جاده پاتاوه – دهدشت از مشکلات جزیی که بزودی مرتفع خواهد شد تا رانندگانی که می بایست با سرعت مناسب حرکت کنند و روستاییانی که از این بهره برداری صاحب شغل شدند – تصاویر
- شناسه خبر: 36859
- تاریخ و زمان ارسال: 9 دی 1402 - 06:14
فصلی نو- جاده پاتاوه – دهدشت یکی از محوری ترین راههای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد بالاخره پس از سالها طی سال جاری با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر دوم هیات دولت به استان افتتاح و بصورت رسمی زیر بار ترافیک رفت .
به گزارش فصل جنوب ، جاده پاتاوه – دهدشت که بنا به گفته مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۴۰۰ روستا از این مسیر بهره می برند علاوه بر تسهیل در وقت و کاهش مسیر، آثار مثبتی بر اقتصاد زتدگی اهالی روستاههای بین مسیر آن بر جا گذاشته است .
صمصام آقایی که روز گذشته همراه با تعدادی از خبرنگاران استانی در بازدید خبری از جاده پاتاوه – دهدشت برخی از انتقادهای مربوط به این مسیر را می پذیرد و می گوید : اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۱۳۶ کیلومتری تاکنون بالغ بر ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که به دلیل اینکه این طرح یکی از محورهای اصلی جنوب کشور است ، طبق قوانین موجود سرعت در راه اصلی حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت باید باشد و در بعضی از نقاط جاده پاتاوه – دهدشت سرعت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت نیز تعیین شده است.
آقایی در ادامه به تاریخ کلنگ زنی طرح در سال ۷۳ اشاره کرد و اظهار داشت : جاده پاتاوه – دهدشت به مرور زمان تکمیل شد که در سالهای قبل برای سهولت در دسترسی به جاده ساکنین روستاهای مسیر محور زیر بار ترافیک رفت، اما افتتاح رسمی نشده بود اما در حال حاضر بدون هیچ مشکلی در بحث تردد با ایمنی های لازم در دسترس قرار گرفته است .
در همین ارتباط بخوانید :
فاصله شمال و مرکز کشور تا خوزستان با افتتاح جاده پاتاوه-دهدشت کاهش مییابد
وی ادامه داد : این محور در تیرماه سال جاری با تکمیل تونل شماره ۴ و تکمیل عملیات اجرایی قطعه ۳ به دست رئیس جمهور محترم افتتاح و به بهره برداری رسید که در حال حاضر همه تابلوها و علائم پروژه نصب شده و روشنایی اغلب تونل های این طرح انجام شده است و تونل های باقی مانده ظرف هفته های آینده به صورت موقت روشنایی برقرار خواهد شد .
آقایی در خصوص انجام روشنایی دائم تونل ها گفت : برقرای دائم روشنایی تونل های باقی مانده مستلزم دریافت اعتبار است که با تلاش های صورت گرفته و پی گیری های استاندار محترم امیدوار هستیم این مهم نیز بزودی تحقق پیدا کند کما اینکه بزرگترین تونل پروژه به طول ۲۵۴۰ متر ظرف دو هفته آینده سامانه روشنایی دائم آن به اتمام می رسد .
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد : یک سری از اقدامات باقی مانده مانند روشنایی تونل ها، دیوار ابنیه و تقاطع ابتدا و انتها وجود دارد اما این ایرادات جزیی مانع بهره برداری نیستند اما برای اینکه ما بتوانیم شرایط بهتری برای تردد فراهم کنیم پیگیر رفع این موانع نیز تا تکمیل نهایی خواهیم بود .
از دیگر مواردی که مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان به آن اشاره و تاکید دارد تقاطع گندی خوری مرز محور ورودی جاده پاتاوه یاسوج است که می گوید : این نقطه که مورد توجه مردم و رسانه ها بوده است در سال قبل معارضاتی داشته است که بین مالکین و منابع طبیعی اختلافاتی داشتند و ما نیز به لحاظ قانونی انجام تملک برای ما مقدور نبود که خوشبختانه در قالب کمیسیون ماده ۵۴ رفع تداخلات ارضی و موانع تولید، این مشکلات خوشبختانه مرتفع و هزینه املاک در شرف پرداخت و معارضات برطرف شده است .
صمصام آقایی ادامه داد : با رفع موانع موجود هفته آینده با انتخاب پیمانکار ، عملیات باقی مانده به پایان خواهد رسید .
