فصلی نو | فصل جنوب فصلی نو | فصل جنوب
  • صفحه نخست
  • اخبار استان
  • سیاسی
  • بین الملل
  • پیشنهاد سردبیر
  • گزارش تصویری

داستان ۴ روز جستجو-جعبه‌ سیاه هنوز در سفیدی برف پیدا نشده است

 فصلی نو، در روزهای آخر بهمن، دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه زاگرس، در کنار زیبایی همیشگی‌اش، خطرآفرین شد. سفیدی‌هایی که این رشته‌کوه را پوشانده بود «آسمان» را در خودش‌ کشید و مسافرانی...

modir
اسفند ۲, ۱۳۹۶
چاپ
0 دیدگاه ها

 فصلی نو، در روزهای آخر بهمن، دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه زاگرس، در کنار زیبایی همیشگی‌اش، خطرآفرین شد. سفیدی‌هایی که این رشته‌کوه را پوشانده بود «آسمان» را در خودش‌ کشید و مسافرانی که عازم یاسوج شده بودند، به جای رسیدن به زمین، در قله فرود آمدند.

فهیمه حسن‌میری نوشت: در ابتدا هنوز امید وجود داشت، وقتی اعلام شد که هواپیمای ای.تی.آر تهران – یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین از صفحه رادار حذف شده، این امیدواری وجود داشت که معجزه‌ای رخ دهد و هر خبری برسد به جز سقوط. اما این امیدواری و گمانه‌زنی‌های مختلف، خیلی دوام نداشت و سقوط این هواپیما که گفته می‌شد قبلا هم قربانی گرفته، رسما تایید شد.

بلافاصله تیم‌های مختلف امداد و نجات راهی منطقه شدند، هرچند کار آسان نبود و مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ارتفاع منطقه سقوط هواپیما ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ متر است و فقط تیم های امداد کوهستان امکان دسترسی به محل را دارند. خانواده‌های نگران به فرودگاه یاسوج رفتند، اسامی عزیزانشان را مرور می‌کردند و امیدوار بودند شاید اتفاقی نجات‌بخش رخ بدهد و کسی که چشم‌انتظارش هستند از راه برسد. اما آنچه وجود داشت، بی‌خبری بود و بی‌خبری.

هرچه می‌گذشت و هرچه بیشتر جستجو می‌شد، کمتر نشانی از هواپیمای سانحه‌دیده به چشم می‌خورد. انگار آب شده باشد و در دل کوه ناپدید. مردم عادی هم در کنار نیروهای امدادی خودشان را به محل سانحه رساندند، هرکس چیزی می‌گفت، یکی می‌گفت صدای برخورد را شنیده و دیگری می‌گفت دودی را دیده که به آسمان بلند می‌شده. اما با این حال، هوا برای جستجو مساعد نبود. سرمای زیاد و برف و بوران کار را سخت می‌کرد. تا این که شب رسید و عملیات جستجو متوقف شد؛ پایان روز اول.

روز دوم هم بی‌فایده بود. خانواده‌ها چشم‌انتظار، امدادگران دست‌خالی و هوا همچنان سرد و مه‌آلود. جستجو به روز سوم رسید. بالگردها اعزام شدند و مسئولان امداد و نجات خبر دادند عملیات تجسس امدادگران به صورت زمینی و هوایی با حضور تیم‌های تخصصی در چند منطقه ادامه دارد. قرار شد کوهنوردان به ارتفاع ۴۰۰۰ متری ارتفاعات دنا صعود ‌کنند. تیم‌های کوهنوردی، یخ‌نوردی و کوه‌گردی هم به سمت قله‌ها حرکت کردند.

در بین خبرهای ضد و نقیض از پیدا شدن لاشه هواپیما، بالاخره خبری رسید که تکذیب نشد. سخنگوی سپاه گفت: بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه لاشه هواپیمای آسمان را ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای ساقط شده تهران – یاسوج را در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نوقل، تایید کرد. اورژانس و نیروهای امدادی اعزام شدند و فرمانده میدان هلال احمر در محل سقوط هواپیما گفت: “اگر اجساد در یک نقطه باشند تا عصر امروز کار انتقال به اتمام می‌رسد.” اما به اتمام نرسید. برف ۲متری، هواپیما را پوشانده بود و اجساد پیدا نبودند. و باز هم گفته‌های متفاوت. در حالی که رییس هلال احمر اعلام کرد به اجساد رسیده‌اند، یکی از امدادگران گفت هواپیما متلاشی شده و هنوز به جسدی نرسیده‌ایم. داغ دل‌ بیشتر برای خانواده‌های نگران و عزادار، سردرگمی و کلافگی در کنار غم.
در دقایق پایانی سومین روز جستجو، معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست تیم‌های هلال احمر شب در ارتفاعات اسکان دارند و تلاش برای انتقال اجساد روز بعد ادامه می‌یابد. غلام‌محمد زارعی، نماینده مردم دنا هم با بیان اینکه هنوز ۳۶ پیکر از سرنشینان این هواپیما یافت نشده است، خبر داد: تا فردا باقی اجساد هم پیدا می‌شوند. او گفت: از ۳۰ پیکر یافت شده، ۱۵ پیکر به راحتی و بدون انجام آزمایش‌های دی ان ای قابل شناسایی هستند.

