به گزارش فصلی نو ، جبار کیانی پور در این نشست اظهار داشت: بند ‘و’ تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ فقط مختص پیمان کاران نیست بلکه تهاتر به کلیه فعالان اقتصادی که از دولت مطالبه دارند و بانک هایی که به بانک مرکزی بدهی دارند مربوط می شود.

فصلی نو ،  نشست صبحانه کاری «عزیز فیلی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با فعالین اقتصادی حوزه صنعت احداث و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل اقتصاد و دارایی و مدیران عامل بانک های استان با دستور کار بررسی «تهاتر بدهی های بانکی بخش خصوصی با مطالبات آنها از دولت» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش فصلی نو ، جبار کیانی پور در این نشست اظهار داشت: بند ‘و’ تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ فقط مختص پیمان کاران نیست بلکه تهاتر به کلیه فعالان اقتصادی که از دولت مطالبه دارند و بانک هایی که به بانک مرکزی بدهی دارند مربوط می شود.

وی عنوان کرد: در پایان سال گذشته تشکیل نهضت تهاتر بدهی های دولت و بخش خصوصی در حوزه مالیاتی ۱۴۰ میلیارد ریال تهاتر در استان انجام شد.

وی بیان کرد : در راستای قانون حمایت از تولید ملی و ارتقای آن موادی به بودجه سال ۱۳۹۷ اضافه شده که به بخش خصوصی کمک کرده است.

کیانی پور ضمن تشکر از مدیران بانک های استان در راستای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که همکاری بسیار خوبی با بخش خصوصی داشته اند اضافه کرد: این کمک در رابطه با بدهی های بخش خصوصی و همچنین مطالباتش نسبت به دولت است.

وی عنوان کرد: این میزان تهاتر مالیاتی هم به بخش خصوصی کمک کرد که بدهی هایش را به سازمان امور مالیاتی بپردازد و هم اداره امور مالیاتی به مطالبات خود برسد.

کیانی پور تصریح کرد: سال جاری علاوه بر تهاتر مالیاتی تهاتر بدهی های بانکی افزوده شده که سهم بخش خصوصی ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: حداقل تهاتر بدهی ها برای اشخاص حقیقی، حقوقی خصوصی و تعاونی ۵۰۰۰ هزار میلیارد ریال است که اگر این مبالغ جذب نشود توسط شرکت های خصولتی جذب خواهد شد که خسران زیادی هم به بخش خصوصی و هم استان ها وارد خواهد کرد.

کیانی پور افزود: اگر بتوان ۱۰۰۰ میلیارد ریال از این منابع را جذب کرد همین میزان به بودجه عمرانی استان اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تهاتر بدهی ها عقب است اظهار داشت: خراسان رضوی ۲۰۰۰ هزار میلیارد ریال تهاتر بدهی ها را انجام داده است.

کیانی پور بیان کرد: تنها مجموعه ای که از وجوه اداره شده ، کمک های ستاد تسهیل و کارگروه اشتغال استفاده نکرده حوزه صنعت احداث است.

کیانی ضمن اشاره به تشکیل کمیسیون خدمات فنی مهندسی در اتاق بازرگانی عنوان کرد: ۶۰ درصد بحث شورای گفت و گو خدمات فنی مهندسی است و با وجود بهترین تیم اجرایی در استان و تعامل با مجموعه دولت می توان به اهداف تهاتری دست پیدا کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز گفت: در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ ظرفیت خوبی برای تهاتر بدهی های بخش خصوصی تعریف شده و آیین نامه اجرایی آن از طرف دولت به بانک مرکزی و بانک های عامل و وزارت اقتصاد و دارایی هر استان ابلاغ شده است.

عزیز فیلی اظهار داشت: ۲۳ بانک و موسسه برای این آیین نامه معرفی شده و اگر بانک یا موسسه ای خارج از این فهرست باشد تهاتر قابل انجام نیست.

وی افزود: فهرست معرفی شده شامل بانک ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، تجارت، رفاه کارگران، صادرات، ملت، دی، قوامین ، اقتصاد نوین، آینده، انصار، گردشگری، پارسیان، سرمایه، پاسارگاد، سامان، کارآفرین و موسسه اعتباری ملت است.

فیلی بیان کرد: صاحبان حساب ها و دستگاه های اجرایی با این بانک ها و موسسه ها مکاتبه کنند و پیمان کاران را معرفی کنند.

وی عنوان کرد: میزان بدهی ها به تفکیک سال و اینکه این بدهی مربوط به چه چیزی بوده باید به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام شود.

خادمی عضو انجمن پیمانکاران استان گفت: بالاترین میزان ارزش افزوده ، مالیات و جذب نیرو را پیمان کاران دارند اما در هیچ جایی از آنها حمایت نمی شود.
وی اضافه کرد سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تهاتر کرده اما برای دیدن یک مدیر باید ساعت ها پشت در بماند.
مدیر عامل بانک تجارت استان نیز گفت: سیستم بانکی استان چه دولتی و چه خصوصی در زمینه تهاتر بدهی ها با پیمان کاران مشکلی ندارد.
محسن ده محسنی با اشاره به اینکه تنها یار پیمان کاران باید سیستم بانکی باشد اظهار داشت: بر اساس بخش نامه خزانه نوع دوم این تهاتر بدون دخالت سلیقه شخصی و هیچ محدودیتی از سوی بانک ها انجام خواهد شد.
وی افزود: بخشودگی جرایم طی دستورالعمل اجرایی ابلاغی در سطح استان تصویب شده است و برای هر بانکی دولت یک سهمیه مشخص تخصیص داده است.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان نیز گفت: بخش نامه تهاتر شامل سه قسمت مالیاتی، بانکی و تامین اجتماعی است و زیرساخت های آن فراهم شده است.
غضنفر آرام افزود: کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته در بحث مالیاتی جز ۱۰ استان برتر کشور بوده است.
وی اظهار داشت: بانک ها در زمینه مالیاتی همکاری خوبی داشته و در تهاتر بدهی ها نیز همکاری خواهند کرد.