی به شهروندان منعکس شود.

به گزارش فصلی نو،محمد علی جاوید که از صحبت های وی میشد براحتی حدس زد که دیگر امیدی برای ماندن در شهرداری یاسوج از زمان روی کار آمدن شورای پنجم شهر یاسوج ندارد ،بصورت غیر مستقیم از افرادی انتقاد کرد که در عدم ابقای وی نقش ایفا می کنند .

هر چند جاوید در این نشست خبری بارها اعلام کرد که بودن یا نبودن وی بر مسند شهرداری یاسوج برای او خیلی مهم نیست و اما شهردار یاسوج از هر دری سخن گفت تا اعلام کرده باشد در همه این مدت ،با وی بی رحمی و ناعادلانه برخورد شده است و تمامی خدمات وی در هیاهوی رسانه ای و تبلیغات انتخاباتی همه ۱۵۵ نفر نامزد شورای شهر یاسوج نادیده گرفته شده است تا به ظن او افراد خاص به مقصود خود رسیده باشند.

شهردار کنونی یاسوج  در انتقادات تند خود اسمی از کسی به میان نیاورد و در گفت و گوی کاملا حرفه ای خود با رسانه ها به صورت رندانه ،غیر مستقیم منتقدان خود را مورد حمله قرار داد ، کسانی که هدف آماج غیر مستیم جاوید قرار گرفتند به راحتی برای رسانه ها مشخص بودند که ،تمامی نمایندگان شورای شهر یاسوج از دور اول تا سوم و شخص محمد رحیم دهراب پور به همراه محمد بهرامی نقطه سیبل محمد علی جاوید هستند.

آنچه که در زیر می خوانید بخش اول مصاحبه خبری جاوید است :

۳ دوره اول شورای شهر یاسوج  بجای پیشرفت ،پسرفت داشت

در آبانماه سال ۹۲  تا کنون بنده بعنوان خدمتگذار شهروندان یاسوج از طرف شورای چهارم شهر یاسوج ،به سمت شهردار انتخاب شدم و از آن زمان تا کنون تمامی منابع و امکانات شهرداری این شهر در اختیار من بوده است.

از زمان تبلیغات شورای شهر تا کنون هیچ نشستی با رسانه ها نداشته ام و سعی کردیم خبری منتشر نشود تا اثر گذاری برای نامزدهای شورای شهر نداشته باشد .

صرف نظر از اینکه بخواهم کسی را نقد کنم ،و شخصیت حقیقی کسی را مورد انتقاد قرار دهم ،اعتقاد بر این است که ۱۲ سال شورای محترم شهر بجای پیشزفت پسرفت داشت ،بجای ایجاد قانون ترویج سنت را داشت ؛اعتقاد شخصی من بر این است که در مدت ۴ سال تمام تلاش و انرژی مان بکار گرفتیم که تمام  این سنت های غلطی را که در طی  ۱۲ سال بر بدنه شهرداری سایه افکنده بود و مشکلات عدیده ای را برای شهروندان و مجموعه شهرداری ایجاد کرده بود نقض کنیم.

این کار برای ما خیلی سخت نبود در واقع شنا کردن در جهت خلاف جریان آب بود ،برخی از این سنت ها اینقدر ریشه دوانده بود که ریشه کن کردن آنها چالشهای بسیار سنگینی برای ما ایجاد کرد.

یک توپ فوتبال آورند و دورش دست می زدند

آنها آمدند شخصی را که یک کلمه از شهرداری اطلاعی نداشت و یک کلمه شهرسازی نخوانده است و بدون هیچ اطلاعی از شهرسازی ،برای شهرداری انتخاب کردند،تایک توپ فوتبال را هوا کنند و دورش دست بزنند ، صدها بنر تبلیغاتی و انتخاباتی در کنار آن توپ فوتبال علم کردیم تا مردم برایمان دست بزنند و انتظار داشته باشیم که خروجی مثبتی داشته باشد.

کارهای بسیار ناصوابی در شهرداری و شورای شهر طی ۱۲ سال انجام شهر به قبل آن ۱۲ سال بر نمی گردم ،که ما مبارزه کردیم که این تصمیمهای ناصواب باعث این شد ،که در آن زمانی که اعتبارات با دلار ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ تومان سازمان شهرداری گونی گونی پول برای شهرداری میفرستاد ،بجای آباد کردن شهر و ایجاد یک شهر مدرن یک خرابه تحویل مردم داده ایم ،،در طی این دوازده سال برای مردم چکار کرده ایم .

به غیر از اینکه بر اعتبارات دولتی تکیه کرده ایم و خیلی خوشحال بوده ایم که از آن همه پول برای مردم چکار کردیم بجز اینکه یک شهر ویرانه و خراب شده تحویل این مردم داده ایم چه حرکت مثبتی انجام دادیم ،بغیر از تبلیغات کاذب و اینکه عملکرد ناصحیح و ناصواب را به خورد  مردم دادیم چه کرده ایم .

