فصلی نو ،مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد گفت: با تحصیل دانش آموزان در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش می‌توان مسیر بهتری را برای ایجاد اشتغال نسل جوان ایجاد کرد.

به گزارش فصل جنوب ،جلسه مشترک شورای مدرسه و شورای دبیران هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی با حضور مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد برگزار شد.

کورش دلشاد دراین جلسه با تشریح اهداف و وظایف ارکان اصلی مدرسه در آیین نامه اجرایی مدارس گفت: مدیرمدرسه ، شورای مدرسه ،شورای دبیران ، انجمن اولیا ومربیان وشورای دانش آموزی از ارکان و عوامل مهم وتاثیرگذار در اداره مدرسه هستند که نقش کلیدی در ارتقاء کیفیت آموزشی و اداره بهتر مدارس دارند .
وی با تقدیر و تشکر از مدیرپرتلاش و مجموعه عوامل اجرایی و دبیران هنرستان کشاورزی که با وحدت و همدلی در راستای کیفی سازی آموزش تلاش می کنند خاطرنشان کرد: همدلی بی نظیر ونظرات ارزشمند همکاران برای آسیب شناسی فعالیتهای آموزشی و تلاش برای رفع آنان قابل تحسین و تقدیر است.

بالاترین مرجع تصمیم گیری در مدرسه شورای مدرسه است که ۴۰ وظیفه بر عهده دارد
مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد افزود: مدیران مدارس ، شورا های مدارس از قبیل شورای مدرسه ،دبیران ،انجمن اولیا ومربیان و دانش آموزان را تقویت کرده و تصمیمات مدیریتی خود را بر پایه مشارکت جویی برای تحقق اهداف آموزشی استوار سازند .
وی خاطرنشان کرد: بالاترین مرجع تصمیم گیری در مدرسه شورای مدرسه است که ۴۰ وظیفه بر عهده دارد ودر شرایط کرونایی اکثر تصمیمات در اداره مدرسه به این شورا واگذار شده است و شورای معلمان نیز باید مشارکت جدی دربرنامه های مدارس داشته باشند.
دلشاد، به ویژگیهای مدیران مدارس که نقش مهمی در اداره مدرسه و تعالی دانش آموزان دارند پرداخت وافزود: دانش افزایی بروز ،تمکین به دستورالعمل ها و بخشنامه ها ،ایجاد صمیمت در مدرسه در عین قاطعیت در برخوردها و قدرت تعامل برای بسیج امکامات درون وبرون سازمانی ازمهمترین ویژگی مدیران مدارس است که خوشبختانه مدیر هنرستان آیت الله ملک حسینی در این زمینه از موفق ترین مدیران شهرستان بویراحمد است.
دلشاد ،تلاش جهت جلب مشارکت فکری و عملی معلمان در برنامه ریزی مدیران را از عوامل تأثیرگذار در راستای ارتقای کیفیت آموزشی دانست و اظهار داشت: هر چه تصمیم ها در مدارس با فکر و مشارکت عوامل دخیل در امر تعلیم وتربیت گرفته شود از قوت ، استحکام و درستی بالاتری برخوردار می باشد.