تا این که خورشید طلوع کرد و چهارمین روز جستجو آغاز شد. باز هم در شرایط نامساعد جوی. محمدی، معاون امداد و نجات هلال احمر لرستان گفت: بارش برف در منطقه آغاز شده و امکان انتقال اجساد با بالگرد دیگر وجود ندارد. سعی می‌کنیم اجساد را به صورت زمینی منتقل کنیم. امدادگران یاسوج، اراک، اصفهان و خرم آباد به صورت زمینی از گردنه کوه گل به سمت قله دنا اعزام شده‌اند تا اجساد را منتقل کنند. در عین حال، محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از ساعت ۱۰ صبح امروز هوا نامساعد می‌شود و امکان استفاده از بالگرد نیست. با پائین آمدن ابرها، بارش در قله و ارتفاعات بالایی دنا آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد. این خبرها در حالی بود که اعلام شد لاشه هواپیما متلاشی شده و کار جمع آوری اجساد سخت است. فرمانده نیروی زمینی با بیان اینکه پیکرهای جمع آوری شده سالم نیستند و به صورت قطعات جدا از هم است، گفت: بعد از رسیدن پیکرها به دامنه کوه، باید با آزمایش های تخصصی DNA پیکرها شناسایی شود.  به این ترتیب، نمونه‌گیری ژنتیک از ۵۳ خانواده جان‌باختگان سقوط هواپیمای تهران – یاسوج انجام شد.

اما در حالی که خانواده‌ها همچنان چشم‌انتظارند، برف همچنان سر همکاری ندارد. ۲۰۰۰ نفر از عوامل امدادی، نظامی و انتظامی، اجرایی و عملیاتی در منطقه سقوط حضور دارند اما شعاع دید به کمتر از ۲ متر رسیده و انتقال هوایی جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما به دلیل بارندگی متوقف شد.

آخرین خبری که هنگام تکمیل این گزارش آمده این است که امکان جست و جو برای یافتن باقی اجساد و قطعات هواپیما وجود نخواهد داشت و هر زمان شرایط جوی اجازه دهد،‌ جست و جو ادامه می‌یابد. اینها را استاندار اصفهان به ایسنا گفته و اعلام کرده به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در انتقال اجساد وجود دارد. قطعات باقی مانده از هواپیما و اجساد در فاصله ۲۰۰ متری از نوک قله دنا قرار گرفته‌اند و شیب این قله بسیار زیاد و خطرناک است. او گفته قرار است اجساد یا به صورت کوله‌پشتی،‌ کولبر یا با کمک برانکارد به پایین انتقال داده شوند و بنابراین در شرایط فعلی انتقال با کندی مواجه شده است.

در عین حال، در کنار یافتن اجساد و انتقال آنها، جستجو برای پیدا کردن جعبه سیاه این هواپیما هم شروع شده، آنطور که وزیر راه و شهرسازی گفته: تمام امکانات برای یافتن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری و روشن شدن علت سقوط به کار گرفته شده است.

جستجو برای این که شاید مشخص شود چه شد که امید برای رسیدن به مقصد، به مرگ تبدیل شد و این عکس،‌ ‌به آخرین سلفی یکی از مسافران هواپیمای تهران – یاسوج تبدیل شد که برای همسرش ارسال کرد؛ همسری که حالا داغدار است و بهمن، آسمان و دنا را از یاد نمی‌برد.

اخبار مرتبط

۵ نکته در نهمین روز جنگ : از اتحاد ملی ایرانیان تا خیانت...
هشدار سرپرست هلال احمر شهرستان دنا به گردشگران و کوه‌نوردان: از سعود به...
به قلم منوچهر حسن زاده -آن‌گاه که وطن در خطر باشد، دیگر نه...
به قلم مهران محرابی دولت آباد – این بار پایان قوم یهود خواهد...
پرداخت پاداش ۱۳۵ میلیارد ریالی به خوش مصرف‌های برق کهگیلویه و بویراحمد
بحران دارو : بدهی بیمه‌ها جان بیماران را تهدید می‌کند
یادداشت – محمد بهرامی و سه میدان مین توسعه در کهگیلویه و بویراحمد؛...
به قلم منوچهر حسن زاده -تحلیل سیاستی و تأییدی بر مقاله دکتر محمد...

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر ورزشی

سیده رقیه پناهی

پرداخت ماهیانه ۵۳ میلیارد برای حقوق پرسنل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از درآمد اختصاصی- اولویت اول پیشگیری

IMG 20250322 132806

محمد بهرامی در بیمارستان شهید جلیل : پیشنهاد می کنم یکی از معاونت های علوم پزشکی غیر بومی باشد- فرهنگ رفتاری ما باید تغییر کند – مجتبی عسکری : خودم را وامدار نگاه دکتر بهرامی می دانم

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

اخذ مجوز جذب ۲۳۵ نفر از وزارت بهداشت – ورود هلی کوپتر برای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج – اخذ اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سفر دوم هیات دولت- افزایش ۱۵۰ تخت بیمارستانی

سعید جاودان سیرت پیری جمعیت

ارسالی مخاطبین – تغییر مدیران ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اقدامی انقلابی از سعید جاودان سیرت

62309149

آمار تنها یک فوتی کرونایی طی ۴۵ روز گذشته در کهگیلویه و بویراحمد

فصلی نو | فصل جنوب

پایگاه خبری فصلی نو، منبعی مستقل و به‌روز برای اطلاع‌رسانی درباره اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. این پایگاه با هدف ارائه‌ی اخبار دقیق، بی‌طرفانه و تحلیلی فعالیت می‌کند و تلاش دارد با انتشار محتواهای متنوع و مستند، مخاطبان خود را در جریان تحولات مهم قرار دهد.

دسته ها

  • اخبار استان
  • مطالب ویژه
  • عکس
  • فرهنگی

دسترسی سریع

  • خانه
  • تماس با ما
  • درباره ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری فصلی جنوب ( فصلی نو) است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.

طراحی سایت : بویردیتا ( رامین پاسیار)

  • صفحه نخست
  • اخبار استان
  • سیاسی
  • بین الملل
  • پیشنهاد سردبیر
  • گزارش تصویری