فصلی نو- عیسی فرزام (دهیار حسین آباد دشتروم ) استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر، اما از داشتن ابتدایی ترین زیرساخت ها جهت توسعه محروم مانده است. به همین دلیل نوع کنش و استراتژی برخورد در برابر بحران‌های این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قطعاً هر بحران فرصتیست که […]

فصلی نو- عیسی فرزام (دهیار حسین آباد دشتروم )

استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر، اما از داشتن ابتدایی ترین زیرساخت ها جهت توسعه محروم مانده است. به همین دلیل نوع کنش و استراتژی برخورد در برابر بحران‌های این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قطعاً هر بحران فرصتیست که با ملی سازی آن، ظرفیت‌های بیشتر و بهتری وارد استان شوند. لذا ملی سازی بحران‌ها، مرثیه خوانی و اظهار عجز و طلب دلسوزی نیست، بلکه بالا بردن بیرق شأنیت این سرزمین است زیرا کهگیلویه وبویراحمد نیازمند کمک نیست بلکه مطالبه گر سهم خویش از صحن ملی است.

در طی یک سال و نیم گذشته ، درکنار مشکلات و بحران‌های زیادی که در استان وجود داشته، مهدی روشنفکر توانست با یک نگاه علمی در حیطه نظارتی خود، هم نقش یک نماینده را ایفا کند و هم با نطق های متعدد خود در مجلس و‌مکاتبات مختلف با مسولین و وزرا در قامت یک رسانه بزرگ نقش آفرینی کند و مشکلات حوزه انتخابیه را به گوش مسولین کشوری برساند و در جهت حل این مشکلات بکوشد.

زلزله سی‌سخت بارزترین نمونه‌ای هست که مهدی روشنفکر فریادهای مطالبه گری خود‌‌ را برای حل مشکلات این حوزه در مجلس به گوش مسئولین رساند‌، و پس از آن مسولین کشوری و نمایندگان مجلس را گروه گروه به استان کشاند. بر این باوریم که برای شناسایی و درمان یک آسیب نباید به نگاه خرد و منطقه‌ای بسنده کرد چرا که شاید پیامدهای بحران موجود آنچنان سهمگین باشد که حتی یک کشور را هم ازمنظر اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی، قومی و … تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین وقتی استانی که یکی از اعضای حیاتی مهم اقتصادی یک کشور به شمار می‌رود، آسیب جدی ببیند.

قطعا حوزه‌های متفاوت حیات ملی را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و توسعه اجتماعی را تبدیل به یک معضل اجتماعی خواهد نمود. به همین دلیل است که مهدی روشنفکر با استفاده از ظرفیت‌های فرااستانی و بر پایه اتکا به خردجمعی که مهمترین خصوصیت یک نماینده مجلس است، توانست به آسیب‌های این بحران و پیامدهای پسابحران به بهترین شکل ممکن بپردازد و در شرایطی که اکثر رقبای سیاسی او واقعه ی تلخ زلزله سیسخت را به عنوان اولین فرصت جدی برای گل زنی مقابل اردوگاه منسجم ندای وحدت به حساب می آوردند و منتظر انفعال و لغزش او بودند، اما او این تهدید را به فرصتی تاریخی برای مردم سیسخت و خودش تبدیل کرد و کاری کرد که امروز رقبایش بعد از تخصیص های چند صد میلیاردی به مناطق زلزله زده،راهی جز پاک کردن صورت مساله و انکار نقش او در جذب و تخصیص این اعتبارات و پیگیری‌ها ی مصرانه ندارند.

در حقیقت روشنفکر از میکروفون مجلس به عنوان چراغ قوه ای برای تاباندن نور بر گره های کور و معضلات کهنه و خاک خورده ی حوزه انتخابیه خود استفاده میکند و بعد از نمایاندن این مشکلات و محرومیتها که موجب یک مقدمه چینی و ذهنیت سازی برای مسئولین عالی رتبه میشود،با روحیه ی جنگنده و خستگی ناپذیری که همه از وی سراغ دارند،از مقدمه چینی خود، در جهت رسیدن به اهدافش در تخصیص اعتبارات و عینی سازی معضلات برای مسئولین،نهایت بهره را میبرد.بیش از ۱۰ نطق و تذکر مهم و راهگشا در مدت کوتاه ۱۸ ماهه ی استقرار روشنفکر بر کرسی وکالت مردم بویراحمد،دنا و مارگون که از لحاظ تعداد در تاریخ نمایندگی مجلس استان بی سابقه بوده است و هر کدام ابعاد خاصی از محرومیتها را نشانه گرفتند،گواه این است که او قدر و منزلت و اهمیت فوق العاده ی تریبون مجلس را به خوبی درک کرده و قصد ندارد که با سکوت یا استفاده از این تریبون برای پرداختن به دعواهای سیاسی بین جناحی و احزاب در سطح کشور،فرصت سوزی های تاریخی را تکمیل کند.