مدرسه کانون مهم تحول فرهنگی و ارزان ترین راه برای بهبود شاخص های جوامع بشری است

مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمددر ادامه، با اشاره به نقش و جایگاه مدرسه درجامعه گفت: مدرسه به تعبیر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، کانون فرهنگی و تحول محله و عاقلانه ترین ، موثرترین، پایدارترین، کم آسیب ترین و ارزان ترین راه برای بهبود تمامی شاخص های جوامع بشری است.
وی رسیدگی همه جانبه به مدرسه را بسیار مهم دانست و از همه دستگاهها و عوامل مدرسه و اعضاء انجمن اولیاء و مربیان خواست تا آموزش وپرورش را برای تجهیز، پویایی ونشاط در مدارس یاری نمایند.
وی در تببین نقش کلیدی مدرسه در تحول در سطح جامعه پرداخت وگفت: اگر درجامعه به دنبال بهبود اخلاق شهروندان، کاهش جرائم، اعتیاد، خشونت و آسیب های اجتماعی، افزایش اشتغال، امنیت، قانون مداری، مهرورزی و کمک به هم نوعان، حفظ محیط زیست، مصرف بهینه ماده و انرژی، مقاومت و تاب آوری، ارزش مداری و حق طلبی و بسیاری از شایستگی های پایه شهروندی هستیم و یا در مقیاس کوچکتر، می خواهیم در محله‌ی ما ادب در برخورد ها وجود داشته باشد، حیا و عفاف رایج باشد، حقوق و حرمت همسایگان رعایت شود، باید به مدرسه به عنوان سرچشمه رشد و پویایی فرزندان این مرزبوم ، بیش از هر زمان دیگر توجه نماییم.
توجه به آموزش دانش آموزان توسط معلمان در شرایط بحران کرونا جهادی عظیم است
مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد، پاسخگویی به نیازهای امروز و فردای دانش آموزان را از رسالت‌های معلمان دانست و گفت: در شرایط کرونایی که آموزش حضوری میسر نیست معلمان تلاش کردند آموزش وارتباط دانش آموزان با مدرسه قطع نشود که حقیقتا فعالیت آنان نیز در کنار کادر درمان که به سلامت مردم توجه می کردند توجه به آموزش دانش آموزان نیز توسط معلمان در شرایط بحرانی کرونا جهادی عظیم است که باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

دلشاد، آموزش وپرورش را زیربنای توسعه در همه ابعاد دانست وگفت: آموزش ابزار توانمند سازی افراد جامعه است که اگر به آموزش وپرورش در تصمیم گیریهای و برنامه ریزی های کلان توجه شود شاهد رشد وپویایی و تربیت نیروی انسانی خلاق ،پرسشگر و متعهد برای آینده خواهیم بود.
بیش از ۶۰ درصد نیروی انسانی آموزش وپرورش بویراحمد مدرک فوق لیسانس و دکترا دارند
مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد نیروی انسانی آموزش وپرورش بویراحمد مدرک فوق لیسانس و دکترا دارند گفت: چه اشکالی دارد که نیروی انسانی تحصیل کرده با مدارج علمی در آموزش وپرورش از نظر حقوقی همتراز با دیگر اعضای هیات علمی در بقیه دستگاههای آموزشی در کشور باشد.
دلشاد، هزینه در آموزش وپرورش را سرمایه گذاری برای آینده کشور دانست وگفت: مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید کردند که مسئولان دولت به ویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاه‌های دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است.

تحصیل در رشته های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش تضمینی مطمئن برای آینده شغلی دانش آموزان
مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش مهارت آموزی را علاج حل مشکل اشتغال در کشور دانست وگفت: اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت در دستور کار آموزش و پرورش است و طبق سند تحول و برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی وحرفه ای وکاردانش سوق داده شوند.

دلشاد ، ترویج فرهنگی و همکاری خانواده ها برای تحصیل بیشتر دانش آموزان در رشته های فنی را بسیار مهم دانست وگفت: درشرایط کنونی حدود ۲۴ درصد دانش آموزان در سطح استان در رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند که نسبت به میانگین کشوری که ۳۵ درصد است عقب هستیم .
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان بویراحمد ۲۳۸۲ نفر در هنرستانهای فنی وحرفه ای وکاردانش تحصیل می کنند.
دلشاد، فراهم ساختن زمینه کار و تضمین اشتغال نسل آینده کشور را بسیار مهم و از دغدغه های مسئولان دانست و افزود: تحصیل در رشته های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش به عنوان یک تضمین مطمئن برای آینده شغلی دانش آموزان است که باید همه تلاش کنیم تا ضمن توسعه وتجهیز هنرستانها جهت کارهای عملی دانش آموزان نیز به سمت این رشته ها گرایش بیشتری پیدا کنند.
رشته های هنرستان کشاورزی توسعه می یابد
مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد با بیان اینکه کشاورزی از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است گفت: با همکاری و تعامل با مرکز تحقیقات و نیازسنجی بازارکار درسال تحصیلی آینده از رشته های هنرستان کشاورزی توسعه می یابد.
دلشاد، در پایان از آمادگی آموزش وپرورش برای همکاری با هنرستان کشاورزی برای برای ارتقاء فعالیتهای آموزشی وپرورشی خبر دادو گفت: تا انجا که قانون اجازه دهد آماده همکاری برای توسعه وتجهیز این هنرستان هستیم.