شورا سالاری حاکم بود

اولین سنت غلط ایجاد شده در سه دوره اول شورای شهر یاسوج ،شورا سالاری وجود داشت، هر چه شورا می گفت شهرداری بدون کم و زیاد می پذیرفت ،و امر و نهی و مرگ و حیات شهردار به امر شورا بستگی داشت؛بنده این سنت را شکستم ،خیلی ها می گویند جاوید این شعار را داده است و این به مذاق ما خوش نمی آیند،بنده می گویم شورا قداست دارد ،شورا اعتبار دارد ،شورا شرح وظایف جداگانه دارد و باید بر عملکرد شهرداری نظارت کند و انحرافها را بگیرد.

اما اینکه هر کار اجرایی ما بخواهیم انجام دهیم و بنا به دستور اعضای شورا چپ و راست برویم سنت غلطی بود که در ابتدای شکل گیری شورا در این شهر ریشه دوانده بود.

؛اگر ما چالشهای سنگینی داشتیم در طی این ۴ سال به جهت آن بود که این سنت غلط رایج شده بود و اعضای شورا این را حق خودشان می دانستند،در صورتیکه ما اعتقاد داشتیم که این شکل نیست و شهرداری مستقل است ،شورا حق ورود در حد وظایف خودش را دارد آالان هم بر این قضیه تاکید دارم و اعتقاد دارم که اگر قرار است برای سالهای دیگر شهردار باشم ،می بایست در چهارچوب وظایف خودم حرکت کنم و شورا هم نظارت کند .و اجرا فقط مربوط به شهرداری است و تداخل کاری بوجود نیاید.

مصوبات بسیار زیادی شورای شهر داشت و ما در کمیته تطبیق مخالفت کردیم چرا که ما در چهار چوب قانون حرکت می کردیم  و خیلی از چالشها از اینجا نشات می گرفت.

افراد خاص به درامد غیر متعارف میلیاردی رسیدند

کمیسیون توافقات که در شوراهای شهر ایجاد شده بود، در زمان بنده برداشته شد ،کمیسیونی که کسی که نه سندی داشت و نه عرفیت مسجل داشت ، خیابانی که آسفالت داشت  در کمیسیونی که یکی از اعضای آن عضو شورا بود ،برای این فرد مالکیت ایجاد می شد ،و میلیارد ها تومان از املاک و اموال شهرداری گرفته شد،چیزی که از اولین روزهای تشکیل شورای هر ایجاد شده بود ،و صف های طولانی از خیلی از کسانی که حق داشتند به حق خود نرسیدند و کسانی هم که حق نداشتند و عمدتا از افراد خاص بودند به رقم های میلیاردی رسیدند ،که اگر روزی لازم شد در مدت باقی ماندن شهرداری بنده ،تمام اسناد را منتشر خواهیم کرد.

ما این سنت غلط را جمع کردیم و ۶ ماه بعد سازمان شهرداری ها به همه شهرداری ها اعلام کرد کمیسیون توافقات مبنای قانونی ندارد.

پایان بخش اول

ادامه دارد…..

در روزهای آینده از صحبت های جاوید خواهید خواند.

صد نیروی مازاد بدون قانون و چارت سازمانی به شهرداری تحمیل کردند

در طول ۴ سال دو نیرو جذب کردیم

کارشاسان -معاونین -شهردار -اعضای شورا همه در  عوارضات و نحوه گرفتن دست داشتند

بجز ۳ نیرو که مخل نظم بودند کسی از شهرداری اخراج نشد

در طی ۳ سال هیچ کیوسکی به کسی واگذار نشد همه از اقدامات قبلی ها بوده است

بجای ۷ نفر ۱۱ عضو شورا برای ما نامه نگاری می کردند

پول سی ان جی ها را نقد می گرفتیم و خرج دیگر هزینه می کردیم

ساختار اداری شهر داری را تغییر دادیم

در آن زمان که اعتبارات دولتی به صورت هنگفت سرازیر می شد اقدامی نکردند

برخی ها فرق بین عوارض و جریمه را نمی دانند

ذهنیتی که برای مردم ایجاد کردیم مناسب نیست

شهرداری را برای شهروندان می خواستم

پروژه های میلیاردی فضای سبز را به خانواده خاص می دادند

جلوی تخلفات نظام مهندسی را گرفتیم

شهر را به یک کارخانه بزرگ عمرانی تبدیل کردیم

بدترین خیانت به این شهر راه اندازی تیم فوتبال بود

در خرید کارخانه آسفالت جو سازی کردند

باغ چشمه نباتی به صورت قانونی واگذار شد و متعلق به عضو شورای شهر نیست

محمد علی جاوید شهردار یاسوج

محمد علی جاوید-شهردار یاسوج