می توان اذعان کرد، نگاه نماینده مرکز استان به مسائل، یک نگاه کلان بوده، به این معنا که نمی‌پذیرد چالش های موجود در یک منطقه،در همان جغرافیای محدود و در پیج و خم کاغذ بازی ها و بروکراسی اداری شهرستانها دفن شوند. به همین رو با ملی سازی بحران ومتوجه ساختن نگاه مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی فرامنطقه ای و فرا استانی به آن معضلات،از طریق همگرایی با مسئولان اعم از وزرا و معاونین وزیر و روسای سازمانها و دیگر نمایندگان به خصوص هیات رییسه مجلس و ‌در راس آن محمد باقر قالیباف،به سرعت به مساله ابعاد ملی و فوریتهای فرا استانی میبخشد.روشنفکر این گزاره را که((عمران یک منطقه،میتواند مترادف و هم جهت با عمران و توسعه ی کل کشور باشد)) به همقطاران خود در مجلس دیکته کرده است. به عقیده ی نگارنده،این نوع رویارویی با معضلات حوزه انتخابیه و این استراتژی حساب شده،یکی از اصلی ترین حلقه های گمشده در زنجیره ی از هم گسسته ی توسعه و پیشرفت در استان و چه بسا در سراسر منطقه ی زاگرس و جنوب است.این که چرا و چگونه تا امروز چنین استراتژی موثری توسط دست اندرکاران و مسئولین گذشته استان به منصه ظهور نرسیده، دلایل مختلفی دارد که در این مقال نمیگنجد،اما مهمترین آنها به صورت تیتروار
۱.وابستگی بی قید و شرط به جناحهای سیاسیِ در قدرت، که همواره قصد دارند وضعیت را سفید و بی عیب و ایراد و گل و بلبل نشان دهند
۲.کم کاری های خارج از اراده به دلیل مشغولیت به مسائل کم اهمیت و پیش پا افتاده توسط شخص نمایندگان و مدیران

۳.عدم توانایی در ایجاد هماهنگی با بدنه ی تاثیر گذار مجلس و دولتهای وقت و در حقیقت عدم وجود دیپلماسی تاثیر گذار در سیاست ورزیِ سیاسیون استان

مهدی روشنفکر در آخرین نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  نشان داد که راه مطالبه گری را پیدا کرده.او با بیان شجاعت، نجابت، قداست و ظرفیت‌های یک منطقه ی مهم از حوزه انتخابیه و در عین حال ذکر مصائب و مشکلات و محرومیتهای این منطقه در خانه ی ملت، آنچنان از منطقه جلیل و بابکان و ایلات و طوایف اصیل و بزرگ جلیل و بابکان دفاع می‌کند که بیشتر سیاسیون و موثرینِ استان و منطقه و عموم مردم را به تحسین خود وا می‌دارد.
گرچه بویراحمد،دنا و مارگون با مثابه((یَد واحده ای)) هستند که جلیل و بابکان نگین انگشتری آن است و ذکر ظرفیتها و کمبودهای یک منطقه در نهایت تلاش برای پیشبرد اهداف تمامی مناطق سه شهرستان است، اما پیش بینی میشود که این موج مطالبه گری روشنفکر در صحن علنی مجلس به طور ویژه در آینده به بقیه مناطق حوزه انتخابیه نیز برسد.
قطعاً بیان و ذکر اسامی مناطق در پشت تریبون مجلس، نگاه و توجه ویژه مسئولین کشوری را جلب خواهد کرد و حتماً در صورت ادامه ی پیگیری‌های نماینده مرکز استان و مسئولین مربوطه،منجر به سرعت گرفتن بیش از پیشِ قطار لنگان توسعه در استان خواهد شد.

ارتباط نزدیک با هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی درکنار نطق‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی،
تمجیدهای مسئولین بلند پایه کشوری از جمله؛ امیری معاون پارلمانی رییس جمهور وقت، نیکزاد رییس بنیاد مسکن کشور، نادری نماینده تهران بزرگ و رییس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی، محسن رضایی معاون اقتصادی دولت آیت الله ریسی(قبل از معاونت و در سفر به شهر پاتاوه) گویا و موید این ادعاهاست . جایی که امیری معاون رییس جمهور در سفر به استان، روشنفکر را به عنوان یکی از فعالترین نمایندگان مجلس و دارای مبانی آداب معرفی میکند و دکتر نادری نماینده تهران بزرگ در توییت خود از روحیه انقلابی و تلاش‌های روشنفکر برای حوزه انتخابیه تمجید می‌کند، نشان از لمس این تلاش‌ها توسط کسانی دارد که نه در تلاطمهای سیاسی مرکز استان و بلکه در تکاپوهای مرکز کشور شاهد همت بلند مهدی روشنفکر هستند.

باید منتظر ماند و دید که رویکرد و نقشه راه روشنفکر در ادامه برای خدمت رسانی و دستیابی به اهداف توسعه ای استان چه چیزی خواهد بود و اما چیزی که در این مسیر مشخص است،استفاده ی به جا و حداکثری او از ابزار قدرتمندی به نام تریبون مجلس شورای اسلامی برای دستیابی به این اهداف است.