فصلی نو ، به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از کتابداران و خادمان این حوزه تجلیل شد.

به گزارش فصلی نو به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد، در آیینی که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی (ره) شهر یاسوج برگزارشد، از خادمان و مروجان کتاب و کتابخوانی در کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.


این مراسم با حضور جمع محدودی از کارکنان ستادی کتابخانه های عمومی و با حضور مهدی صباغ، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حجت الاسلام والمسلمین علی فتح میرمحمدی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، یاسر رحیمیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در بستر فضای مجازی و از طریق skyroom و اینستاگرام به صورت زنده پخش شد.


مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این آیین، ضمن تبریک هفته کتاب و گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: شرایطی پیش آمد که ازطریق فضای مجازی با مجموعه همکاران و کتابداران زحمتکش کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد صحبت کنم و روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار را به همه کتابداران تبریک بگویم و از اینکه نتوانستیم مراسم های تجلیل به صورت حضوری در استانها باشیم متاسف هستیم.


مهدی صباغ تصریح کرد: باید تهدید بیماری کرونا را با تغییر نگرش به فرصت تبدیل کرد و اگر امروز ارتباط ما و شما از طریق بستر فضای مجازی فراهم شده است که این خود نیز یک فرصت مطلوب است و خوشبختانه در این چند ماه کتابداران کتابخانه های عمومی درکل کشور خدمت به مردم را با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی با محدودیتی که به وجود آمد را فراموش نکردند و خدمات کتابخانه ای و ترویج کتابخوانی را در فضای مجازی به مردم ارائه کردند.


وی با اشاره به رشد و جایگاه مالی و رفاه کتابداران کتابخانه های عمومی اظهارداشت: همت و تلاش دبیرکل محترم نهاد، مدیران کل ستادی نهاد بر تسهیل رفاه و بالا بردن شان و جایگاه کتابداران کتابخانه های عمومی است و امسال با رایزنی هایی که با رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، کمیسیونهای مختلف مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس در موضوع اصلاح بودجه نهاد شده است بر اصلاح ردیف بودجه نهاد در دولت تاکید و انشالله در سال آینده گام های خوبی را در بحث مالی و رفاهی و همچنین زیرساختهای نهاد خواهیم داشت.


مهدی صباغ عادی سازی و اجرای رتبه عالی و اعمال مدارک تحصیلی و آموزشی کارکنان و کتابداران از اقدامات نهاد ذکر کرد و افزود: بهبود بیمه تکمیلی کتابداران و کارکنان و همچنین ارتقای دیگر شاخص های نهاد در بحث معیشت رفاهی کتابداران در دستور کار قرار گرفت که با وجود تنگناها و مشکلات حرکت های خوبی آغاز شده است و این روند در سال آینده ادامه خواهد داشت.


در این آیین حجت الاسلام والمسلمین علی فتح میرمحمدی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از طریق فضای مجازی در باب شان و منزلت کتاب و کتابخوانی مطالبی را بیان کرد.


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک هفته کتاب گفت: در آموزه های دینی و آیات و روایات متعدد به مساله کتاب و کتابخوانی توجه ویژه ای شده و حفظ فرهنگ نیز در سایه کتاب و مطالعه میسر می شود.


میرمحمدی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی از شاخص های مهم اعتلای فرهنگی هر جامعه است که با افزایش آگاهی ‌های عمومی موجب توسعه فرهنگ و تمدن می شود.


وی کتاب را عامل مهمی در جلوگیری از سردرگمی انسان در دوران مدرن دانست و تصریح کرد: انسان می تواند با مطالعه کتاب تصمیم راحت تری بگیرد و از سردرگمی نجات پیدا کند و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کسانی که کتاب می خوانند از پراکندگی ذهن مصون هستند و فراموشکاری در بین اینها کم و بیماری که امروزه به نام آلزایمر و فراموشکاری شیوع پیدا کرده است در بین کتابخوانها خیلی کمتر است و با مطالعه مستمر افراد از بین خواهد رفت.

وی بیان کرد: افزایش فرهنگ کتابخوانی در کاهش انواع ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی موثر است و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در هر جامعه نشان ‎دهنده رشد مردم آن است.

میرمحمدی با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها برای رشد شاخص های کتابخوانی در کهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت: نباید در این زمینه از کتابخانه های روستایی غفلت کرد بلکه باید برای توسعه آنها تلاش بیشتری شود.

وی بیان کرد: فرهیختگان، دانش آموزان، دانشجویان و نهادهای فرهنگی موظفند در زمینه ترویج و تقویت هر چه بیشتر مقوله کتاب و کتابخوانی بکوشند.


میرمحمدی ضمن تقدیر از اداره کل کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: تکمیل پروژه کتابخانه عمومی شهر مادوان یکی از اقدامات اساسی و قابل تقدیر این مجموعه فرهنگی در امسال بود که علاوه بر تکمیل پروزه بعد از وقفه ای چند ساله بیش از ۴۰۰ میلیون تجهیزات برای محرومیت زدایی ناشی از حاشیه نشینی شهر مادوان هزینه شد که گامی مهم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان بود.


در ابتدای این آیین، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: در هفته کتاب امسال که با شعار « دانایی و مانایی» مزین است، بیش از ۱۰۰۰برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان در فضای مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی در حال برگزاری است.


یاسر رحیمیان تصریح کرد: نشست کتابخوان و معرفی کتاب در فضای مجازی، مسابقات کتابخوانی مجازی، مسابقات نقاشی مجازی، قصه گویی و قصه خوانی در بستر گروههای کتابخوانی مجازی، بازنمایی آثار و منابع کتابخانه ای و تولید محتوا و معرفی خلاصه منابع نمایشگاه در فضای مجازی، جلسات مشاوره کتاب و هدایت مطالعاتی اعضاء در فضای مجازی، برگزاری کارگاه های آموزش نقاشی، خوشنویسی و مهارت مطالعه در فضای مجازی، معرفی تصویری کتاب کودک، کارگاه آموزش کاردستی، پویش اهدای کتاب، اهدای آگاهی از جمله برنامه های فرهنگی هفته کتاب در استان است که از روز شنبه ۲۴ آبان به مدت یک هفته در سطح استان و توسط کتابداران پرتلاش کتابخانه های عمومی در حال برگزاری است.


رحیمیان افزود: برگزاری نشست های تخصصی رمان، نشست شاهنامه خوانی و متیل خوانی محلی به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد و مشارکت چند استان مختلف از شاخص ترین برنامه های هفته کتاب بود که به نحو مطلوبی در فضای مجازی برگزارشد.


در پایان این مراسم از فرزین خردمند، کتابخوان نمونه استانی، افسانه افضلی نژاد، کتابدار ومسئول کتابخانه عمومی امید روستای خیرآباد گچساران،؛ ماهدخت احسانی روش، کتابدار و مسئول کتابخانه عمومی فارابی روستای دهنو ی لوداب؛ صادق کاظم زاده، کتابدار و مسئول کتابخانه عمومی امام صادق(ع) روستای منصور آباد دشتروم و ظفرالله سیاهی خدمتکار نمونه کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر لنده تجلیل شد.


همچنین در این مراسم از فاطمه توانا، برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی به نمایندگی از ۱۱۹ برگزیده استانی این جشنواره تقدیرشد.