بستر را برای ارتقاء کیفیت آموزش‌های مهارتی هنرستان کشاورزی فراهم می کنیم

معاون آموزشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در این جلسه تاسیس هنرستان کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی را از اقدامات خوب و ماندگار برای تربیت نیروی انسانی عنوان کرد.

فرامرز روزبهی ، نیروی انسانی شاغل در هنرستان کشاورزی را از نیروهای توانمند و متخصص در حوزه آموزش دروس تخصصی ،عمومی و شایستگی های فنی عنوان کرد وگفت: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه وتجهیز هنرستانهای کشاورزی تلاش می کنیم با رفع مشکلات این هنرستان بستر را برای ارتقاء کیفیت آموزش‌های مهارتی بیش از پیش فراهم کنیم.

وی تلاش‌های مدیر هنرستان کشاورزی در بر طرف کردن مشکل فضای آموزشی را قابل تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی و تعامل خوب با آموزش و پرورش این هنرستان را به قطب تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی تبدیل می کنیم.

 

تلاشهای بی‌وقفه دبیران برای کمک به آموزش دانش آموزان در شرایط کرونایی ستودنی دانست.

مدیر هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی نیز دراین جلسه ضمن تشکر از حضور مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد در جلسه مشترک هم اندیشی وتبادل نظر شورای مدرسه وشورای دبیران این هنرستان، تلاشهای بی‌وقفه دبیران و کادر اجرایی هنرستان را برای کمک به آموزش دانش آموزان درشرایط کرونایی ستودنی دانست وگفت ؛ تمام تلاش من و همکارانم در این است که هیچ دانش آموزی از آموزش باز نماند.

سید ولی موسوی با اشاره به شرایط کرونایی و پیگیری مسائل آموزشی از طریق فضای مجازی گفت: در سال تحصیلی جاری قریب به ۱۰۰ نفر دانش آموز در دو رشته تحصیلی کشت گیاهان دارویی و پرورش ماهیان سردآبی در هنرستان آیت الله ملک حسینی مشغول تحصیل هستند که آموزش بیش از۷۵ درصد دانش آموزان این هنرستان از طریق فضای مجازی دنبال می شود و برای بقیه دانش آموزان که از مناطق دورافتاده و فاقد امکانات اینترنتی هستند بسته های آموزشی تهیه و در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی شورای مدرسه وشورای دبیران را ظرفیتی ارزشمند برای تبادل نظر و همفکری برای آسیب شناسی فعالیتهای آموزشی وپرورشی دانست وگفت: طبق برنامه زمانبندی شده شورای مدرسه و شورای دبیران این هنرستان به شکل کاملا کاربردی و کیفی برگزار می شود و همه تصمیمات بر مبنای مدیریت مشارکتی و استفاده ازنظرات همکاران اتخاذ می شود.

موسوی، اساس کار در آموزش وپرورش را تربیت انسان دانست و گفت: توجه به مدرسه توجه به انسان است و بی مهری به مدرسه را بی توجهی به انسان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه با تلاش بی وقفه در سه سال گذشته در سال تحصیلی جاری مشکل فضای آموزشی هنرستان کشاورزی رفع شد گفت: باتوجه به مهارتی بودن رشته های این هنرستان درماههای باقی مانده از سال تحصیلی آموزش دروس تخصصی با اولویت پایه دهم به شکل حضوری برگزار می شود.

در این جلسه علی عبدیان نماینده معلمان در شورای دبیران و غلامحسین صفایی رئیس انجمن اولیا ومربیان هنرستان کشاورزی به بیان نقطه نظرات خویش پیرامون مسائل آموزشی هنرستان پرداختند و خواستار تجهیز هنرستان و توجه بیشتر به مسائل رفاهی معلمان در دوران کرونا شدند.
در ادامه نیز مجید خوزان از عوامل اجرایی هنرستان کشاورزی در یک کارگاه علمی و آموزشی به بیان آخرین دستاوردهای علمی در زمینه آموزش در کشورهای توسعه یافته و چگونگی تدریس وکمک به دانش آموزان در شرایط کنونی پرداخت .