وی همچنین در خصوص نشست محور در منطقه دشت قاضی بیان کرد : نقطه ای در این منطقه نشست کرده که به زودی این مشکل نیز مرتفع خواهد شد .
آقایی اعتبارات لازم را برای تکمیل سامانه روشنایی تونل های باقی مانده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : بهره برداری از این محور در بحث توسعه منطقه بسیار موثر خواهد بود که با راه اندازی این پروژه شاهد نقش تاثیر گذار این طرح در اقتصاد خانواده ها و ساکنین این مناطق خواهیم بود .
وی همچنین اضافه کرد : با بهره برداری از طرح جاده پاتاوه – دهدشت حدود کیلومتر از مسیر بندر امام تا اصفهان و دیگکر شهرهای مرکزی کشور کوتاه تر شده است .
وی در زمینه کمبود تابلو و علائم در محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت اظهار کرد: طبق استاندارد تابلو و علائم در این محور ارتباطی نصب شدهاند، در صورتی که راهداری و پلیس راه اعلام کند که جایی نیاز به تابلو و علایم بیشتری دارد نصب خواهیم کرد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو گالری که قبلاً در طرح این جاده نبود اجرا شد و تا توانستیم نقاط حاده خیز را اصلاح کردیم. نقاطی که کوهستانی است تابلو محدودیت سرعت نصب شد.
وی با اعلام اینکه پلیس راه حدود یک سال است که با استقرار در بخشی از ساختمان قرارگاه در محدوده منطقه «زنگوا» مستقر شده است افزود : به دلیل امنیت بیشتر و اطمینان خاطر بهتر است حضور پلیس و دیگر دستگاههای خدماتی و امدادی بیشتر شود چراکه در این محور محدودیت سرعت وجود دارد.
«امیرحسین ضرغامپور» مهندس مشاور برآیند در این بازدید گفت : قطعا این محور با این حجم از کار و صعب العبور بودن برخی از مناطق آن یک سری مشکلاتی بر سر راه آن وجود دارد و ما نیز به لیل بومی بودن و تعهد مهندسی با دلسوزی تمام به وظایف خود عمل خواهیم کرد .
ضرغام پور با تاکید بر اینکه جاده پاتاوه – دهدشت در گذشته یکی از جادههای فرعی بود بیان کرد : این جاده به همت مسئولین و همکاری مردم هماکنون به یکی از محورهای اصلی درجه یک در سطح کشور تبدیل شده است.
ضرغامپور با بیان اینکه حداکثر سرعت در این جاده ۸۰ کیلومتر در ساعت است، اظهارکرد: یک سری اتفاقاتی که در این جاده میافتد به رعایت نکردن اصول رانندگی است و در صورتی که قوانین و اصول رانندگی رعایت شود، کمتر شاهد اتفاق تلخ در این جاده خواهیم بود. وقتی با سرعتی بیش از حد مجاز حرکت میکنند، قطعاً مشکل بهوجود میآید.
همچنین خبرنگاران در طول این بازدید نیم روزی در سرکشی از مسیر با فروشندگان کنار این طرح گفت و گو کردند که جملگی از وضعیت بوجود آمده اظهار رضایت داشتند و راه اندازی مسیر را تحولی بزرگ در افزایش درامد و فروش محصولات باغی خود عنوان می کردند .
خانم حدود ۲۰ ساله که در کنار مسیر با رااه اندازی یک غرفه اقدام به فروش مرکبات می کرد به خبرنگاران گگفت : پیش از در سالهای قبل برای فرووش محصولات باغی و کشاورزی مجبور به پرداخت هزینه های گزاف جهت ارسال میوه و محصولات زراعی به دیگر شهر ها داشتیم عمده سود فروش محصولات را دلال ها به جیب می زدند اما اکنون با حذف دلال ها و رهایی از پرداخت هزینه حمل سود مناسبی عایدمان می شود .
وی که از اهالی یکی از روستاههای حاشیه طرح جاده پاتاوه – دهدشت بود عنوان کرد : علاوه بر ما بسیاری دیگر از روستاییان منطقه نیز درامدهای مختلفی در بحث فروش صنایع دستی ، بوم گردی و حتی تعمیرات خودرو بدست می آورند ضمن اینکه با این بهره برداری مشکلاتی از قبیل عدم خودروی مسافربری در روستاها جهت کارهای آنی و اورژانسی وجود ندارد و دغدغه ها به پایین ترین حد خود رسیده است .
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد